Sony A5100 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Światło dzienne,
- W cieniu,
- Dzień pochmurny,
- Żarówki,
- Świetlówki (ciepła biała, zimna biała, dzienna biała, światło dzienne),
- Lampa błyskowa,
- Auto. podwodne,
- Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Temperaturę barwową możemy regulować w zakresie od 2500K do 9900K z krokiem 100K. Co więcej, każde ustawienie balansu można dostosować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) i M (Magenta) oraz A (Amber) i B (Blue). W każdym z tych kierunków mamy do dyspozycji 7-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.97 | 109 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.67 | 111.9 |
Pochmurny dzień | Auto | 5.9 | 109.2 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 6.24 | 111.5 |
3000K | Auto | 22.3 | 133.8 |
3000K | Żarówki | 10.9 | 108.8 |
3000K | 3000K | 8.49 | 106.6 |
5500K | Auto | 5.28 | 110.6 |
5500K | 5500K | 8.78 | 115.7 |
Lampa błyskowa | Auto | 8.4 | 105 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 8.39 | 104.8 |
W świetle naturalnym odwzorowanie kolorów stoi na dobrym poziomie i nie mamy w tej kwestii większych zastrzeżeń. Sztuczne oświetlenie natomiast sprawia pewne kłopoty, nie tylko automatyce, ale także odpowiednim wzorcom. Błędy kolorów dC osiągają wyraźnie wyższe wartości (z wyjątkiem światła 5500 K przy automatycznym balansie bieli) niż w poprzednich przypadkach. W szczególności dobrze widać to gdy oświetliliśmy tablicę pomiarową światłem żarowym i zdaliśmy się na automatykę. Na wszystkich zdjęciach widzimy także większe od wzorcowego nasycenie.
Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.