Samsung NX3000 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- proporcje obrazu 3:2
- 20.0 Mpix (5472×3648)
- 10.1 Mpix (3888×2592)
- 5.9 Mpix (2976×1984)
- 2.0 Mpix (1728×1152)
- proporcje obrazu 16:9
- 16.9 Mpix (5472×3080)
- 7.8 Mpix (3712×2088)
- 4.9 Mpix (2944×1656)
- 2.1 Mpix (1920×1080)
- proporcje obrazu 1:1
- 13.3 Mpix (3648×3648)
- 7.0 Mpix (2640×2640)
- 4.0 Mpix (2000×2000)
- 1.1 Mpix (1024×1024)
Za pomocą tzw. Kreatora obrazu sterować można zabarwieniem obrazu, nasyceniem, ostrością oraz kontrastem (w skali ±4 jednostki). Do dyspozycji są również predefiniowane style (ich ustawienia zmieniać można za pomocą powyżej wymienionych parametrów): Standard, Żywe, Portret, Pejzaż, Las, Retro, Chłodny, Spokojny, Klasyczny (czarno-biały) oraz trzy ustawienia własne. Istnieje również opcja wyłączenia odszumiania oraz automatycznego korygowania zniekształceń wprowadzanych przez obiektyw.
W Samsungu NX3000 do dyspozycji mamy zakres czułości od ISO 100 do 25600 z krokiem 1 EV lub 1/3 EV. Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą aparatów Panasonic GF6 oraz Sony A5000. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
JPEG-i z aparatów Samsunga i Sony są wyraźnie wyostrzane. Dzięki temu na niskich czułościach prezentują się dość atrakcyjnie, choć warto pamiętać, że proces ten nie zwiększa realnego poziomu szczegółów. Do ISO 1600 szum na zdjęciach z NX3000 jest praktycznie niewidoczny, podobnie zresztą jak u rywali. Dostrzegamy natomiast skutki jego redukcji, degradującej detale w szerokim zakresie czułości. Graniczną wartością, którą można uznać za użyteczną w bezlusterkowcu Samsunga jest ISO 3200. Dalsze podnoszenie czułości powoduje niestety wyraźny spadek jakości i sprawia, że trudno uznać tak wykonane zdjęcia za użyteczne.
Wyostrzanie
W Samsungu NX3000 dostępnych jest dziewięć poziomów wyostrzania regulowanych w zakresie od −4 do +4 ze skokiem jednostkowym. Poniżej przedstawiamy działanie tego procesu dla ustawień skrajnych i ustawienia środkowego.
Samsung NX3000, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Na podstawie powyższego porównania odradzamy stosowanie wyostrzania na poziomie wyższym niż 0. Już przy ustawieniu środkowym zdjęcia są mocno wyostrzane, a przy maksymalnym poziomie wyglądają na zdecydowanie przeostrzone.
Tryb Inteligentny filtr
Podobnie jak w innych modelach bezlusterkowców Samsunga z ostatniego okresu, w testowanym modelu odnajdziemy funkcję filtrów, które pozwalają na wyraźną modyfikację wyglądu zapisywanych JPEG-ów. Zestaw filtrów jest jednak znacznie skromniejszy niż np. w NX2000, a do wyboru mamy następujące możliwości w tym zakresie:
- Winieta,
- Efekt miniatury,
- Szkic,
- Rybie oko.
Działanie poszczególnych filtrów prezentujemy na poniższych przykładach.
Winieta |
|
Efekt miniatury |
|
Szkic |
|
Rybie oko |
|
Tryb panorama
Panoramę odnajdziemy jako jedną z pozycji na kółku trybów pracy aparatu. Umożliwia on łatwe i automatyczne wykonywanie zdjęć panoramicznych. Wystarczy wcisnąć spust migawki i przesuwać aparat jednostajnie w pionie lub poziomie – nie ma potrzeby wcześniejszego definiowania kierunku. Co ciekawe jednak, podczas wykonywania panoramy nie słychać dźwięku wykonywanych kolejno zdjęć. Cały proces odbywa się bezgłośnie, a na ekranie widzimy „na żywo” miniaturkę powstającej panoramy. Po skończeniu panoramowania aparat przez krótką chwilę pokazuje komunikat „Przetwarzanie”, po czym wyświetla utworzone zdjęcie panoramiczne. Omawiany tryb bywa jak najbardziej użyteczny, o ile fotografujemy w dobrym oświetleniu. W przeciwnym wypadku zdjęcia będą poruszone. Nie mamy niestety żadnego wpływu na ekspozycję – dobór parametrów odbywa się w pełni automatycznie.
Poniżej przedstawiamy przykładowe zdjęcia panoramiczne wykonane podczas testu aparatu.
|
|
|
Tryb HDR
Tryb HDR odnajdziemy w menu fotografowania jako jedną z opcji funkcji „Zakres dynamiczny”. W trybie tym aparat wykonuje dwa zdjęcia o różnej ekspozycji, a następnie składa je w jeden obraz. Niestety nie mamy w tym trybie żadnych dodatkowych opcji, zatem w zakresie różnicy ekspozycji między zdjęciami musimy zdać się na automatykę aparatu. Trzeba jednak przyznać, że w większości przypadków dość dobrze sobie z tym radził, a efekt końcowy był zadowalający. Poniżej przedstawiamy porównanie zdjęć sceny o dużych kontrastach między jasnymi i ciemnymi fragmentami obrazu, wykonanych z wyłączonym i włączonym trybem HDR, a także opcją „Inteligentny zasięg+”.
HDR off | |||
Inteligentny zasięg+ | |||
HDR on | |||