Nikon 1 J4 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Światło żarowe,
- Światło jarzeniowe,
- Dzień słoneczny,
- Światło lampy błyskowej,
- Dzień zachmurzony,
- Cień,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.44 | 104 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.84 | 107.3 |
Pochmurny dzień | Auto | 3.9 | 98.71 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 3.49 | 98.7 |
3000K | Auto | 23.3 | 127.9 |
3000K | Żarówki | 6.47 | 90.45 |
5500K | Auto | 5.13 | 103.2 |
Lampa błyskowa | Auto | 4.99 | 80.75 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 4.63 | 81.1 |
W testowanym aparacie funkcja balansu bieli sprawuje się całkiem przyzwoicie. W większości przypadków automatyka zapewnia dobre rezultaty, co niewątpliwie ucieszy osoby mniej zaawansowane. Wyjątek tradycyjnie stanowi światło żarowe, które spowodowało wystąpienie wyraźnie ciepłego zabarwienia zdjęć testowych. W tej sytuacji warto pamiętać o wybraniu wzorca „żarówka”.
Nasycenie kolorów zmienia się w zależności od typu oświetlenia. W słoneczny dzień oraz w świetle 5500 K obserwujemy niewielkie przesycenie. Z kolei w pozostałych sytuacjach, tendencja jest odwrotna. Z wyraźnym niedosyceniem mamy natomiast do czynienia przy błysku fleszem.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy w poniższej tabelce.