Nikon 1 J4 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- L – 5232×3488 pix,
- M – 3920×2616 pix,
- S – 2608×1744 pix.
W menu w kategorii „przetwarzanie zdjęć” znajdziemy znaną z lustrzanek Nikona funkcję przetwarzania obrazu (Picture Control), pozwalającą wybrać jedną z następujących opcji: Standardowe, Neutralne, Żywe, Monochromatyczne, Portret oraz Krajobraz. W każdym z tych ustawień mamy możliwość zmiany wyostrzenia (od 0 do 9), kontrastu (od −3 do 3), nasycenia (od −3 do 3), jasności (od −1 do 1) i odcienia (od −3 do 3). Przy ustawieniu Monochromatycznym zamiast regulacji nasycenia i odcienia, ustawić można efekty filtrów i zabarwienie. W obrębie poszczególnych stylów mamy dodatkowo możliwość regulacji następujących parametrów:
- dostępne w stylach Standardowe, Żywe, Portret i Krajobraz:
- Szybka korekta – wartości w skali od −2 do +2 pozwalają ograniczyć lub spotęgować efekt charakterystyczny dla danego stylu,
- dostępne we wszystkich stylach:
- wyostrzanie – automatyczne lub w skali od 0 do 9,
- kontrast – automatyczny lub w skali od −3 do +3,
- jasność – w skali od −1 do +1,
- dostępne we wszystkich stylach z wyjątkiem Monochromatyczne:
- nasycenie – automatyczne lub w skali od −3 do +3,
- odcień – w skali od −3 do +3,
- dostępne jedynie w stylu Monochromatyczne:
- efekty filtrów – symulacja wpływu filtrów barwnych na zdjęciach czarno-białych (wyłączony, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony),
- zabarwienie – czarno-białe (B&W), sepia, zimnoniebieskie (Cyanotype), czerwone (Red), żółte (Yellow), zielone (Green), niebiesko-zielone (Blue Green), niebieskie (Blue), niebiesko-fioletowe (Purple Blue), czerwono-fioletowe (Red Purple).
W Nikonie 1 J4 do dyspozycji mamy zakres czułości od ISO 160 do 12800 z krokiem 1 EV. Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Canona G7 X i Samsunga NX Mini. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.
Na niskich czułościach zdjęcia z Nikona 1 J4 prezentują się całkiem korzystnie. W porównaniu do konkurentów wydają się wprawdzie „miękkie”, jednak wybierając zerowy stopień wyostrzania w tym aparacie, obrazy rzeczywiście nie są uwydatniane. Mimo to szczegółowość zdjęć wydaje się być stosunkowo dobra.
Wraz ze wzrostem czułości jakość obrazu systematycznie spada i ISO 1600 jest w zasadzie ostatnią użyteczną czułością w J4. Z jednej strony, na wycinkach nie dostrzegamy zbyt wysokiego poziomu szumu, najprawdopodobniej zatem proces jego usuwania jest dość intensywny. Dla tej czułości najlepiej wyglądają zdjęcia z Samsunga, z kolei Canon wypada najsłabiej. Przy wyższych wartościach obserwujemy wyraźny wpływ cyfrowych zakłóceń oraz odszumiania, dlatego warto po nie sięgać raczej w ostateczności.
Wyostrzanie
Wyostrzenie zdjęć JPEG można regulować w Nikonie 1 J4 w skali od 0 do 9. Efekt działania tego procesu dla trzech różnych ustawień można obejrzeć poniżej.
Nikon 1 J4, ISO 160 | |||
|
|||
|
|||
|
Jak widać, skala wyostrzania JPEG-ów w J4 obejmuje szeroki zakres intensywności. Na podstawie powyższego porównania można stwierdzić, że najrozsądniej jest stosować ustawienia z dolnej połowy skali, bowiem zapewniają najlepszy poziom wyostrzania. Ustawienia bliskie maksimum skali dają już obraz wyraźnie przeostrzony i niemiły dla oka.
Tryb kreatywny
Dostępny na kole nastaw tryb kreatywny oferuje dodatkowe funkcje związane z przetwarzaniem zdjęć. Opcje, które w nim znajdziemy przedstawiają się następująco:
Kreatywna paleta
Opcja ta umożliwia zmianę kolorystyki wykonywanych zdjęć. Ustawień dokonujemy tylnym pierścieniem sterującym lub dotykowo na ekranie LCD, za pomocą wyświetlanego na nim pierścienia (aktywny tylko przy włączonej obsłudze dotykowej). Obracanie pierścieniem powoduje płynną zmianę kolorystyki obrazu (nasycenia i odcienia kolorów), a do dyspozycji mamy w sumie 66 ustawień. Efekt wybranego ustawienia jest widoczny na ekranie.
HDR
Funkcja HDR służy oczywiście do wykonywania zdjęć o większej rozpiętości tonalnej. Aparat automatycznie wykonuje dwa zdjęcia różniące się ekspozycją, po czym tworzy z nich wynikowe zdjęcie. Tryb ten jednak jest niemal w pełni automatyczny. Z parametrów ekspozycji kontrolować możemy jedynie kompensację. Pozostałe, w tym ISO, ustawiane są przez aparat. Nie mamy również wpływu na różnicę ekspozycji pomiędzy składowymi zdjęciami. Przykład działania opcji HDR w przypadku sceny o dużym kontraście prezentujemy poniżej. Przy okazji, pokazujemy również jak sprawdza się funkcja D-Lighting, czyli poszerzania rozpiętości tonalnej, bazująca na wykonaniu tylko jednego zdjęcia i rozjaśnienia ciemnych partii obrazu.
tryb manualny |
|
HDR |
|
D-Lighting |
|
Łatwa panorama
Jak sama nazwa wskazuje, jest to funkcja umożliwiająca automatyczne wykonywanie zdjęć panoramicznych. Podobnie jak w przypadku HDR parametry ekspozycji dobierane są automatycznie przez aparat. Kontrolować możemy jedynie kompensację. Do wyboru mamy dwa rozmiary wykonywanych panoram i w zależności od orientacji aparatu, rozdzielczości wynikowych zdjęć przedstawiają się następująco:
- panorama standardowa:
- 4800×920 px w poziomie,
- 1536×4800 px w pionie,
- panorama szeroka:
- 9600×920 px w poziomie,
- 1536×9600 px w pionie.
Wykonywanie panoram odbywa się w zasadzie bez większych problemów. Nierzadko można zaobserwować błędy w łączeniu niektórych elementów, także nieruchomych. Zauważyliśmy również inny problem. Chodzi mianowicie o pionową orientację wynikowych panoram, w sytuacji gdy panoramowanie odbywało się w kierunku pionowej osi aparatu. Innymi słowy, trzymając aparat w pionie i panoramując w poziomie otrzymamy pionową panoramę. Próbowaliśmy obejść ten problem, wyłączając opcję automatycznego obrotu zdjęć pionowych, jednak bez rezultatów. Wykonując zatem poziome panoramy aparatem trzymanym w pionie, będziemy zmuszeni obracać je o 90 stopni na komputerze.
Trzeba przyznać, że jest to dość dziwne podejście. Skoro oprogramowanie jest świadome orientacji aparatu, a jednocześnie potrafi wykrywać kierunek panoramowania, powinno być w stanie rozróżnić poziome i pionowe panoramy (niezależnie od orientacji aparatu) i zapisać wynikowe zdjęcie we właściwej orientacji.
Przykładowe panoramy wykonane podczas testowania J4 prezentujemy poniżej. Te, które miały niewłaściwą orientację zostały przez nas obrócone.
|
|
|
|
|
Pozostałe opcje trybu kreatywnego
Pozostałe opcje trybu kreatywnego sprowadzają się do roli filtrów efektowych. Część z nich posiada dodatkowe ustawienia modyfikujące uzyskiwany efekt. Dostępne opcje przedstawiają się następująco:
- Zmiękczenie – efekt filtru zmiękczającego; możliwość kontroli intensywności w 3-stopniowej skali,
- Efekt miniatury,
- Kolor selektywny – czarno-białe zdjęcia z zachowaniem jednego wybranego koloru; paleta 12 kolorów do wyboru,
- Krosowanie – efekt krosowania; możliwość wyboru odcienia: czerwony, zielony, niebieski lub żółty,
- Efekt aparatu zabawki – możliwość wyboru nasycenia kolorów oraz stopnia winietowania w niezależnych 3-stopniowych skalach.