Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus OM-D E-M5 Mark II - test aparatu

24 marca 2015
Maciej Latałło Komentarze: 156

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Przyjrzyjmy się teraz wynikom pomiarów, które prezentujemy na wykresie poniżej. Szum na zdjęciach JPEG przyjmuje podobne wartości jak u poprzednika. Takie zachowanie nie dziwi, skoro zdjęcia w tym formacie z obydwu aparatach są mocno do siebie podobne. Niski poziom szumu oraz nierówny przebieg (widoczne załamania) wskazują na intensywne odszumianie JPEG-ów. Naszym zdaniem takie podejście producenta nie jest w porządku. W aparacie adresowanym do zaawansowanego użytkownika powinno być możliwe realne wyłączenie odszumiania, a ustawienia „redukcja szumów wyłączona” z pewnością nie można tak traktować.

Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW

W poprzednim rozdziale prezentowaliśmy wycinki ze zdjęć wykonanych przy wyłączonym odszumianiu. Jak natomiast wygląda obraz kiedy odszumianie włączymy, można zobaczyć na poniższym porównaniu. W Olympusie E-M5 Mark II intensywność tego procesu na wyższych czułościach można kontrolować w 3-stopniowej skali. W poniższej tabelce prezentujemy zdjęcia wykonane przy ISO 6400 i 12800.


----- R E K L A M A -----

ISO 6400
Odszumianie wyłączone
Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Widać, że teoretycznie nieodszumione JPEG-i posiadają na tyle niski szum, że kolejne stopnie procesu odszumiania dają względnie niewielki zysk. Łatwiej zauważyć utratę szczegółów obrazu niż obniżenie szumu.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom z E-M5 Mark II zapisanym w formacie RAW. Wywołaliśmy je programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Fujifilm X-T1 i Panasonika GH4.

Przy porównaniu RAW-ów także nie ma zaskoczenia. Nowy E-M5 Mark II radzi sobie bardzo podobnie jak poprzednik. Wprawdzie ilość kolorowego szumu w starym E-M5 jest mniejsza, widać jednak, że wycinki są wyraźnie mniej nasycone, a to wpływa na wizualny odbiór zdjęć. Ilość szczegółów natomiast jest podobna.

Zestawiając zdjęcia z nowego Olympusa i konkurencji wykonane na wysokich ISO, nie dostrzegamy wyraźnych różnic pomiędzy nimi. Wydaje się, że bezlusterkowiec Fujifilm generuje obraz najmniej zaszumiony, aczkolwiek jego przewaga nie rzuca się mocno w oczy. Zarówno w przypadku E-M5 Mark II jak i Panasonika GH4, ISO 6400 to maksymalna użyteczna czułość, której nie warto przekraczać.

Spójrzmy teraz na pomiary poziomu szumu przeprowadzone na surowych plikach:

Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Przebieg krzywej ma w jej większej części charakter wykładniczy. Wątpliwości wzbudza jedynie najwyższa czułość, bowiem w jej przypadku wzrost jest w zasadzie liniowy.

Rzućmy teraz okiem na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla testowanego bezlusterkowca oraz innych aparatów konkurencji.

Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Na wykresie uwidoczniła się spora dysproporcja pomiędzy E-M5 Mark II oraz X-T1, czego nie było aż tak widać przy porównaniu wycinków scenki. Przewaga aparatu Fujifilm sięga ok. 1 EV. Panasonic z kolei radzi sobie podobnie jak Olympus do ISO 6400, dopiero przy wyższych wartościach lepiej wypada GH4 (o ok. 2/3 EV). Największy szum generuje Sony A6000. Rozpatrując zakres czułości do ISO 6400, A6000 ustępuje E-M5 Mark II o niespełna 1 EV.

Tradycyjnie, na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Sprawdźmy teraz, jak Olympus E-M5 Mark II zachowuje się pod względem prądu ciemnego. Jego poziom testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarnobiałej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku E-M5 Mark II zakres ten wynosi od 0 do 511. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500.000 zliczeń.


RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
100 Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW


Nie ma szczególnych powodów by narzekać na wygląd histogramów. Ich główna część kształtem przypomina rozkład Poissona. W dość szerokim zakresie czułości średnia wartość sygnału utrzymuje się na w miarę stałym poziomie w okolicy 250 (patrz tabelka poniżej). Na wyższych ISO wartość ta opada, co widać również w histogramach, których maksimum przesuwa się w lewą stronę. Mimo to, niemal w całym zakresie czułości (poza maksymalnym ISO) odchylenia standardowe są niższe od średniej wartości sygnału.

Do wyglądu samych darków trudno mieć zastrzeżenia. W rozkładzie szumu nie widać szczególnych niejednorodności ani oznak bandingu.


DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
100 253.591 5.726
200 253.343 5.686
400 252.59 7.336
800 250.629 12.19
1600 244.534 18.175
3200 225.555 39.469
6400 213.652 57.292
12800 184.551 139.194
25600 140.514 262.132

Na zakończenie prezentujemy jeszcze darki w formacie JPEG. Spoglądając na dwie ostatnie czułości można zauważyć, że podobnie jak w przypadku OM-D E-M1 czy E-M10, szum przy ISO 25600 jest niższy niż przy ISO 12800. Sugeruje to, że przy długich ekspozycjach JPEG-i z maksymalnej czułości muszą być dość intensywnie odszumiane.


JPEG
ISO Dark Frame Crop
100 Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus OM-D E-M5 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW