Samyang 16 mm f/2.0 ED AS UMC CS - test obiektywu
8. Winietowanie
Jeden rzut oka wystarczy, aby stwierdzić iż winietowanie może przeszkadzać na przysłonach f/2.0 i f/2.8, a potem robi się mało uciążliwe lub niezauważalne. Potwierdzają to nasze pomiary. Na maksymalnym otworze względnym spadek jasności w rogach kadru wynosi 42% (−1.58 EV) i jest znaczny. Na f/2.8 winietowanie wynosi 23% (−0.77 EV), a na f/4.0 już tylko 15% (−0.47 EV). Wada ta robi się niezauważalna dla przysłon f/5.6 i f/8.0, gdzie wynosi odpowiednio 10% (−0.30 EV) i 9% (−0.27 EV).
Choć winietowanie na poziomie 42% może wydawać się duże, warto odnieść się do tego, co możemy uzyskać na pełnej klatce. Tutaj odpowiednikiem jest ogniskowa 24 mm. Firma Samyang ma w swojej ofercie obiektyw 1.4/24 i w jego przypadku winietowanie na f/2.0 wynosi 63%, a na przysłonie f/2.8 aż 46%. Jak widać obie wartości są wyraźnie wyższe niż to, co obserwujemy w przypadku Samyanga 2/16.
Skoro już wspomnieliśmy o pełnej klatce, pokusiliśmy się o podpięcie Samyanga 2/16 do aparatu Nikon D3x. Jak wyglądają zdjęcia z tego zestawu, możemy obejrzeć na poniższych miniaturkach.
Jak widać, koło obrazowe obiektywu jest wyraźnie mniejsze od pełnej klatki. Winietowanie jest na tyle duże, że trudno polecać podpinanie Samyanga nawet do matryc APS-H. To obiektyw przeznaczony tylko i wyłącznie do matryc APS-C/DX i z nimi należy go używać.