Nikon D7200 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- Format DX:
- 6000×4000 pix,
- 4496×3000 pix,
- 2992×2000 pix,
- Obszar 1.3x:
- 4800×3200 pix,
- 3600×2400 pix,
- 2400×1600 pix,
- Format DX (zdjęcia zrobione podczas filmowania w trybie podglądu na żywo):
- 6000×3368 pix,
- 4496×2528 pix,
- 2992×1680 pix,
- Obszar 1.3x (zdjęcia zrobione podczas filmowania w trybie podglądu na żywo):
- 4800×2696 pix,
- 3600×2024 pix,
- 2400×1344 pix,
- Standardowe,
- Neutralne,
- Żywe,
- Monochromatyczne,
- Portret,
- Krajobraz,
- Równomierne.
- dostępne w stylach Standardowe, Żywe, Portret i Krajobraz:
- Szybka korekta – wartości w skali od −2 do +2 pozwalają ograniczyć lub spotęgować efekt charakterystyczny dla danego stylu,
- dostępne we wszystkich stylach:
- wyostrzanie – automatyczne lub w skali od 0 do 9,
- kontrast – automatyczny lub w skali od −3 do +3,
- jasność – w skali od −1.5 do +1.5,
- przejrzystość – automatyczne lub w skali od −5 do +5,
- dostępne we wszystkich stylach z wyjątkiem Monochromatyczne:
- nasycenie – automatyczne lub w skali od −3 do +3,
- odcień – w skali od −3 do +3 (w stronę ujemną czerwienie zyskują odcień fioletowy, błękity zielony, a zielenie żółty, natomiast w stronę dodatnią czerwienie zyskują odcień pomarańczowy, zielenie niebieski, a błękity fioletowy),
- dostępne jedynie w stylu Monochromatyczne:
- efekty filtrów – symulacja wpływu filtrów barwnych na zdjęciach czarno-białe (wyłączony, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony),
- zabarwienie – czarno-białe (B&W), sepia, zimnoniebieskie (Cyanotype), czerwone (Red), żółte (Yellow), zielone (Green), niebiesko-zielone (Blue Green), niebieskie (Blue), niebiesko-fioletowe (Purple Blue), czerwono-fioletowe (Red Purple) – w skali od 1 do 7.
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z Canona 7D Mark II i Sony A77 II. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.
Na niższych czułościach zdjęcia w formacie JPEG z D7200 prezentują się naprawdę dobrze i na tle zaprezentowanych aparatów konkurencji utrzymują dobry poziom. Oznaki szumu można wypatrzyć przy ISO 1600, jednak dla tej czułości obraz wciąż wygląda dobrze. Przy ISO 6400 szum jest już łatwo zauważalny, choć warto zwrócić uwagę na jego „plackowatą” strukturę, wskazującą na działanie procesu odszumiania. Jeszcze wyraźniej widać to dla dwóch najwyższych czułości, gdzie redukcja szumu zauważalnie wpływa na spadek ilości widocznych detali. W porównaniu do modelu D7100 wyraźniejszych różnic w jakości obrazu nie dostrzegamy. Poziom szumu na wysokich czułościach w D7200 wydaje się być porównywalny, jedynie dla maksymalnego ISO 25600 nowszy model pokazuje minimalną przewagę.
Jeżeli chodzi o poziom szumu i jakość obrazu na wyższych czułościach, w porównaniu do zaprezentowanych lustrzanek konkurencji wyraźniejszych różnic nie widać. Nikon jednak wydaje się wypadać nieco lepiej niż Sony A77 II. W stosunku do 7D Mark II szum w D7200 wydaje się być niższy. W lustrzance Canona jednak odszumianie zdaje się działać z mniejszą intensywnością, a w obrazie nie widać tylu dość wyraźnych kolorowych plam, co w przypadku Nikona. Można by zatem zaryzykować stwierdzenie, że obraz z nowego 7D jest nieco przyjemniejszy dla oka. Zaznaczmy jednak, że po pierwsze jest to subiektywne odczucie, a po drugie dla dwóch najwyższych ISO jakość obrazu we wszystkich porównywanych aparatach jest i tak dość słaba.
Wyostrzanie
Aby przyjrzeć się działaniu funkcji wyostrzania plików JPEG, wykonaliśmy zdjęcia scenki dla czterech ustawień: auto, 0, 4 i 9 (w 9-stopniowej skali ze skokiem jednostkowym).
Nikon D7200, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Środkowy stopień wyostrzania oferuje niezłą jakość zdjęć i optymalne wydobycie szczegółów. Naszym zdaniem zostało ono dobrze dobrane i dla osób nie planujących dalszej obróbki zdjęć efekt działania tego procesu powinien być satysfakcjonujący. Wybranie stopnia zerowego oznacza raczej miękki obraz, jednak dający większe możliwości późniejszej obróbki. Maksymalne wyostrzenie bardzo mocno uwidacznia krawędzie, toteż radzimy ostrożnie korzystać z tak skrajnego ustawienia.
Aktywna funkcja D-Lighting oraz HDR
Nikon D7200 został wyposażony w dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej JPEG-ów: Aktywną funkcję D-Lighting (ADL) oraz HDR (High Dynamic Range). Ta pierwsza polega na modyfikacji krzywej tonalnej pliku JPEG natomiast druga na wykonaniu i połączeniu ze sobą dwóch ekspozycji. Obydwie omawiane tutaj funkcje posiadają cztery stopnie intensywności efektu oraz auto.
ADL / HDR off | |||
ADL niski | |||
ADL normalny | |||
ADL wysoki | |||
ADL bardzo wysoki | |||
ADL auto | |||
HDR niski | |||
HDR normalny | |||
HDR wysoki | |||
HDR bardzo wysoki | |||
HDR auto | |||
EFFECTS
Na kole nastaw znajduje się tryb EFFECTS, który oferuje dostęp do cyfrowych filtrów efektowych. Do dyspozycji mamy następujące ustawienia:
- Noktowizor,
- Szkic kolorowy,
- Efekt miniatury,
- Kolor selektywny,
- Sylwetka,
- Rozjaśnienie (High key),
- Przyciemnienie (Low key).
Noktowizor | |||
Szkic kolorowy | |||
Efekt miniatury | |||
Kolor selektywny | |||
Sylwetka | |||
High key | |||
Low key | |||