Pentax K-S2 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Główne ustawienia wyglądu zdjęć JPEG znajdują się w menu pod nazwą „Zdjęcie niestandardowe”. Są to klasyczne ustawienia nasycenia, odcienia, tonów (ciemne/jasne), kontrastu i ostrości, wszystkie w zakresie od −4 do +4. W przypadku ostrości mamy dodatkową opcję do wyboru określaną jako „precyzyjna ostrość”. Większość wymienionych parametrów można regulować w poszczególnych trybach kolorystycznych: jasne, naturalne, portret, pejzaż, żywe, nasycone, blady, pomijanie wybielania, film odwracalny, monochromatyczny. W przypadku trybów: blady i pomijanie wybielania zamiast regulacji odcienia mamy opcję tonowania, która obejmuje następujące ustawienia: wyłączony, zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony, purpurowy, fioletowy, błękitny, niebieski. W trybie monochromatycznym natomiast tonowanie odbywa się w 9-stopniowej skali od koloru niebieskiego, płynnie przez neutralny, po bursztynowy. Ponadto w trybie monochromatycznym zamiast nasycenia można regulować efekt filtru: brak, zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony, purpurowy, błękitny, niebieski, podczerwony. W trybie film odwracalny natomiast, możemy ustawiać jedynie ostrość zdjęcia. Nieco odmienny jest tryb krosowania, w którym nie odnajdziemy żadnego z parametrów wspomnianych wcześniej. W tym przypadku możemy jedynie kontrolować parametr krosowania wybierając jedną z opcji: losowo, ustawienie 1–3, ulubione 1–3. Dla opcji ulubione 1–3 należy wcześniej zapisać ustawienia krosowanego zdjęcia jako ulubione, korzystając z palety trybów odtwarzania.
W testowanym aparacie czułość można zmieniać w zakresie od ISO 100 do 51200, a krok zmiany ISO wynosi 1/3, 1/2 lub 1 EV. Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych w formacie JPEG. Dla porównania prezentujemy także wycinki dla aparatów Nikon D5500 oraz Sony A58. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
Zdjęcia w formacie JPEG z Pentaksa K-S2 i K-S1 prezentują bardzo zbliżony poziom jakości. Wyraźniejsze różnice pomiędzy nimi widać dopiero przy czułościach ISO 25600 i 51200. Generalnie poziom szumu w nowej lustrzance utrzymuje się na niskim poziomie. Nawet przy ISO 3200 jego wpływ nie jest zbyt destrukcyjny. Przy kolejnych wartościach obserwujemy niestety wyraźne skutki dość silnego odszumiania, aplikowanego pomimo wyłączenia tej opcji w menu aparatu.
Zdjęcia na wysokich ISO z Pentaksa i Nikona wyglądają nieco korzystniej niż te z Sony. Istotniejsze różnice pomiędzy K-S2 i D5500 zobaczymy dopiero przy ISO 12800. Przy tej czułości jednak, jakość zdjęć jest już dość niska, ze względu na znaczną degenerację detali.
Wyostrzanie
W Pentaksie K-S2 skala wyostrzania zdjęć JPEG zawiera się pomiędzy −4 a +4, ze skokiem jednostkowym. Dodatkowo dostępna jest opcja „precyzyjna ostrość” (oznaczona literą „F” przy skali wyostrzania w momencie aktywacji). Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych z wyostrzaniem w ustawieniach skrajnych i ustawieniu środkowym. Pokazujemy również zdjęcia z włączoną opcją „precyzyjna ostrość”.
Pentax K-S2, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Z powyższego porównania widać, że przy ustawieniu wyostrzania na poziomie neutralnym, JPEG-i wyglądają całkiem rozsądnie. Z jednej strony prezentują się lepiej niż te z najniższym stopniem wyostrzania, a z drugiej nie widać śladów przeostrzenia obrazu, które przy ustawieniu +4 są już wyraźne.
Filtry cyfrowe
W menu K-S2 mamy do dyspozycji kilka filtrów cyfrowych, które opisujemy poniżej oraz prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane z ich zastosowaniem:
- ekstrakcja kolorów – umożliwia wyodrębnienie jednego lub dwóch z 6 kolorów, pozostawiając pozostałą część czarno-białą; można również regulować zakres wyodrębnionego koloru w 5-stopniowej skali i ustawić tonowanie (od niebieskiego do bursztynowego w 7-stopniowej skali),
- zastąp kolor – zastępowanie jednego koloru innym; do wyboru 6 kolorów zarówno w zakresie oryginalnego i nowego koloru; mamy także 5-stopniową skalę intensywności koloru,
- aparat dziecinny – możliwość trzystopniowej regulacji poziomu cieni (oraz ich wyłączenia), rozmycia oraz ustawienia przełamania odcienia dla kolorów czerwonego, zielonego, niebieskiego lub żółtego,
- retro – ustawienia tonowania na 7-stopniowej skali B-A (niebieski-bursztynowy) oraz 4 ustawienia dotyczące ramki: wyłączona, wąska, średnia, gruba,
- wysoki kontrast – 5-stopniowa regulacja kontrastu,
- cieniowanie – wybór jednego spośród 4 kształtów cienia (prostokątny poziomy i pionowy, kolisty, zaokrąglony prostokąt) oraz regulacja jego intensywności w skali od −3 do +3,
- odwróć kolor – tworzy negatyw obrazu,
- uwypuklenie jednego koloru – czarno-biały obraz o podwyższonym kontraście z dodatkowo uwypuklonym pojedynczym kolorem (z 6 do wyboru),
- uwypuklony monochromatyczny – czarno-biały obraz o podwyższonym kontraście z możliwością regulacji intensywności kontrastu w 3-stopniowej skali.
Zdjęcia HDR
Funkcję wykonywania zdjęć o rozszerzonej rozpiętości tonalnej odnajdziemy w menu fotografowania. Do wyboru mamy następujące opcje: HDR Auto, HDR 1, HDR 2 i HDR 3, które różnią się sposobem obróbki obrazu. Ponadto, możemy aktywować funkcję automatycznego wyrównania obrazu (przydatną gdy nie fotografujemy ze statywu) oraz ustalić krok ekspozycji, z jakim wykonywane będą zdjęcia (±1 EV, ±2 EV, ±3 EV). Obraz wynikowy jest składany przez aparat w pełni automatycznie. Poniżej zamieszczamy przykłady działania tej funkcji dla różnych ustawień.
HDR OFF |
|
HDR AUTO ±1 EV |
|
HDR AUTO ±2 EV |
|
HDR AUTO ±3 EV |
|
HDR 1 ±1 EV |
|
HDR 1 ±2 EV |
|
HDR 1 ±3 EV |
|
HDR 2 ±1 EV |
|
HDR 2 ±2 EV |
|
HDR 2 ±3 EV |
|
HDR 3 ±1 EV |
|
HDR 3 ±2 EV |
|
HDR 3 ±3 EV |
|
Advanced HDR
Na pokrętle trybów znajdziemy kolejną opcję związaną ze zdjęciami HDR, mianowicie Advanced HDR. W tym trybie aparat sam dobiera parametry ekspozycji, wybrać można jedynie wartość różnicy EV z jaką będą wykonywane zdjęcia (±1 EV, ±2 EV, ±3 EV). Składanie także odbywa się samoczynnie. Poniżej zamieszczamy porównanie efektów działania tej funkcji ze zwykłym trybem HDR dla kroku ekspozycji ±2 EV
HDR OFF |
|
HDR 1 ±2 EV |
|
HDR 2 ±2 EV |
|
HDR 3 ±2 EV |
|
A-HDR ±2 EV |
|
Kompensacja prześwietleń i cieni
Oprócz rejestracji HDR-ów, większą rozpiętość tonalną na zdjęciach możemy uzyskać wykorzystując dwie dodatkowe funkcje: kompensacji prześwietleń oraz cieni. Pierwsza posiada opcje: Auto, ON oraz OFF, natomiast druga: Auto, stopień 1, stopień 2 i stopień 3 oraz OFF. Przykładowe zdjęcia prezentujemy poniżej:
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.
Z góry dziękujemy za zrozumienie.
Kliknij tutaj aby zamknąć to okno.
Komunikat nie wyświetli się więcej podczas tej sesji (wymagana obsługa cookies).