Samsung NX500 - test aparatu
3. Użytkowanie i ergonomia
Jak wspominaliśmy w poprzednim rozdziale, Samsung NX500 jest zbliżony kształtem do swojego poprzednika. Z tego względu, komfort użytkowania nowego modelu stoi na zbliżonym poziomie. W aparacie zastosowano wyraźne wybrzuszenie tworzące rękojeść, dzięki czemu leży on w dłoni całkiem wygodnie. Mimo braku gumowej okleiny na uchwycie, nie zdarzyło się by testowany bezlusterkowiec wyślizgnął się nam z ręki. Swój udział ma w tym chropowate tworzywo sztuczne o dobrej przyczepności, które pokrywa rękojeść.
Układ i rozmieszczenie elementów sterujących jest bardzo podobne jak u poprzednika, niemniej jednak producent zdecydował się na pewne udoskonalenia w tej kwestii. Pierwszym z nich było dołożenie programowalnego guzika AEL, natomiast drugim – dodatkowego pokrętła sterującego. Mamy także większe możliwości przeprogramowania guzików, które w aparatach Samsunga nie były do tej pory najlepsze. To wszystko sprawia, że ogólna ergonomia testowanego aparatu uległa zauważalnej poprawie. To, co nam przeszkadzało, to nieco za małe pokrętła sterujące. Na tym polu trudno znaleźć jednak idealny kompromis, bowiem aparat jest raczej kompaktowych rozmiarów, co niejako determinuje ich wielkość.
Warto także wspomnieć o technologii i-Function, która stanowi dodatkową funkcjonalność i ma pozytywny wpływ na wygodę obsługi aparatu.
Plusem z punktu widzenia użytkowania NX500 jest z pewnością możliwość odchylania ekranu, co szczególnie przydaje się podczas fotografowania z nietypowej perspektywy. Za zaletę można uznać również możliwość dotykowej obsługi aparatu.
Obiektywy
Z aktualną listą obiektywów z mocowaniem NX można zapoznać się w naszej bazie. Warto natomiast podkreślić, że wśród oferowanych obiektywów znajdują się dość ciekawe, stałoogniskowe instrumenty o ogniskowych 10, 16, 20, 30, 45, 60 i 85 mm, a zatem pokrywające całkiem szeroki zakres. Nie tak dawno portfolio koreańskiego producenta uzupełniono o dobrze zapowiadające się modele NX 50–150 mm f/2.8 S ED OIS i NX 16–50 mm f/2–2.8 S ED OIS. Wliczając w to obiektywy, które z mocowaniem NX oferuje firma Samyang, wybór staje się ciekawy i większość zaawansowanych miłośników fotografii chcących wejść w ten system nie powinna mieć problemu ze znalezieniem odpowiedniego obiektywu.
Istnieje również systemowa przejściówka MA9NXK na mocowanie bagnetowe aparatów Samsung GX (jest ono identyczne z mocowaniem Pentax K), a także przejściówki producentów niezależnych, umożliwiające korzystanie z obiektywów innych systemów oferujących obiektywy z polem obrazowym równym bądź większym rozmiarowi APS-C.
Szybkość
Z szybkości działania aparatu jesteśmy zadowoleni. Uruchamianie odbywa się sprawnie – od momentu przekręcenia włącznika w pozycję ON do gotowości aparatu mija około 1.5 sekundy (łącznie z czasem potrzebnym na wysunięcie się obiektywu 16–50 mm do pozycji roboczej). Uruchamianie aparatu może wydłużyć się do prawie 3 sekund jeśli zdecydujemy się włączyć opcję automatycznego czyszczenia matrycy przy uruchamianiu aparatu. Przeglądanie zdjęć i dokonywanie ustawień w menu głównym bądź podręcznym oraz odtwarzanie zdjęć odbywa się płynnie. Nawet gdy wyświetlamy zdjęcia w trybie miniaturek nie zauważymy większego spowolnienia.
Oprogramowanie aparatu (w wersji 1.00) działało stabilnie – nie zaobserwowaliśmy ani zawieszania się, ani innych niepokojących zachowań.
Zdjęcia seryjne
W Samsungu NX500 mamy dwa podstawowe tryby zdjęć seryjnych (H i N) oraz tzw. tryb BURST. Pierwsze dwa umożliwiają zapis zdjęć w pełnej rozdzielczości (w tym RAW-ów) przy czym szybszy umożliwia fotografowanie z prędkością 9 kl/s, a wolniejszy 5 kl/s. Tryb BURST dostępny jest jedynie dla JPEG-ów (zdjęcia mają automatycznie ustawianą rozdzielczość 7M – 3232×2152 pix) i posiada trzy warianty: 10 kl/s przez 3 sekundy, 15 kl/s przez 2 sekundy oraz 30 kl/s przez jedną sekundę (aparat za każdym razem wykonuje 30 zdjęć).
Test szybkości wykonaliśmy z kartą SanDisk SDHC 8GB Extreme Pro 633x class 10, przy czułości wynoszącej 1600 ISO i czasie migawki ustawionym na 1/1000 sekundy. Zdjęcia w RAW zajmowały około 27.7 MB, a pliki JPEG najwyższej jakości o rozdzielczości 5472×3648 pikseli około 10.6 MB.
Dla trwającej 30 sekund serii otrzymaliśmy następujące rezultaty:
- 82 zdjęć JPEG (2.73 kl/s),
- 33 zdjęć RAW (1.1 kl/s).
Spójrzmy teraz na dokładne wyniki naszych pomiarów.
W przypadku JPEG-ów, seria z maksymalną szybkością utrzymuje się przez 3 sekundy, po czym tempo zapisu spada do ok. 2 kl/s. Wybierając format RAW musimy liczyć się ze znacznie słabszymi osiągami. W buforze mieści się zaledwie 6 zdjęć, a po jego zapełnieniu szybkość fotografowania nie przekracza 1 kl/s.
Sprawdziliśmy również, jak aparat radzi sobie w trybie BURST. Test pokazał, że prędkość fotografowania oraz liczba zdjęć w poszczególnych opcjach zgadzają z wartościami deklarowanymi. Możemy jedynie dodać, że po wykonaniu pojedynczej serii trzeba odczekać około 6–7 sekund zanim aparat zapisze wykonane zdjęcia na kartę pamięci i będziemy mogli rozpocząć wykonywanie kolejnej serii.
Stabilizacja obrazu
Podobnie jak wcześniejsze bezlusterkowce Samsunga, również NX500 nie posiada systemu stabilizacji matrycy. Posiadają ją niektóre obiektywy zoom Samsunga, a wśród szkieł stałoogniskowych możemy ją odnaleźć jedynie w NX 60 mm f/2.8 Macro ED OIS SSA.
Czyszczenie matrycy
Samsung NX500 został wyposażony w mechanizm czyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków. Z czyszczenia można skorzystać w dowolnej chwili uruchamiając je z poziomu menu ustawień aparatu. Istnieje również możliwość włączenia automatycznego czyszczenia przy każdym uruchamianiu aparatu. System ten jednak nie do końca jest skuteczny, bowiem podczas testowania mimo aktywnego czyszczenia matrycy przy włączaniu aparatu, na matrycy zgromadziło się kilka drobin kurzu.
Interwałometr
NX500 został wyposażony w interwałometr, a znajdziemy go w menu fotografowania pod pozycją „Zdjęcia interwałowe”. Aby wykonać zdjęcia z wykorzystaniem tej funkcji, należy wpierw określić czas pomiędzy kolejnymi wyzwoleniami migawki (od 1 s do 24 h), a następnie podać liczbę fotografii, które chcemy zrobić (od 2 do 9999). Istnieje również opcja zdefiniowania godziny rozpoczęcia rejestracji serii zdjęć. Przy okazji programowania serii zdjęć możemy także wybrać, by aparat utworzył z niej film poklatkowy. Wynikowy plik ma rozdzielczość 3840×2160 px (UHD 4K) i klatkaż 10 kl/s. Film może się składać z maksymalnie 600 zdjęć.
Wi-Fi
Samsung NX500 oferuje moduł komunikacji komunikacji Wi-Fi, dzięki czemu może się bezprzewodowo komunikować z urządzeniami mobilnymi. Połączenie ze smartfonem lub tabletem wyposażonym w system operacyjny Android (od wersji 4.2.2) lub iOS wymaga zainstalowania aplikacji mobilnej Samsung Camera Manager. Z poziomu aparatu, korzystając z przycisku MOBILE wybieramy jeden z trybów pracy:
- MobileLink – przeglądanie i przesyłanie zdjęć z aparatu na urządzenie mobilne. Można także udostępniać wykonane fotografie w serwisach społecznościowych.
- Remote Viewfinder – zdalne sterowanie aparatem z poziomu smartfonu lub tabletu. Do dyspozycji mamy tryby Auto i PASM, a także pełną kontrolę ekspozycji i dostęp do menu podręcznego aparatu. Mamy zatem możliwość zmiany balansu bieli, pomiaru światła, trybu pracy migawki i lampy błyskowej, rozmiaru zdjęć oraz filmów, a także regulacji ogniskowej, gdy korzystamy z obiektywów POWER ZOOM.
- QuickTransfer – możliwość przesyłania zdjęć z aparat na urządzenie mobilne w niskiej rozdzielczości. Tryb ten służy głównie do równoległego zapisywania wykonanych zdjęć na obu urządzeniach.
Samsung NX500 obsługuje NFC, aczkolwiek do szybkości nawiązywania połączenia mamy pewne zastrzeżenia, bowiem trzeba się uzbroić w cierpliwość. Nierzadko zdarza się, że łączność zostaje zerwana, bądź aplikacja nie reaguje na polecenia użytkownika (to rzadziej). Możemy natomiast pochwalić współpracę urządzeń w trybie Remote Viewfinder – wyświetlanie obrazu jest płynne, a aplikacja responsywna. Dzięki temu np. zoomowanie odbywa się bardzo sprawnie. Samą aplikację również można uznać za użyteczną, bowiem daje szerokie możliwości kontroli aparatu.
Lampa błyskowa
Samsung NX500, podobnie jak model NX300, nie posiada wbudowanej lampy błyskowej. W zestawie z aparatem otrzymujemy niewielką lampę błyskową SEF8A o liczbie przewodniej 8 (ISO 100), którą montujemy standardowo do aparatu za pomocą gorącej stopki.
Dostępne są następujące ustawienia trybu pracy lampy błyskowej:
- lampa wyłączona,
- inteligentna lampa błyskowa – automatyczna regulacja siły błysku,
- auto – automatyczne wyzwalanie lampy przy słabym oświetleniu,
- auto, z redukcją efektu czerwonych oczu,
- lampa wypełniająca – wyzwalana przy każdym zdjęciu,
- lampa wypełniająca z redukcją efektu czerwonych oczu,
- synchronizacja z pierwszą kurtyną migawki,
- synchronizacja z drugą kurtyną migawki,
- synchronizacja z krótkimi czasami ekspozycji (tylko z lampą SEF-580A).
Jako, że skuteczność działania lampy SEF8A sprawdziliśmy już przy okazji testu NX3000, chętnych sprawdzenia jak wypadła w naszej próbie, zapraszamy do odpowiedniego rozdziału w artukule dotyczącym tego aparatu.
Warto także wspomnieć, że NX500 jest w pełni kompatybilny z innymi systemowymi lampami: Samsung SEF20A (lp 20), SEF220A (lp 16) lub SEF42A (lp 42).
Autofokus
Samsung NX500 został wyposażony w nowy hybrydowy autofokus (NX Autofocus System III) łączący system detekcji fazy (205 punktów) z systemem detekcji kontrastu (209 punktów). W przypadku małej ilości światła, mechanizm wspierany jest przez diodę LED. Ustawianie ostrości może odbywać się w następujących trybach:
- autofokus pojedynczy (SAF),
- autofokus ciągły (CAF),
- autofocus aktywny (AAF),
- ustawianie ręczne (MF).
- Wybór AF – ostrość ustawiana na wybranym przez użytkownika obszarze, z możliwością zmiany wielkości pola AF (4 warianty),
- Multi AF – aparat sam wybiera odpowiedni obszar.
Podczas ręcznego ustawiania ostrości możemy się wspomóc funkcją powiększenia wybranego fragmentu obrazu. Do wyboru mamy powiększenie 5-krotne lub 8-krotne. Należy także wspomnieć o funkcji „Focus Peaking”, która dodatkowo ułatwia ostrzenie manualne. Ostre krawędzie mogą być podświetlane na jeden z trzech kolorów (biały, czerwony lub zielony) oraz możemy zmieniać intensywność tego podświetlenia (trzy stopnie).
W dobrym oświetleniu autofocus nie daje żadnych powodów do narzekań. Sytuacja zmienia się niestety w ciemnym otoczeniu. System nierzadko się poddaje, nie ustawiając ostrości. Mieliśmy okazję porównać autofocus NX500 oraz Fujifilm X-E1 fotografując tę samą dość ciemną scenę w warunkach studyjnych. Tam, gdzie AF Samsunga nie był w stanie ustawić ostrości, X-E1 radził sobie bez większego trudu.
Standardowo w teście celności autofokusa wykonujemy serię 40 zdjęć. Przysłonę w obiektywie ustawiamy na f/2.8 i fotografujemy tablicę rozdzielczości, każdorazowo przeogniskowując obiektyw. Wyniki przedstawiamy w postaci histogramu, który prezentuje procentowe wartości odchyłek od najlepszego pomiaru MTF50 w serii. Test przeprowadziliśmy przy użyciu obiektywu Samsung NX 30 mm f/2.0.
Z jednej strony nie widzimy, by testowany aparat zaliczał wyraźne chybienia, jednak celność autofokusa jest znacznie poniżej tego, co oferuje konkurencja.
Celność systemu AF sprawdziliśmy także przy pracy w świetle żarowym.
Co ciekawe, w świetle żarowym sytuacja się nieco poprawiła. Mimo, że spadła liczba trafień w punkt, to większość wyników przypadła na drugi przedział odchyłek. Maksymalne nie przekraczają jednak 8%, co można uznać za niezły wynik. Aparaty Olympusa i Sony nadal jednak wypadły lepiej.
Pomiar światła
Samsung NX500 został wyposażony w 221-strefowy system pomiaru światła działający w zakresie od 0 do 18 EV (dla ISO 100 i f/2.0), który pracować może w następujących trybach:
- multi (matrycowy),
- centralnie ważony,
- punktowy.
Kompensację ekspozycji możemy kontrolować w zakresie ±5 EV z krokiem 1/3 EV. Bracketing ekspozycji pozwala na wykonanie trzech zdjęć o różnicy w zakresie od ±1/3 do ±3.0 EV. Podczas testowania aparatu nie zanotowaliśmy problemów z działaniem systemu pomiaru światła. Najczęściej wskazywana przez niego ekspozycja okazywała się być prawidłowa, a ewentualne poprawki zazwyczaj nie przekraczały 1/3 EV.