Panasonic Lumix DMC-G7 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Dzień pochmurny,
- Cień,
- Światło żarówki,
- Lampa błyskowa,
- Ustawienie według wzorca bieli 1, 2, 3, 4
- Temperatura barwowa.
Temperaturę barwową możemy zmieniać w zakresie od 2500K do 10000K z krokiem 100K. Przy każdej nastawie istnieje również możliwość dodatkowej regulacji balansu bieli poprzez tablicę kolorów G-M (zielony–magenta), B-A (niebieski–bursztynowy), a w każdym z kierunków mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę. W tym samym oknie możemy również aktywować bracketing balansu bieli. Dostępne ustawienia to ±1, ±2 lub ±3 jednostki we wspomnianej wyżej skali (w obu osiach) od pozycji wyjściowej.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.11 | 105.9 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 7.06 | 106.7 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.71 | 105.9 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.01 | 106.6 |
3000K | Auto | 21.2 | 126.3 |
3000K | Żarówki | 6.94 | 104 |
3000K | 3000K | 6.68 | 101.3 |
5500K | Auto | 6.59 | 115.3 |
5500K | 5500K | 6.77 | 115.7 |
Lampa błyskowa | Auto | 7.91 | 97.65 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 7.74 | 97.76 |
Automatyka balansu bieli w testowanym aparacie sprawdza się dość dobrze. Najlepsze wyniki uzyskaliśmy w świetle naturalnym, gdzie zarejestrowane błędy były mniejsze niż na zdjęciach wykonanych z użyciem odpowiednich wzorców. W świetle żarowym warto pamiętać o ustawieniu właściwego dla tego typu światła balansu bieli lub podaniu wartości temperatury barwowej (w naszym przypadku 3000 K). Automatyka bowiem nie pozwoliła uzyskać prawidłowych barw, co ma odzwierciedlenie w wysokim błędzie dC i nasyceniu. Pewne zastrzeżenia mamy także do zachowania Lumiksa w świetle błyskowym – otrzymane błędy dC były wyższe niż zwykle obserwujemy w testach aparatów.
Na podstawie powyższej tabelki widać, że nowy Panasonic przeważnie nadmiernie nasyca barwy. Ta tendencja nie jest jednak przesadnie duża.