Sony DSC-RX100 IV - test aparatu
5. Jakość obrazu JPEG
RX100 IV oferuje zapis zdjęć w następującej rozdzielczości:
- dla formatu 3:2
- L: 20M 5472×3648 pikseli,
- M: 10M 3888×2592 pikseli,
- S: 5.0M 2736×1824 pikseli,
- dla formatu 16:9
- L: 17M 5472×3080 pikseli,
- M: 7.5M 3648×2056 pikseli,
- S: 4.2M 2720×1528 pikseli,
- dla formatu 4:3
- L: 18M 4864×3648 pikseli,
- M: 10M 3648×2736 pikseli,
- S: 5.0M 2592×1944 pikseli,
- VGA 640×480 pikseli,
- dla formatu 1:1
- L: 13M 3648×3648 pikseli,
- M: 6.5M 2544×2544 pikseli,
- S: 3.7M 1920×1920 pikseli
- JPEG (EXIF, DPOF, DCF) w rozdzielczościach podanych powyżej,
- RAW (ARW2.3),
- RAW+JPEG.
- standard,
- intensywny,
- neutralny,
- czysty,
- głęboki,
- pastelowy,
- portret,
- krajobraz,
- zachód słońca,
- nocny widok,
- jesienne liście,
- czerń i biel,
- sepia,
- 6 nastaw użytkownika.
Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.
ISO 3200 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
||
Odszumianie wieloklatkowe |
||
ISO 6400 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
||
Odszumianie wieloklatkowe |
||
ISO 12800 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
||
Odszumianie wieloklatkowe |
||
ISO 25600 | ||
Odszumianie wieloklatkowe |
Różnice w poziomie odszumiania można dostrzec bez problemu, porównując zdjęcia z krańcowych nastaw. Utrata szczegółów jest dość znaczna, jednak musimy przyznać, że nawet na ISO 6400 zakłócenia są słabo widoczne dla neutralnej nastawy. W połączeniu z wyostrzaniem użytkownik może zatem spodziewać się obrazów stosunkowo dobrej jakości. Dla porównania dołączyliśmy też fotografie wykonane przy aktywnej funkcji wieloklatkowej redukcji szumów. Widzimy, że sprawuje się ona bardzo dobrze, musimy jednak pamiętać, że najlepsze efekty uzyskamy, fotografując mało dynamiczną scenę.
Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.
Ostrość −3 |
||
Ostrość 0 |
||
Ostrość +3 |
Nawet dla neutralnej nastawy widoczność artefaktów w postaci jasnych obwódek przy kontrastowych krawędziach jest już znaczna. Maksymalna nastawa tworzy mocno przeostrzone, nieprzyjemne w odbiorze obrazy.
Balans bieli
Aparat RX100 IV umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:
- auto,
- światło dzienne,
- w cieniu,
- pochmurnie,
- żarówka,
- świetlówka: ciepła biała,
- świetlówka: zimna biała,
- świetlówka: dzienne biała,
- świetlówka: światło dzienne,
- lampa błyskowa,
- temperatura koloru/filtr,
- 3 niestandardowe (według wzorca),
- programowanie wzorca (specjalny tryb do pobierania próbki koloru ze zdjęcia).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 7.34 | 112.7 |
Słoneczny dzień | Auto | 7.43 | 110.6 |
Zacienienie | Zacienienie | 8.69 | 113.5 |
Zacienienie | Auto | 16.2 | 122.3 |
Zachmurzenie | Zachmurzenie | 8.2 | 112.6 |
Zachmurzenie | Auto | 7.26 | 110.3 |
Żarówki | Żarówki | 12.9 | 112.8 |
Żarówki | Auto | 20.1 | 129.2 |
Żarówki | 3000K | 6.12 | 108.4 |
5500K | Auto | 6.88 | 115.7 |
5500K | 5500K | 6.66 | 115 |
Jak widać, aparat stosunkowo dobrze przetwarza kolory we wszystkich testowanych źródłach światła za wyjątkiem sceny oświetlonej światłem żarowym. Takie zachowanie jest typowe dla większości konstrukcji, należy zwrócić jednak uwagę na zachowanie automatyki w cieniu. Także tryb dedykowany dla światła żarowego nie sprawuje się idealnie, dla poprawnej kolorystyki musimy użyć nastawy w Kelwinach.
Uzyskane wyniki pokazują, że aparat ma tendencję do przesycania kolorów – średnia odchyłka to 14%. Największe wartości aparat uzyskuje dla automatycznego balansu bieli w świetle żarowym oraz świetle 5500 K.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.
Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.
Szum
Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:
W zakresie ISO 200–3200 obserwujemy wyrównane charakterystyki dla wszystkich składowych. Oznacza to, że aparat dokonuje korekcji niezależnie dla każdego z kolorów podstawowych. W tym zakresie wartość szumu utrzymuje się na niskim poziomie. Co ciekawe, dwie najwyższe czułości dały w pomiarze rezultat niewiele większy od tego, jaki uzyskaliśmy dla aparatu RX10 II.
Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.
By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
Patrząc na wycinki scenki testowej, możemy powiedzieć, że aparat dość dobrze radzi sobie z poziomem szumu aż do czułości ISO 3200. Powyżej niej zaczynają się już pojawiać kolorowe przebarwienia i ziarnista struktura szumu. Opisywany aparat zdecydowanie wygrywa z Canonem G9 X, który aplikuje bardzo silne odszumianie, przez co obraz pozbawiony jest detalu. Sony RX100 IV przy tej samej rozdzielczości matrycy daje dużo bardziej szczegółowe obrazy. Musimy jednak uznać, że najlepszy obraz aż do czułości ISO 12800 w tym porównaniu daje aparat Panasonic LX100, co pokazuje, że mniejsza gęstość pikseli dużo lepiej sprawuje się przy wyższych czułościach.