Pentax K-3 II - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (od 4000 do 8000 K),
- Światło dzienne (5200 K),
- Cień (8000 K),
- Zachmurzenie (6000 K),
- Światło jarzeniowe D, N, W, L (odpowiednio: 6500 K, 5000 K, 4200 K, 3000 K),
- Światło żarowe (2850 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- CTE – rozszerzenie temperatury barwowej,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (3 wzorce),
- Ustawienie ręczne w stopniach Kelvina (od 2500 K do 10000 K) lub w miredach (3 ustawienia do zapamiętania).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.4 | 98.07 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.82 | 97.98 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.84 | 96.01 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 6.25 | 97.58 |
3000K | Auto (silna korekcja) | 18.3 | 120.8 |
3000K | Auto (lekka korekcja) | 18.8 | 122.5 |
3000K | Żarówki | 11.6 | 97.23 |
3000K | 3000K | 8.46 | 98.41 |
5500K | Auto | 5.31 | 106.7 |
5500K | 5500K | 12.8 | 113.6 |
Najlepsze wyniki w kwestii odwzorowania kolorów notujemy dla światła naturalnego, a także przy zastosowaniu automatyki przy lampach 5500 K. Żarówki sprawiają pewien kłopot testowanej lustrzance, w szczególności gdy korzystamy z automatycznego balansu bieli. Wyraźnie ciepłe zabarwienie zdjęć znajduje odzwierciedlenie w wysokich błędach dC i nasyceniu. W aparacie znajdziemy wprawdzie opcję silnej korekcji dla tego typu sytuacji, jednak patrząc na wyniki, jej skuteczność okazała się niewielka. Najlepsze rezultaty dla światła żarowego uzyskaliśmy po samodzielnym ustawieniu wartości temperatury barwowej.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.