Canon EOS 5Ds - test aparatu
1. Wstęp
Wspomniana matryca w nowych piątkach to oczywiście nie jedyna zmiana w stosunku do 5D Mark III. Te można bowiem odnaleźć między innymi w zakresie procesora obrazu, systemu pomiaru światła, dostępnych czułości, czy wizjera. W nowych 5D odnajdziemy także kilka dodatkowych funkcjonalności, których w 5D Mark III nie było.
Zapewne większość naszych Czytelników wie, na czym polega różnica w konstrukcji filtra dolnoprzepustowego w 5Ds i 5Ds R. Przypomnijmy jednak, że w modelu 5Ds R mamy zmodyfikowany filtr, który pozbawiony jest właściwości antyaliasingowych. W 5Ds natomiast konstruktorzy zastosowali typowy filtr AA. W efekcie daje on obrazy o mniejszej szczegółowości niż model 5Ds R, ale z drugiej strony nie musimy się obawiać efektu mory w jego przypadku.
Czy różnica w rozdzielczości obrazu generowanego przez 5Ds w stosunku do 5Ds R jest wyraźna? Czy w pozostałych kategoriach dotyczących jakości obrazu testowany model zachowuje porównywalny poziom? To z pewnością najważniejsze pytania, które pojawiają się przy porównaniu 5Ds do 5Ds R. W kolejnych rozdziałach niniejszego materiału znaleźć można odpowiedzi nie tylko na te, ale także inne pytania dotyczące Canona 5Ds. Zapraszamy zatem serdecznie do lektury.
Aparat do testu wypożyczyła firma Canon Polska, za co serdecznie dziękujemy.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe?”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie specyfikacji EOS-a 5Ds z modelem 5D Mark III oraz przykładowymi aparatami konkurencji można obejrzeć tutaj.
Producent | Canon |
---|---|
Model | EOS 5Ds |
Data premiery | 2015-02-06 |
Liczba pikseli | 50.6 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | Pełnoklatkowa matryca:
• 8688 × 5792 • 7680 × 5120 • 5760 × 3840 • 4320 × 2880 • 1920 × 1280 • 720 × 480 Kadr 1,3x: • 6768 × 4512 (dostępne też opcje M1, M2, S1, S2, S3) Kadr 1,6x: • 5424 × 3616 (dostępne też opcje M1, M2, S1, S2, S3) Kadr 1:1: • 5792 × 5792 (dostępne też opcje M1, M2, S1, S2, S3) RAW: • 8688 × 5792 • 6480 × 4320 • 4320 × 2880 |
Matryca | CMOS 36 × 24 mm (Full-frame) CMOS, 3:2, Całkowita liczba pikseli: 53 Mpix
mechanizm samooczyszczania matrycy za pomocą ultradźwięków |
Procesor obrazu | DIGIC 6 |
Format zapisu | • Zdjęcia:
JPEG (EXIF 2.3, DPOF 1.1, DCF 2.0), RAW, M-RAW, S-RAW (14-bitowy, oryginalny RAW firmy Canon wersja 2), JPEG+RAW, JPEG+M-RAW, JPEG+ S-RAW • Rodzaje JPEG: Fine/Normal • Filmy: MOV (H.264, MPEG-4) • Dźwięk: liniowy PCM |
Zakres ISO | Auto, 100-6400 w skoku co 1/3 EV,
Tryby rozszerzone: L: 50 lub H1: 12800 |
Migawka | 30-1/8000 s (z dokładnością do 1/2 lub 1/3 stopnia), tryb Bulb (Pełny zakres czasów otwarcia migawki. dostępny zakres zależy od trybu fotografowania)
Miękki spust elektromagnetyczny |
Konstrukcja obiektywu | Z bagnetem Canon EF, (brak obsługi EF-S / EF-M)
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.0 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 0x |
Stabilizacja obrazu | Nie |
Zapis wideo | • 1920 × 1080 (29,97; 25; 23,976 kl./s), kompresja wewnątrz- i międzyklatkowa
• 1280 × 720 (59,94, 50 kl./s), kompresja wewnątrz- i międzyklatkowa • 640 × 480 (29,97; 25 kl./s), tylko kompresja międzyklatkowa Maks. długość filmów do 4 GB lub 29 min. 59 Film poklatkowy: interwał fotografowania można ustawić w zakresie od 1 s do 99 godz. 59 min i 59 s. Sekwencja obrazów może obejmować od 2 do 3600 zdjęć; maks. długość to 2 min i 24 s (PAL). Format MOV, Full HD (1920 × 1080), 25p (ALL-I) |
Ogniskowanie | TTL-CT-SIR ze specjalną matrycą CMOS
• 61 punktów / 41 punktów krzyżowych (f/4), w tym 5 podwójnie krzyżowych (f/2,8) i 1 krzyżowy (f/8)¹ • Liczba punktów krzyżowych AF zależy od obiektywu. Tryby AF: • AI Focus • One Shot • Tryb AI Servo z funkcją przewidywania Wybór punktu AF: • Wybór automatyczny: 61-punktowy system AF • Wybór ręczny: pojedynczy punkt AF (do wyboru 61, 15 lub 9 punktów albo tylko punkty krzyżowe) • Wybór ręczny: punktowy AF • Wybór ręczny: rozszerzenie punktowego AF (4 punkty w górę, w dół, w lewo, w prawo lub 8 otaczających punktów) • Wybór ręczny: rozszerzenie punktowego AF do otaczających 8 punktów • Wybór ręczny: strefowy AF • Wybór ręczny: wielkostrefowy AF • Niezależny wybór punktów systemu AF w przypadku ujęć w pionie i w poziomie |
Pomiar światła | • Czujnik pomiarowy RGB+IR, 150 000 pikseli
• System EOS iSA z funkcją pomiaru z użyciem 252 stref: • (1) Pomiar wielosegmentowy (połączony ze wszystkimi punktami AF) • (2) Pomiar skupiony (około. 6,1% wizjera na środku) • (3) Pomiar punktowy (około 1,3% wizjera na środku) * Pomiar połączony z polem AF jest niedostępny (4) Pomiar centralnie ważony uśredniony Zakres pomiaru: EV 0-20 (przy temp. 23°C w przypadku obiektywu 50 mm f/1,4, ISO 100) |
Ostrość od | W zależności od obiektywu |
Balans bieli | Auto (dostosowanie do otoczenia/punktu w kolorze białym), światło dzienne, miejsca ocienione, pochmurny dzień, żarówki, biel
światło fluorescencyjne, lampa błyskowa, nastawa własna, ustawienie temperatury barwowej
Korekcja balansu bieli: • niebieski/bursztynowy +/-9 • purpurowy/zielony +/-9 |
Kompensacja ekspozycji | • Kompensacja: +/-5 EV w krokach co 1/3 lub 1/2 (można powiązać za automatycznym bracketingiem ekspozycji).
• Bracketing: 2,3,5 lub 7 klatek, +/- 3 EV, w krokach co 1/2 lub 1/3 EV • Tryb priorytetu jasnych partii obrazu • Wielokrotne naświetlanie • Obrazy HDR, 5 ustawień |
Programy | Inteligentna scena auto, programowa AE, preselekcja czasu, preselekcja przysłony, ręczny (zdjęcia i filmy), Bulb, własny (x3)
• Style obrazu: Automatyczny, standardowy, portrety, krajobrazy, neutralny, dokładny, monochromatyczny, szczegółowy, zdefiniowany przez użytkownika (x3) |
Zdjęcia seryjne | około 5 kl./s (szybkość utrzymywana dla 510 obrazów JPEG lub 14 obrazów RAW) w przypadku kart UDMA7. |
Lampa błyskowa | Tylko zewnętrzne lampy błyskowe. Obsługa E-TTL II z lampami błyskowymi serii EX.
• Kompensacja błysku: +/- 3.0 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV • Synchronizacja do 1/200s • Sterowanie lampą z poziomu menu aparatu |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2 s lub 10 s |
Karta pamięci | Dwa gniazda: CompactFlash typ I (zgodne z UDMA 7), karta SD, SDHC lub SDXC. Obsługa szybkiego zapisu na kartach SD typu UHS-I |
LCD | • Główny: TFT Clear View II o przekątnej 8,11 cm (3,2 cala) i rozdzielczości około 1,04 mln punktów, kąt widzenia (poziomo/pionowo) około 170°
Jasność regulowana w 7-miu poziomach. Powłoki przeciwodblaskowe. Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, 30 kl./s • Pomocniczy: podświetlany, monochromatyczny |
Wizjer | Pentapryzmatyczny, powiększenie ok. 0.71x, pokrycie ok. 100%, korekcja dioptrii: -3 do +1 m-1, punkt oczny: ok. 21 mm (od środka soczewki okularu), matówka stała (przepuszczalny ekran LCD) |
Komunikacja i złącza | • USB 3.0 Hi-Speed (PTP)
• Złącze HDMI typu C • Mikrofon zewnętrzny (stereofoniczne gniazdo minijack) |
Zasilanie | • Akumulator litowo-jonowy LP-E6N (dostarczony)/LP-E6
• Żywotność akumulatora: około 700 zdjęć (temp. 23°C)¹ • Około 660 zdjęć (temp. 0°C) • Zasilanie i ładowarki: zestaw zasilający ACK-E6, ładowarka LC-E6, ładowarka samochodowa CBC-E6 |
Akcesoria | Akumulator litowo-jonowy LP-E6N, ładowarka, pasek na ramię, kabel USB, instrukcja, oprogramowanie: Digital Photo Professional 4 (obróbka obrazów RAW), PhotoStitch, EOS Utility 3 (w tym program Remote Capture, narzędzie WFT*), Picture Style Editor |
Waga | 845 g (bez akumulatora) |
Wymiary | 152 × 116.4 × 76.4 mm |
Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
25 wersji językowych menu w tym polskie. Elektroniczna poziomica. Korpus wykonany ze stopów magnezu. Uszczelnienie przed kurzem i wilgocią. Redukcja szumów przy długiej ekspozycji i przy wysokiej czułości ISO (4 nastawy). Automatyczna korekcja winietowania. Korekcja dystorsji i aberracji chromatycznej obiektywów. Możliwość obróbki plików RAW z poziomu menu aparatu. |
Oceny użytkowników | Brak |