Canon EOS 5Ds - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto, (3000–7000K),
- Dzień słoneczny (5200K),
- Cień (7000K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3200K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Światło lampy błyskowej (6000K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000–10000K),
- Temperaturowa skala od 2500 do 10000K ze stałym skokiem 100K.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 6.03 | 97.86 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 8.58 | 103.2 |
Pochmurny dzień | Auto | 3.87 | 96.61 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.42 | 96.48 |
3000K | Auto | 19.2 | 121.8 |
3000K | Auto (priorytet bieli) | 12.2 | 105.2 |
3000K | Żarówki | 9.34 | 99.13 |
3000K | 3000K | 8.2 | 94.29 |
5500K | Auto | 6.17 | 107 |
5500K | 5500K | 9.66 | 110.9 |
Lampa błyskowa | Auto | 3.31 | 89.82 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 4.74 | 91.15 |
W Canonie 5Ds nie obserwujemy poważniejszych problemów z pracą balansu. Przy pochmurnej pogodzie oraz w świetle lampy błyskowej błędy koloru dla automatycznego balansu bieli osiągają niskie wartości, które są nawet niższe niż te zanotowane dla ustawień dedykowanych. Również przy świetle słonecznym automatyka daje błąd na rozsądnym poziomie. Widać jednak, że przy tym oświetleniu nieco większy błąd niż zazwyczaj otrzymaliśmy dla ustawienia dedykowanego. O tej porze roku słońce utrzymuje się nisko nad horyzontem i daje cieplejsze światło, w związku z czym mogło mieć to wpływ na otrzymane wyniki. Ponadto, test był przeprowadzony przy słońcu osłabionym przez wysokie chmury, co również mogło mieć znaczenie. Niestety, nie mieliśmy możliwości powtórzyć testu przy przejrzystym niebie.
Dla standardowego trybu Auto w świetle żarowym dostajemy typowe wyraźne ciepłe zabarwienia obrazu i spory błąd koloru na poziomie ponad 19%. Włączenie opcji priorytetu bieli pozwala zauważalnie ograniczyć ten efekt, choć wartość błędu koloru otrzymanego w tej sytuacji można wciąż uznać za całkiem sporą. Dla uzyskania „bielszej bieli” przy świetle żarowym lepiej jest wybrać tryb dedykowany, a najlepiej ustawić odpowiednią temperaturę barwową. Z nasyceniem kolorów w testowanej lustrzance nie ma większych problemów. W większości przypadku odchyłki od 100% są niewielkie lub utrzymują się na rozsądnym poziomie. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.