Canon EOS 5Ds - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Dla niższych czułości przebieg wykresu jest dość płaski, a od ISO 1600 wzrost jest niemal liniowy. Poszczególne składowe szumu daje się co prawda rozróżnić, jednak dla wyższych czułości mają one dość zbliżone wartości. Można zatem wysnuć przypuszczenie, że mamy do czynienia z odszumianiem, które teoretycznie powinno być wyłączone. Opcja redukcji szumu na wysokich czułościach była bowiem ustawiona na OFF. Należy jednak dodać, że owo odszumianie, jeśli faktycznie ma miejsce, to jest raczej umiarkowane. Po pierwsze wykres nie charakteryzuje się większymi załamaniami, a po drugie wycinki zdjęć z poprzedniego rozdziału nie nosiły wyraźnych oznak procesu redukcji szumu.
Skoro mowa o odszumianiu, to w testowanym Canonie mamy do dyspozycji pięciostopniową skalę redukcji szumu na wysokich czułościach: wyłączona, poziom słaby, standardowy, mocny oraz tzw. wieloklatkowa redukcja szumu. Ta ostatnia opcja polega na wykonaniu czterech ekspozycji i połączeniu ich w jedno zdjęcie o zmniejszonym zaszumieniu. Efekt działania każdego z tych stopni przedstawiamy na przykładzie dwóch wartości czułości: ISO 6400 i 12800.
ISO 6400 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
W zasadzie możemy powtórzyć to, co pisaliśmy w teście modelu 5Ds R. Naszym zdaniem działanie procesu odszumiania w 5Ds daje całkiem rozsądne efekty. W miarę wzrostu stopnia intensywności tego procesu, zauważalne staje się obniżenie poziomu szumu, a jednocześnie nie odbija się to drastycznie na utracie szczegółów obrazu. Również wieloklatkowa redukcja szumu oferuje zadowalające efekty. W wyraźnym stopniu pozwala zmniejszyć szum, przy jednoczesnym zachowaniu nieco większej ilości szczegółów obrazu niż odszumianie na poziomie mocnym.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z 5Ds wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Nikonem D810 oraz Sony A7R II.
Dokonując na początek porównania z modelem 5Ds R zauważymy, że w całym zakresie czułości RAW-y z obu modeli charakteryzują się podobną jakością obrazu. Szum zatem zaczyna być zauważalny w okolicy ISO 800, ale dopiero przy ISO 6400 jego poziom można uznać za całkiem wyraźny. Należy jednak zaznaczyć, że dla tej czułości zakłócenia nie wydają się degradować obrazu w istotnym stopniu. Dopiero przy maksymalnej (rozszerzonej) czułości ISO 12800 można mieć większe zastrzeżenia pod tym względem.
W porównaniu do zaprezentowanych aparatów konkurencji, do czułości ISO 3200 różnic pomiędzy nimi nie widać, a stopień zaszumienia wydaje się podobny. Na dwóch najwyższych ISO można dopatrywać się przewagi Canona, ale wydaje się ona być raczej nieznaczna.
Sprawdźmy teraz, co do aktualnego obrazu sytuacji wniosą konkretne liczby. Wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy poniżej.
Do wyglądu powyższego wykresu nie mamy w zasadzie zastrzeżeń. Na pierwszy rzut oka widać, że tutaj sytuacja jest znacznie bardziej fizyczna niż na wykresie szumów dla plików JPEG. Przebiegi są bliższe wykładniczym, a rozrzut pomiędzy poszczególnymi kanałami kolorystycznymi wyraźny.
Rzućmy teraz okiem na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla testowanej lustrzanki, omawianych do tej pory aparatów konkurencji oraz EOS 5Ds R i 5D MkIII.
Wykres potwierdza sformułowane wcześniej wnioski. Widać, że EOS 5Ds szumi w stopniu porównywalnym do modelu 5Ds R. Ponadto, na wysokich czułościach daje się zauważyć nieznaczną przewagę 5Ds nad D810 i A7R II, wynoszącą odpowiednio około 0.5 EV i około 2/3 EV. Warto jednak zauważyć, że do ISO 1600, 5Ds i D810 idą praktycznie łeb w łeb. Dopiero od ISO 3200 ich rezultaty zaczynają się rozchodzić. Należy jeszcze dodać, że dla lepszej czytelności powyższego wykresu, zrezygnowaliśmy z wyświetlania wyników z 5D MkIII oraz A7R II dla ISO 102400.
Na zakończenie omawiania szumu prezentujemy jeszcze wykres uzyskany na podstawie pomiarów na plikach 48-bitowych.
Darki
Jak wspominaliśmy już wcześniej, Canon 5Ds zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W 5Ds na najniższych czułościach średni poziom sygnału utrzymuje się na poziomie 2048, jednak od pewnego momentu zaczyna powoli wzrastać. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 1025–3072, czyli o szerokości 2048. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 tysięcy zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
50 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 |
Tak jak można się było spodziewać, 5Ds wypada w tej kategorii bardzo podobnie do modelu 5Ds R. Do wyglądu histogramów trudno mieć zatem jakieś szczególne zastrzeżenia. Mają one bowiem kształt zbliżony do rozkładu Poissona i nie dostrzegamy w nich nic niepokojącego. Powyżej ISO 800 co prawda, średnie wartości sygnału (zaprezentowane w tabelce poniżej) zaczynają wzrastać, jednak nawet dla maksymalnej czułości ów wzrost jest nieznaczny. Ponadto statystyka nie zostaje zachwiana, a średnia wartość sygnału w całym zakresie czułości pozostaje większa od odchylenia standardowego.
Do samego wyglądu darków nie można mieć dużych zastrzeżeń. Mimo to, na trzech najwyższych czułościach daje się zauważyć pewne niejednorodności o strukturze pionowych pasów oraz typowe oznaki bandingu o poziomej strukturze.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
50 | 2048 | 6.824 |
100 | 2047 | 6.664 |
200 | 2048 | 9.329 |
400 | 2048 | 14.23 |
800 | 2049 | 21.70 |
1600 | 2050 | 37.38 |
3200 | 2059 | 65.12 |
6400 | 2073 | 125.1 |
12800 | 2085 | 216.3 |
Na zakończenie prezentujemy darki w formacie JPEG.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
50 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 |