Nikon 1 J5 - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Metalowa obudowa sprawia dobre ogólne wrażenie i wydaje się całkiem solidna. Trudno mieć większe zastrzeżenia do jakości wykonania i wykończenia aparatu.
Zasilanie i gniazda
Nikon 1 J5 zasilany jest akumulatorem litowo-jonowym EN-EL24 o pojemności 850 mAh i napięciu 7.2 V. Według specyfikacji, akumulator powinien pozwolić na wykonanie ok. 250 zdjęć, jednak podczas testu byliśmy w stanie wykonać ponad 350 zdjęć na w pełni naładowanym akumulatorze. Czas ładowania za pomocą dedykowanej ładowarki MH-31 wynosi około 3 godzin. Do stałego zasilania aparatu przewidziano opcjonalny zasilacz EH-5b w połączeniu ze złączem zasilania EP-5F.
W Nikonie 1 J5, tak samo jak u poprzednika, zdjęcia i filmy zapisywane są na kartach microSD (w tym microSDHC oraz microSDXC). Kieszeń na kartę pamięci znajduje się na spodzie obudowy, tuż obok komory akumulatora.
Jeśli chodzi o gniazda komunikacyjne, to w testowanym aparacie znajdziemy następujące złącza:
- złącze HDMI mini typu D,
- uniwersalne złącze Hi-Speed USB.
Przyciski
Układ elementów sterujących w J5 zmienił się w stosunku do poprzednika. Opis zaczniemy tradycyjnie od górnej ścianki aparatu.
Na górnej ściance, po prawej stronie lampy błyskowej znajduje się standardowe pokrętło trybów pracy aparatu, obejmujące następujące pozycje:
- tryb automatyczny,
- P – automatyka programowa,
- S – preselekcja czasu naświetlania,
- A – preselekcja przysłony,
- M – tryb manualny,
- tryb uchwycenia najlepszego momentu,
- tryb ruchomego zdjęcia,
- tryb zaawansowanego filmowania.
- tryb kreatywny,
- zdjęcia sportowe.
Wszystkie elementy sterujące tylnego panelu znajdują się po prawej stronie ekranu LCD. Od góry mamy przycisk trybu odtwarzania, a tuż obok MENU. Poniżej znajdziemy pokrętło sterujące, umożliwiające między innymi łatwe poruszanie się po menu oraz zmianę ustawień ekspozycji. Przyciski kierunkowe w trybie fotografowania mają następujące funkcje:
- górny – menu podręczne F,
- prawy – kompensacja ekspozycji,
- dolny – tryb lampy błyskowej,
- lewy – tryb pracy migawki (zdjęcia seryjne, samowyzwalacz).
Na górze lewej ścianki aparatu znajdziemy jeszcze przycisk zwalniający wbudowaną lampę błyskową.
- kompensacja ekspozycji,
- pomiar ekspozycji,
- balans bieli,
- czułość ISO,
- Picture Control,
- tryb pola AF,
- tryb ustawiania ostrości.
Menu
Menu w Nikonie 1 J5 pod względem wyglądu przypomina to znane z modelu J4 i V3, aczkolwiek zmniejszono liczbę kategorii. Obecnie mamy ich cztery, mianowicie: odtwarzanie, fotografowanie, ustawienia oraz Wi-Fi.
Menu odtwarzania:
Menu fotografowania:
Menu ustawień:
Menu Wi-Fi:
Jak wspomnieliśmy wcześniej, pod przyciskiem oznaczonym literą F odnaleźć można podręczne menu. W zależności od trybu pracy aparatu zawiera różne opcje. Ogólnie jednak liczba dostępnych elementów nie jest imponująca. W trybach PASM daje ono dostęp do następujących ustawień:
- czas otwarcia migawki (tylko tryby S, M),
- przysłona (tylko tryby A, M),
- czułość ISO,
- tryb pola AF,
- tryb pracy AF,
- pomiar światła,
- funkcja Picture Control,
- balans bieli.
Wyświetlacz
Zmiany ilości wyświetlanych na ekranie informacji możemy dokonać jedynie w menu aparatu. Do dyspozycji mamy dwa widoki:
- łatwy – kadr oraz podstawowe informacje u dołu ekranu,
- szczegółowy – kadr, podstawowe i dodatkowe informacje o ustawieniach aparatu.
W trybie odtwarzania wybrane zdjęcie można wyświetlać w trzech trybach:
- samo zdjęcie,
- zdjęcie + podstawowe informacje,
- miniaturka zdjęcia + skrócony EXIF + histogram.
Wyboru odpowiedniego widoku dokonujemy także w głównym menu aparatu. Zdjęcia możemy oczywiście powiększać lub przeglądać z poziomu indeksu (trzy poziomy: 4, 9 lub 16 miniaturek). Dostępny jest także widok kalendarza ułatwiający odnajdywanie zdjęć według daty.
Przy omawianiu wyświetlacza warto poświęcić nieco miejsca na opisanie możliwości oferowanych przez dotykowy interfejs. Umożliwia on między innymi obsługę głównego oraz podręcznego menu aparatu i dokonywanie w nich ustawień, choć samo otwarcie każdego z nich odbywa się jedynie za pomocą zwykłych przycisków. Gdy interfejs dotykowy jest aktywny, parametry ekspozycji widoczne na ekranie fotografowania otoczone są białymi ramkami, imitując w ten sposób przyciski. Czas otwarcia migawki, przysłonę oraz ISO możemy zatem zmieniać bezpośrednio za pośrednictwem ekranu. Co ciekawe, w ten sposób nie można kontrolować kompensacji ekspozycji. Jednak po wciśnięciu dedykowanego jej przycisku na ekranie pojawia się skala, którą można regulować dotykowo. Przy aktywnym interfejsie dotykowym na ekranie fotografowania widoczna staje się jeszcze jedna ikonka. Pozwala ona na wybór opcji wskazywania miejsca ramki AF bezpośrednio na wyświetlaczu. Funkcję tę daje się również połączyć z automatycznym ustawianiem ostrości we wskazanym miejscu i wyzwoleniem migawki. Dotykowy interfejs działa również w trybie odtwarzania, umożliwiając nie tylko przeglądanie poszczególnych zdjęć, ale również ich powiększanie, czy przechodzenie do poziomu miniaturek i kalendarza.
Do działania obsługi dotykowej nie mamy w zasadzie większych zastrzeżeń. Ekran reaguje na dotyk w odpowiedni sposób i pozwala precyzyjnie dokonywać wszystkich operacji. Dotykowa obsługa może być pomocna szczególnie przy przeglądaniu menu. W szybki sposób możemy zmieniać poszczególne kategorie i przewijać listy dostępnych opcji.
Tryb wideo
W Nikonie 1 J5 tryb wideo odnajdziemy na pokrętle trybów jako osobną pozycję (Zaawansowane filmowanie). Filmy można jednak nagrywać również w trybie automatycznym, w tym celu wystarczy wcisnąć odpowiedni przycisk znajdujący się na górnej ściance aparatu. Opcje związane z filmowaniem znajdziemy w kategorii „Fotografowanie” w menu, widocznej w trybie zaawansowanego filmowania. W pierwszej kolejności możemy wybrać typ nagrywanego filmu, a do dyspozycji mamy następujące możliwości:
- film HD,
- film 4K,
- spowolnienie,
- przyspieszenie,
- montaż skokowy,
- 4-sekundowe filmy.
- Film HD:
- Full HD, 1920×1080 px, 60p,
- Full HD, 1920×1080 px, 30p,
- HD, 1280×720 px, 60p,
- HD, 1280×720 px, 30p.
- Film 4K:
- 4K, 3840×2160 px, 15p.
Ustawianie ostrości podczas filmowania może odbywać się automatycznie w trybie pojedynczym lub ciągłym (AF-F). Oczywiście istnieje również możliwość ręcznego ustawiania ostrości. Opcje trybu pola AF umożliwiają wybór automatyczny, pojedyncze pole (ustawiane prze użytkownika) lub śledzenie obiektu w ruchu. Dostępna jest także funkcja wykrywania twarzy. Opcje dotyczące pomiaru światła są takie same, jak przy fotografowaniu, czyli obejmują pomiar matrycowy, centralnie ważony oraz punktowy.
Jeśli do aparatu mamy podpięty obiektyw wyposażony w optyczną stabilizację obrazu, wówczas mamy możliwość jej użycia również podczas filmowania. Ponadto dostępna jest opcja elektronicznej redukcji drgań (nieaktywna w przypadku trybu 4K), jednak w przypadku jej uruchomienia zawężony zostaje obszar, który ostatecznie znajdzie się na filmie.
Filmy zapisywane są w formacie z rozszerzeniem MOV (wideo: H.264/MPEG-4; dźwięk: Liniowy PCM). Maksymalna długość filmów wynosi 35 min dla trybu 4K, 10 min dla 1080/60p, 17 min dla 1080/30p oraz 20 min dla obu trybów w jakości HD. Dźwięk nagrywany jest przez wbudowany mikrofon stereofoniczny, a jego poziom może być regulowany automatycznie przez aparat lub ręcznie w 3-stopniowej skali. Dostępna jest także opcja redukcji szumu wiatru.
W trybie filmów spowolnionych mamy do wyboru trzy możliwości, różniące się liczbą klatek rejestrowanych w ciągu sekundy, a tym samym stopniem spowolnienia. W zależności od wybranej wartości, zmienia się również automatycznie rozmiar rejestrowanego obrazu:
- 1280×720 px, 30p, 120 kl/s,
- 800×296 px, 30p, 400 kl/s,
- 400×144 px, 30p, 1200 kl/s.
Tryb filmów przyspieszonych nie daje dodatkowych opcji związanych z wyborem szybkości czy rozmiarów. Filmy nagrywane są w rozdzielczości 1920×1080 px, 30p, a stopień przyspieszenia wynosi 4x. W tym wypadku również możemy określić tryb ekspozycji (także całkowicie automatyczny), wybrać tryb pomiaru światła i ustawiania ostrości (pojedynczy, ciągły lub ręczny). Ustawienia dotyczące pola AF są takie same jak przy zwykłych filmach. Dźwięk nie jest rejestrowany.
Tryb filmów „montaż skokowy” działa w taki sposób, że nagrywanie wstrzymywane jest co drugą sekundę, dając w rezultacie efekt – jak to określa instrukcja – pominiętych klatek. Jakość filmu i dostępne ustawienia w tym trybie są takie same jak w przypadku filmów przyspieszonych.
4-sekundowe filmy to, jak sama nazwa wskazuje, tryb umożliwiający nagrywanie ujęć trwających maksymalnie 4 sekundy. Filmy te można następnie połączyć w jeden dłuższy za pomocą odpowiedniej funkcji, znajdującej się w menu odtwarzania. Maksymalnie można połączyć do 8 ujęć. Jakość filmu i dostępne ustawienia w tym trybie są niemal takie same jak w przypadku filmów przyspieszonych, z tą różnicą, że mamy możliwość rejestrowania dźwięku.
Przykładowe filmy
- film 1 – 4K 3840×3160 px, 15p, 86 MB,
- film 2 – 4K 3840×3160 px, 15p, 63.1 MB,
- film 3 – 1920×1080 px, 60p, 68.9 MB,
- film 4 – 1920×1080 px, 30p, 38.3 MB,
- film 5 – 1920×1080 px, 30p, 27.5 MB, ISO 3200,
- film 6 – 1280×720 px, 60p, 25.2 MB,
- film 7 – 1280×720 px, 30p, 13 MB (film spowolniony 120 kl/s),
- film 8 – 800×296 px, 30p, 10 MB (film spowolniony 400 kl/s),
- film 9 – 400×144 px, 30p, 9.9 MB (film spowolniony 1200 kl/s),
- film 10 – 1920×1080 px, 30p, 22.3 MB (tryb „montaż skokowy”),
- film 11 – 1920×1080 px, 30p, 43.1 MB (film przyspieszony).
Wizjer
Nikon 1 J5 nie ma wbudowanego wizjera. W przeciwieństwie do modelu V3 (wyposażonego w odpowiednie złącze akcesoriów) nie ma też możliwości podpięcia zewnętrznego celownika.