Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Aparat cyfrowy Nikon Z6 III body

Cena: 11369 zł 9999 zł

Sprawdź

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Test aparatu

Nikon 1 J5 - test aparatu

18 stycznia 2016
Maciej Latałło Komentarze: 33

3. Użytkowanie i ergonomia

Nikon 1 J5 - Użytkowanie i ergonomia

Patrząc na J5 i poprzednika można stwierdzić, że nowy model został zaprojektowany niemalże od nowa. Przednia ścianka nie jest już płaska i śliska, pojawiło się bowiem niewielkie wybrzuszenie na rękojeści, a pokrywa ją szorstkie tworzywo sztuczne. Doczekaliśmy się także klasycznego koła trybów, drugiego pokrętła sterującego, czy guzika Wi-Fi i programowalnego przycisku Fn. Wspomniane zmiany oceniamy jak najbardziej pozytywnie, bowiem ergonomia poprawiła się w stosunku do modelu J4. Nie sposób jednak nie zauważyć, że mamy do czynienia z relatywnie małym aparatem, przez co ogólny komfort użytkowania jest raczej ograniczony.


----- R E K L A M A -----

Na plus z pewnością należy zaliczyć obecność uchylnego ekranu z dotykowym interfejsem, który usprawnia i ułatwia użytkowanie. W ten sposób możemy nie tylko poruszać się po menu głównym i podręcznym, a także przeglądać zdjęcia (również powiększać i włączać widok miniatur).

Nikon 1 J5 jest adresowany przede wszystkim do początkujących amatorów. Dość często musimy zaglądać do głównego menu, bowiem podręczne nie zawiera zbyt wielu opcji. Co więcej, regulacja wybranego parametru z jego poziomu musi zostać poprzedzona wciśnięciem przycisku OK – naszym zdaniem krok ten można by spokojnie pominąć.

Obiektywy

System Nikon 1 pojawił się na rynku ponad 4 lata temu. Przez ten czas poza kolejnymi modelami korpusów powiększała się sukcesywnie oferta obiektywów. Na obecną chwilę jest ich 13, choć od blisko 2 lat nie zobaczyliśmy żadnej nowej premiery. Z listą obiektywów można się zapoznać zaglądając do naszej bazy. Jak widać, wybór nie jest szczególnie duży, a co więcej, większość to jednak niezachwycające dobrym światłem zoomy. Stałoogniskowych obiektywów mamy jedynie cztery, a w praktyce w zasadzie trzy. Poza 32/1.2 i 18.5/1.8 bowiem są dwie stałki o ogniskowej 10 mm i świetle f/2.8, z których jedna jest przeznaczona do wodoszczelnego modelu AW1.

Za pomocą opcjonalnego adaptera FT1 można połączyć aparaty Nikon 1 z obiektywami Nikkor o mocowaniu F, co ze względu na duże powiększenie (crop factor równy 2.7), będzie szczególnie użyteczne w przypadku teleobiektywów. Co więcej, w przypadku użycia obiektywów AF-S działać będzie automatyczne ustawianie ostrości, choć tylko w centralnym punkcie AF.

Szybkość

Do szybkości działania testowanego aparatu trudno mieć szczególne zastrzeżenia. Po włączeniu, obraz na wyświetlaczu pojawia się po około sekundzie. Podstawowa obsługa odbywa się płynnie i zarówno przy przeglądaniu menu czy dokonywaniu ustawień nie zanotowaliśmy żadnych problemów. Opóźnień nie zanotowaliśmy również w trybie odtwarzania. Usuwanie pojedynczych zdjęć odbywa się praktycznie natychmiastowo, a formatowanie karty zajmuje zazwyczaj kilka małych sekund.

Zdjęcia seryjne

W Nikonie 1 J5 odnajdziemy 5 trybów zdjęć seryjnych pozwalających fotografować z prędkościami: 5, 10, 20, 30 i 60 kl/s. W trybach 10, 20, 30 i 60 kl/s w jednej serii można wykonać maksymalnie 20 zdjęć. Co warte odnotowania, wszystkie tryby umożliwiają fotografowanie w pełnej rozdzielczości zarówno w formacie JPEG, jak i RAW.

Test szybkości wykonaliśmy z kartą SanDisc Extreme Pro microSDHC 8GB UHS-I U3, przy czułości wynoszącej 1600 ISO i czasie migawki ustawionym na 1/1000 sekundy. Zdjęcia RAW zajmowały 25.3 MB, a pliki JPEG w jakości FINE około 11.3 MB.

Sprawdźmy, jak wypada w naszym teście tryb 5 kl/s. Podczas 30-sekundowej serii udało nam się wykonać:

  • 63 zdjęć JPEG – 2.1 kl/s,
  • 46 zdjęć RAW – 1.53 kl/s.

Nikon 1 J5 - Użytkowanie i ergonomia

Nikon 1 J5 - Użytkowanie i ergonomia

Niezależnie od wybranego do zapisu formatu zdjęć, aparat nie ma problemów z osiągnięciem deklarowanej szybkości fotografowania, a nawet nieco ją przekracza. W JPEG-ach w tym tempie możemy fotografować przez niecałe 7 sekund, a w RAW-ach przez ok. 5.5 sekund. Wyniki te nie napawają optymizmem, bowiem poprzednik znacznie lepiej wypadł w tej kategorii.

W pozostałych trybach rzeczywiste wartości szybkości zapisu zgadzają się z deklarowanymi. Przypomnijmy, że w ich przypadku maksymalna liczba zdjęć w serii wynosi 20. Warto jeszcze dodać, że po wykonaniu serii dalsze fotografowanie jest możliwe po ponownym wciśnięciu spustu migawki, ale liczba zdjęć w serii będzie wówczas ograniczona ilością wolnego miejsca w buforze. Aby wykonać kolejną pełną serię należy zatem odczekać dłuższą chwilę, najlepiej do czasu zapisania wszystkich zdjęć na kartę.

Obecność trybów 10, 20, 30 i 60 kl/s w Nikonie J4 zasługuje naszym zdaniem na pochwałę, bowiem dysponujemy naprawdę wysokimi szybkościami fotografowania. W przypadku początkujących użytkowników, do których jest adresowany ten aparat, ograniczenie ilości wykonywanych zdjęć w serii do 20 nie powinno stanowić większego problemu.

W testach wykorzystujemy karty pamięci SanDisk dostarczone przez firmę CSI.

Nikon 1 J5 - Użytkowanie i ergonomia

Zdjęcia z przedziałem czasu

J5 został wyposażony w interwałometr. Aby wykonać zdjęcia z wykorzystaniem tej funkcji, należy wpierw określić czas pomiędzy kolejnymi wyzwoleniami migawki (od 5 s do 99 min 59 sekund), a następnie podać liczbę fotografii, które chcemy zrobić (od 1 do 999).

Funkcja interwałometru nie jest powiązana z nagrywaniem filmów poklatkowych. Innymi słowy, zarejestrowanej serii zdjęć nie możemy połączyć w aparacie w gotowy klip. Jeśli takowego potrzebujemy, możemy wykorzystać funkcję filmu poklatkowego w trybie wideo. Zachowujemy kontrolę ekspozycji (są dostępne tryby PASM), mamy także możliwość określenia interwału wykonywania ujęć: 5, 10 lub 30 sekund.

Tryb „Uchwycenie najlepszego momentu”

Tryb ten przeznaczony jest do fotografowania dynamicznych scen, a do wyboru mamy w nim trzy opcje: aktywna selekcja, spowolnienie obrazu oraz inteligentne wybieranie zdjęcia. W tej pierwszej, za jednym wciśnięciem spustu migawki rejestrowanych jest 20 zdjęć. Proces ten zaczyna się zaraz po wciśnięciu spustu migawki do połowy i ustawieniu ostrości (buforowanie zdjęć jest sygnalizowany na ekranie odpowiednią ikoną). Zarejestrowane zdjęcia możemy następnie ręcznie przejrzeć i wybrać te, które chcemy zachować. Domyślnie, do zapisania na karcie zaznaczone zostaje zdjęcie wykonane w momencie wciśnięcia migawki do końca.

Opcja aktywnej selekcji ma również dodatkowe ustawienia. Możemy zdecydować, która część zdjęć w stosunku do momentu wciśnięcia spustu migawki do końca będzie kopiowana z bufora do tymczasowej pamięci. Do wyboru są dwie możliwości:

  • 20 zdjęć poprzedzających,
  • 20 zdjęć zarówno z czasu przed jak i po.
Ustawić można także szybkość rejestracji zdjęć: 60 albo 20 kl/s, a tym samym długość rejestracji czyli odpowiednio 1/3 lub 1 sekundę. Ostatnie z ustawień umożliwia określenie domyślnej liczby zdjęć, które zostaną oznaczone, jako wybrane do zapisu na kartę. Wybór w tym przypadku jest jednak skromny i przewiduje 1 zdjęcie lub wszystkie.

W drugiej opcji (spowolnienie obrazu) aparat również wykonuje 20 zdjęć, co następuje natychmiast po wciśnięciu spustu do połowy i ustawieniu ostrości (odpowiednia ikona sygnalizuje proces buforowania). Następnie zdjęcia te odtwarzane są w zwolnionym tempie w ciągłej pętli. W chwili, gdy wyświetlany jest kadr, który chcemy zachować, wystarczy wcisnąć spust migawki do końca. Zdjęcie to zostanie zapisane na kartę, a pozostałe zostaną odrzucone.

W trzeciej opcji powierzamy wybór zdjęcia automatyce aparatu. Seria zdjęć jest buforowana od momentu naciśnięcia do połowy spustu migawki i ustawieniu ostrości (AF w razie potrzeby koryguje ustawienie ostrości w trakcie wykonywania zdjęć). Zapis do bufora trwa do 90 sekund, lub do momentu dociśnięcia spustu migawki do końca. Aparat porównuje zdjęcia zapisane w buforze zarówno przed, jak i po wciśnięciu spustu migawki, a następnie wybiera pięć zdjęć do skopiowania na kartę pamięci. W menu podręcznym możemy wybrać, czy zapisywane ma być pojedyncze zdjęcie wybrane przez aparat, czy wspomniane pięć.

Trzecia opcja omawianego trybu jest niemal w całości automatyczna, co stanowi pewne ograniczenie. Z podstawowych parametrów ekspozycji mamy jedynie wpływ na kompensację. Nie można też ustawić konkretnej opcji Picture Control, czy balansu bieli. W pozostałych dwóch natomiast, oprócz automatyki, do dyspozycji mamy tryby PASM. Wszędzie zdjęcia możemy rejestrować również w RAW-ach.

Tryb ruchomego zdjęcia

Jest to funkcja łącząca ze sobą film oraz zdjęcie. Od momentu wciśnięcia do połowy spustu migawki aż po jego dociśnięcie, następuje buforowanie nagrywanego w tym czasie materiału. W efekcie powstaje 10-sekundowa prezentacja składająca się z 4-sekundowego filmu w zwolnionym tempie (powstałego na podstawie 1.6-sekundowego materiału) oraz zdjęcia wykonanego w momencie dociśnięcia spustu migawki. W opcjach dotyczących dźwięku możemy wybrać podkład muzyczny, który zostanie dodany do powstałego materiału lub nagrać dźwięk otoczenia (rejestrowany przez 4 sekundy). Istnieje również możliwość wyboru opcji bez dźwięku. Dodatkowo w ustawieniach możemy wybrać czy części filmowe ruchomych zdjęć mają się kończyć wraz z naciśnięciem spustu migawki do końca (opcja 1.6s/0s), czy 0.6 sekundy później (opcja 1s/0.6s). Determinuje to również, które zdjęcie z całej zarejestrowanej sekwencji zostanie wyświetlone na końcu.

W kwestii formatu tworzonego w tym trybie wideoklipu, do wyboru mamy opcję „Plik NMS”, po wybraniu której na kartę zapisuje się trwający 4 sekundy film w formacie MOV oraz zdjęcie JPEG. Ruchome zdjęcie możemy wówczas wyświetlić tylko w aparacie lub przy użyciu programu ViewNX 2 i Capture NX-D. Druga opcja to „Plik MOV”, w której wynikowy wideoklip zapisuje się w postaci pojedynczego pliku filmowego trwającego 10 sekund.

Stabilizacja obrazu

Nikon 1 J5, tak jak pozostałe bezlusterkowce tego producenta, nie ma systemu stabilizacji matrycy. W stabilizację optyczną została jednak wyposażona większość obiektywów zoom dostępnych w systemie.

Czyszczenie matrycy

W instrukcji aparatu nie znajdziemy wzmianki o aktywnym systemie czyszczenia matrycy. Jest ona chroniona jedynie dodatkową powłoką, znajdującą się kilka milimetrów przed sensorem światłoczułym. W razie potrzeby proces czyszczenia można przeprowadzić samodzielnie jedynie za pomocą np. gruszki fotograficznej. Instrukcja stanowczo odradza dotykanie powłoki. Podczas testowania aparatu zgromadziło się na niej kilka drobin kurzu, można zatem uznać, że zastosowana powłoka nie sprawdza się całkowicie skutecznie.

Wi-Fi

W Nikonie 1 J5 zastosowano moduł komunikacji bezprzewodowej Wi-Fi. Pozwala on na połączenie aparatu z urządzeniem mobilnym (tabletem lub smartfonem) za pomocą aplikacji Wireless Mobile Utility. Aplikacja ta dostępna jest na systemy operacyjne Android oraz iOS i umożliwia zdalne sterowanie aparatem i wyzwalanie migawki, przeglądanie zdjęć na aparacie lub przesyłanie zdjęć z aparatu do urządzenia mobilnego.

Aby połączyć się z aparatem, wystarczy wybrać nazwę naszego aparatu w aplikacji WMU, ewentualnie skorzystać z NFC i zetknąć urządzenia odpowiednimi znacznikami ze sobą. Niestety, nawiązanie połączenia nie zawsze udaje się za pierwszym razem, szczególnie przy wykorzystaniu NFC.

Aplikacja Wireless Mobile Utility oferuje dwie podstawowe funkcje: zdalne wykonywanie zdjęć oraz przeglądanie zdjęć. Po wybraniu tej pierwszej na ekranie urządzenia pojawia się podgląd aktualnego kadru wraz z informacją o podstawowych parametrach ekspozycji i poziomie energii akumulatora. Mamy również podgląd 4 ostatnio wykonanych zdjęć w postaci miniaturek widocznych u dołu ekranu. Z poziomu urządzenia nie mamy w zasadzie żadnej kontroli nad ustawieniami aparatu. Przy zdalnym wykonywaniu zdjęć aparat automatycznie ustawia się w tryb P. Czas otwarcia migawki i przysłona będą zatem ustawiane automatycznie. Pozostałe parametry (między innymi ISO, kompensacja ekspozycji, czy balans bieli) pozostaną takie, jakie były ustawione w aparacie przed dokonaniem połączenia. Według instrukcji WMU autofokus działa w trybie pojedynczym, choć w praktyce można było zauważyć, że przy kadrowaniu AF na bieżąco korygował ustawienie ostrości w zależności od odległości fotografowanego obiektu. Z poziomu urządzenia mamy możliwość uruchomienia 2-sekundowego samowyzwalacza.

Po wykonaniu zdjęcia może być ono bezpośrednio przesłane na telefon w zmniejszonej rozdzielczości. Jeżeli chodzi o wielkość przesyłanego zdjęcia do wyboru są dwie możliwości: tzw. Recommended size (wielkość zoptymalizowana do rozdzielczości wyświetlacza w urządzeniu) lub VGA (640×480 px). Zdjęcia przesyłane na urządzenie zapisywane są w osobnych folderach dla każdej osobnej sesji połączenia.

Nikon 1 J5 - Użytkowanie i ergonomia Nikon 1 J5 - Użytkowanie i ergonomia Nikon 1 J5 - Użytkowanie i ergonomia Nikon 1 J5 - Użytkowanie i ergonomia
Nikon 1 J5 - Użytkowanie i ergonomia Nikon 1 J5 - Użytkowanie i ergonomia Nikon 1 J5 - Użytkowanie i ergonomia Nikon 1 J5 - Użytkowanie i ergonomia
Aplikacja WMU umożliwia przeglądanie zdjęć zarówno tych zapisanych na urządzeniu jak i tych w aparacie. W tym drugim przypadku jednak, zanim podgląd będzie możliwy, aplikacja pobiera informacje dotyczące zdjęć zapisanych na karcie pamięci. Proces ten trwa tym dłużej im więcej zdjęć mamy zapisanych na karcie i w przypadku kilkuset fotografii może potrwać nawet kilka minut. Zdjęcia zapisane w aparacie możemy pobrać na urządzenie, przy czym mamy możliwość ustalenia wielkości kopiowanych zdjęć. Poza wcześniej wspomnianymi opcjami Recommended size oraz VGA w tym przypadku możemy także pobrać zdjęcie w jego oryginalnej wielkości. Warto także dodać, że na urządzenie możemy skopiować zdjęcia w formacie RAW.

Generalnie, działanie aplikacji nieco rozczarowuje, bowiem możliwości jakie oferuje są niewielkie.

Funkcjonalność modułu Wi-Fi testowaliśmy korzystając ze smartfona Sony Xperia M4 Aqua, udostępnionego przez firmę Sony.
Nikon 1 J5 - Użytkowanie i ergonomia

Nikon 1 J5 - Użytkowanie i ergonomia

Lampa błyskowa

Nikon 1 J5 - Użytkowanie i ergonomia

Nikon 1 J5 ma wbudowaną lampę błyskową o niewielkiej liczbie przewodniej 5 (ISO 100). Lampa może pracować w następujących trybach:

  • błysk wypełniający,
  • redukcja efektu czerwonych oczu,
  • redukcja efektu czerwonych oczu + synchronizacja z długimi czasami,
  • błysk wypełniający + synchronizacja z długimi czasami,
  • synchronizacja na drugą kurtynę migawki + synchronizacja z długimi czasami,
  • synchronizacja na drugą kurtynę migawki.
Czas synchronizacji błysku wynosi 1/60 s. Kompensacji mocy błysku możemy dokonywać w przedziale od −3 do +1 EV z krokiem 1/3 EV. Z racji braku gorącej stopki czy gniazda akcesoriów, nie mamy niestety możliwości podłączenia zewnętrznej lampy błyskowej. Jedyną opcją pozwalającą na pracę w studio przy świetle błyskowym będzie przełączenie trybu działania flesza na manualny i wyzwalanie lamp studyjnych za pomocą fotoceli.

Siłę błysku wbudowanej lampy błyskowej porównujemy wykonując zdjęcie przy czułości ISO 100, migawce 1/100 sekundy i przysłonie f/8.0. Wszystkie pozostałe ustawienia, jak na przykład kompensacja błysku, są w pozycji neutralnej. W przypadku J5 najkrótszy czas synchronizacji wynosi 1/60 sekundy, taką więc wartość zastosowaliśmy. Ze względu na minimalną czułość wynoszącą ISO 160 przymknęliśmy także przysłonę do f/10.


J5 (M) NX Mini (M)
Nikon 1 J5 - Użytkowanie i ergonomia Nikon 1 J5 - Użytkowanie i ergonomia
J5 (P) NX Mini (P)
Nikon 1 J5 - Użytkowanie i ergonomia Nikon 1 J5 - Użytkowanie i ergonomia

W trybie M, rezultat działania lamp w obydwu aparatach stoi na podobnym poziomie. Z koeli w trybie P, zdjęcie wykonane Nikonem jest lepiej naświetlone.

Autofokus

Nikon 1 J5, podobnie jak poprzednik i model V3, ma hybrydowy autofokus działający w oparciu o detekcję fazy i kontrastu. W słabych warunkach oświetleniowych jest wspomagany światłem wbudowanej diody. Pojedyncze pole AF może być wybrane spośród 171 pól ostrości, z czego 105 pól położonych w środkowym obszarze kadru obsługuje autofokus z detekcją fazową. Natomiast przy automatycznym wyborze obszaru AF liczba punktów ograniczona jest do 41. W aparacie można skorzystać z następujących sposobów wyboru pola AF:

  • Auto – aparat sam wybiera, które z pól zostaną użyte,
  • Punktowy – możliwość ręcznego wyboru punktu spośród wszystkich,
  • Śledzenie – po wskazaniu obiektu następuje jego śledzenie w kadrze.
Dostępna jest także funkcja wykrywania twarzy, którą aktywuje się osobną opcją w menu fotografowania.

Ostrość w J5 ustawiana może być w następujących trybach:

  • AF-A – aparat automatycznie wybiera ustawienie AF-S lub AF-C,
  • AF-S – autofokus ustawia się jednorazowo po naciśnięciu do połowy spustu migawki,
  • AF-C – ciągłe działanie AF przy wciśniętym do połowy spuście,
  • AF-F – aparat cały czas ustawia ostrość (tylko w niektórych wariantach trybu zaawansowanego filmowania),
  • MF – ręczne ustawianie ostrości za pomocą pierścienia wybieraka.
W warunkach dobrego oświetlenia autofocus pracuje bardzo szybko i pewnie. Zauważyliśmy w tej kwestii pewną przewagę, gdy korzystaliśmy z obiektywu stałoogniskowego. W skąpym świetle skuteczność AF spada, aczkolwiek nie zauważyliśmy zbyt wielu sytuacji, w których system by się poddał.

Standardowo w teście celności autofokusu wykonujemy serię 40 zdjęć. Przysłonę w obiektywie ustawiamy na f/2.8 i fotografujemy tablicę rozdzielczości, każdorazowo przeogniskowując obiektyw. Wyniki przedstawiamy w postaci histogramu, który prezentuje procentowe wartości odchyłek od najlepszego pomiaru MTF50 w serii. Test przeprowadziliśmy na obiektywie Nikon 1 Nikkor 18.5 mm f/1.8.

Nikon 1 J5 - Użytkowanie i ergonomia

Zdecydowana większość trafień przypadła na dwa pierwsze przedziały odchyłek. Można zatem uznać, że celność AF stoi na dobrym poziomie. Widać jednak, że aparaty systemu Mikro 4/3 wypadły nieco lepiej.
Spójrzmy teraz na wyniki testu przeprowadzonego w świetle żarowym.

Nikon 1 J5 - Użytkowanie i ergonomia

Liczba trafień „w punkt” wyraźnie wzrosła. Ostateczna ocena celności AF w tym świetle nie może być inna niż pozytywna.

Pomiar światła

W Nikonie 1 J5 mamy do dyspozycji trzy podstawowe tryby pracy pomiaru światła:

  • pomiar matrycowy,
  • pomiar centralnie ważony – w kole o średnicy 4.5 mm,
  • pomiar punktowy – w kole o średnicy 2 mm w centrum wybranego pola AF.
Kompensacji ekspozycji można dokonywać w przedziale od −3 do +3 EV ze skokiem 1/3 EV. System pomiaru światła w J5 nie sprawiał szczególnych problemów, aczkolwiek tryb matrycowy wykazywał pewną tendencję do niedoświetlania. Stosunkowo często wymagał dodatniej kompensacji ekspozycji, dochodzącej nawet do 1 i 1/3 EV.