Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon 1 J5 - test aparatu

18 stycznia 2016
Maciej Latałło Komentarze: 33

6. Jakość obrazu JPEG

W Nikonie 1 J5 zdjęcia JPEG możemy zapisywać w trzech rozdzielczościach (rozmiarach):
  • L – 5568×3712 pix,
  • M – 4176×2784 pix,
  • S – 2784×1856 pix.
Do wyboru mamy również dwa stopnie kompresji: Fine (1:4) lub Normal (1:8).

W menu w kategorii „przetwarzanie zdjęć” znajdziemy znaną z lustrzanek Nikona funkcję przetwarzania obrazu (Picture Control), pozwalającą wybrać jedną z następujących opcji: Standardowe, Neutralne, Żywe, Monochromatyczne, Portret oraz Krajobraz. W każdym z tych ustawień mamy możliwość zmiany wyostrzenia (od 0 do 9), kontrastu (od −3 do 3), nasycenia (od −3 do 3), jasności (od −1 do 1) i odcienia (od −3 do 3). Przy ustawieniu Monochromatycznym zamiast regulacji nasycenia i odcienia ustawić można efekty filtrów i zabarwienie.

W obrębie poszczególnych stylów mamy dodatkowo możliwość regulacji następujących parametrów:

  • dostępne w stylach Standardowe, Żywe, Portret i Krajobraz:
    • Szybka korekta – wartości w skali od −2 do +2 pozwalają ograniczyć lub spotęgować efekt charakterystyczny dla danego stylu,
  • dostępne we wszystkich stylach:
    • wyostrzanie – automatyczne lub w skali od 0 do 9,
    • kontrast – automatyczny lub w skali od −3 do +3,
    • jasność – w skali od −1 do +1,
  • dostępne we wszystkich stylach z wyjątkiem Monochromatyczne:
    • nasycenie – automatyczne lub w skali od −3 do +3,
    • odcień – w skali od −3 do +3,
  • dostępne jedynie w stylu Monochromatyczne:
    • efekty filtrów – symulacja wpływu filtrów barwnych na zdjęciach czarno-białych (wyłączony, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony),
    • zabarwienie – czarno-białe (B&W), sepia, zimnoniebieskie (Cyanotype), czerwone (Red), żółte (Yellow), zielone (Green), niebiesko-zielone (Blue Green), niebieskie (Blue), niebiesko-fioletowe (Purple Blue), czerwono-fioletowe (Red Purple) – każdy parametr w skali −3 do +3.


----- R E K L A M A -----

W Nikonie 1 J5 do dyspozycji mamy zakres czułości od ISO 160 do 12800 z krokiem 1 EV. Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Canona G9 X i Sony RX100 IV. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.

Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG

Brak wyostrzania sprawia, że zdjęcia z Nikona wydają się raczej „miękkie”. Generalnie w powyższym zestawieniu na niskich czułościach najlepiej prezentują się zdjęcia z RX100 MkIV, choć w sporej mierze jest to zasługa wyostrzania. Biorąc pod uwagę szczegółowość zdjęć na wysokich ISO, także można dopatrzeć się pewnej przewagi kompaktu Sony nad J5. Obraz z Canona natomiast jest pozbawiony wielu detali.

Wyostrzanie

Wyostrzanie zdjęć JPEG można regulować w Nikonie 1 J5 w skali od 0 do 9. Efekt działania tego procesu dla trzech różnych ustawień można obejrzeć poniżej.

Nikon 1 J5, ISO 160
wyostrzenie 0
Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 4
Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 9
Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie auto
Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG

Jak widać, skala wyostrzania JPEG-ów w J5 obejmuje szeroki zakres intensywności. Na podstawie powyższego porównania można stwierdzić, że najrozsądniej jest stosować ustawienia z dolnej połowy skali, bowiem zapewniają najlepszy poziom wyostrzania. W żadnym wypadku nie polecamy ustawienia bliskiemu maksimum skali, bowiem efekt jest po prostu koszmarny.

Tryb kreatywny

Większość opcji trybu kreatywnego sprowadza się do roli filtrów efektowych. Część z nich posiada dodatkowe ustawienia modyfikujące uzyskiwany efekt. Dostępne opcje przedstawiają się następująco:

  • Pop – mocno nasycone kolory,
  • Retro – zdjęcia o ciepłej dominancie i wyblakłych kolorach,
  • Monochromatyczne wysoki kontrast,
  • Nostalgiczna sepia,
  • HDR – zdjęcia o szerokim zakresie tonalnym,
  • Zmiękczenie – efekt filtru zmiękczającego; możliwość kontroli intensywności w 3-stopniowej skali,
  • Efekt miniatury,
  • Kolor selektywny – czarno-białe zdjęcia z zachowaniem jednego wybranego koloru; paleta 12 kolorów do wyboru,
  • Krosowanie – efekt krosowania; możliwość wyboru odcienia: czerwony, zielony, niebieski lub żółty,
  • Efekt aparatu zabawki – możliwość wyboru nasycenia kolorów oraz stopnia winietowania w niezależnych 3-stopniowych skalach,
  • Efekt rozbłysku,
  • Rybie oko.
Wymienione opcje działają w trybie niemal całkowicie automatycznym. Możliwości kontroli przez użytkownika parametrów ekspozycji ograniczają się jedynie do kompensacji. Poniżej prezentujemy zdjęcia przedstawiające działanie poszczególnych opcji.

Bez filtru
Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG
Pop
Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG
Retro
Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG
Monochromatyczne wysoki kontrast
Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG
Nostalgiczna sepia
Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG
HDR
Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG
Zmiękczenie
Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG
Efekt miniatury
Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG
Efekt aparatu zabawki
Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG
Krosowanie, odcień: zielony
Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG
Efekt rozbłysku
Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG
Rybie oko
Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG

Łatwa panorama

Jak sama nazwa wskazuje, jest to funkcja umożliwiająca automatyczne wykonywanie zdjęć panoramicznych. Jest dostępna jako jedna z opcji w trybie kreatywnym. Parametry ekspozycji dobierane są automatycznie przez aparat. Kontrolować możemy jedynie kompensację. Do wyboru mamy dwa rozmiary wykonywanych panoram i w zależności od orientacji aparatu, rozdzielczości wynikowych zdjęć przedstawiają się następująco:

  • panorama standardowa:
    • 4800×920 px w poziomie,
    • 1536×4800 px w pionie,
  • panorama szeroka:
    • 9600×920 px w poziomie,
    • 1536×9600 px w pionie.
Wykonywanie panoram jest bardzo proste. Wystarczy ustawić ostrość, docisnąć do końca spust migawki, a następnie obracać aparat w wybranym kierunku (aparat automatycznie wykrywa kierunek obrotu). W trakcie fotografowania na ekranie widoczny jest wskaźnik obrazujący postęp procesu tworzenia panoramy.

Wykonywanie panoram odbywa się w zasadzie bez większych problemów. Nierzadko można zaobserwować błędy w łączeniu niektórych elementów, także nieruchomych. Zauważyliśmy również inny problem. Chodzi mianowicie o pionową orientację wynikowych panoram, w sytuacji gdy panoramowanie odbywało się w kierunku pionowej osi aparatu. Innymi słowy, trzymając aparat w pionie i panoramując w poziomie otrzymamy pionową panoramę. Próbowaliśmy obejść ten problem, wyłączając opcję automatycznego obrotu zdjęć pionowych, jednak bez rezultatów. Wykonując zatem poziome panoramy aparatem trzymanym w pionie, będziemy zmuszeni obracać je o 90 stopni na komputerze.

Trzeba przyznać, że jest to dość dziwne podejście. Skoro oprogramowanie jest „świadome” orientacji aparatu, a jednocześnie potrafi wykrywać kierunek panoramowania, powinno być w stanie rozróżnić poziome i pionowe panoramy (niezależnie od orientacji aparatu) i zapisać wynikowe zdjęcie we właściwej orientacji.

Przykładowe panoramy wykonane podczas testowania J5 prezentujemy poniżej. Te, które miały niewłaściwą orientację, zostały przez nas obrócone.

Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG
Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG
Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG
Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG
Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG
Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG
Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG
Nikon 1 J5 - Jakość obrazu JPEG