Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus PEN-F - test aparatu

Olympus PEN-F
4 marca 2016
Szymon Starczewski Komentarze: 192

1. Wstęp

Plotki na temat nowego aparatu marki Olympus z rodziny PEN pojawiły się już parę miesięcy temu. Początkowe doniesienia były oczywiście dość zdawkowe. Wspominały jedynie lakonicznie o nowych funkcjach oraz rozwiązaniach technicznych, mających pojawić w nadchodzącym produkcie. W międzyczasie mogliśmy się dowiedzieć, że nowy model będzie odbiegał stylistyką od dotychczasowych PEN-ów oraz zostanie pierwszym członkiem tej rodziny wyposażonym w wizjer elektroniczny. Jeszcze w grudniu pojawiły się informacje, że nowy bezlusterkowiec ma być cyfrowym uhonorowaniem analogowych aparatów PEN F. Plotki donosiły także, iż zostanie wyposażony w 20-megapikselową matrycę produkowaną przez Sony.

Olympus PEN-F - Wstęp

Wbrew początkowym przewidywaniom aparatu nie zaprezentowano na targach CES, a oficjalna premiera Olympusa PEN-F miała miejsce dopiero 27 stycznia bieżącego roku. Dzięki uprzejmości polskiego oddziału firmy, PEN-F został nam zaprezentowany jeszcze przed premierą. Już wtedy zrobił na nas dobre wrażenie, aczkolwiek krótki kontakt z aparatem nie pozwolił oczywiście na kompleksową ocenę jego możliwości.


----- R E K L A M A -----

Kiedy niedługo po premierze okazało się, że dostępne są produkcyjne egzemplarze aparatu, nie zastanawiając się długo skorzystaliśmy z okazji i wypożyczyliśmy PEN-a F do testu. Jak nowy Olympus poradził sobie w starciu z naszą procedurą testową? Czy nowa, 20-megapikselowa matryca jest w stanie zaoferować lepszą jakość zdjęć niż ta stosowana przez Olympusa do tej pory? Na te i inne pytania odpowiedzi należy szukać w kolejnych rozdziałach niniejszego artykułu.

Olympus PEN-F - Wstęp

W testach wykorzystujemy statywy i głowice marki Vanguard dostarczone przez firmę Digital Partner Sp. z o.o.

Olympus PEN-F - Wstęp

Aparat do testu udostępniła firma Olympus Polska, za co serdecznie dziękujemy.

Opis naszych procedur testowych można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli w trakcie czytania pojawią się wątpliwości, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Porównanie specyfikacji Olympusa PEN-F oraz przykładowych bezlusterkowców konkurencji można obejrzeć tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Olympus
Model PEN-F
Data premiery 2016-01-27
Liczba pikseli 20.3 Mpix
Dostępne rozdzielczości RAW:
• 5184 x 3888 px
• 5184 x 3888 px Fine (kompresja: 1/4)
• 5184 x 3888 px Normal (kompresja: 1/8)
• 10368 x 7776 px*
• JPEG: 8160 x 6120 px*
* Tryb Hi Res Shot - 8 zdjęć wykonanych z przesunięciem sensora złożonych w 1 fotografię
• Współczynnik proporcji 4:3 / 3:2 / 16:9 / 6:6 / 3:4
Matryca • 17.4 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 21.8 MPix
• Mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków (SSWF)
• Filtr barw podstawowych (RGB)
Procesor obrazu TruePic VII
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
RAW (12-bit, pliki .ORF, bezstratna kompresja), JPEG+RAW
Rodzaje JPEG: Fine/Normal
• Zdjęcia 3D: MPO
• Filmy: MOV (MPEG‑4AVC/H.264), AVI (Motion JPEG)
• Dźwięk: Wave (Stereo, linearny PCM/16-bit, częstotliwość próbkowania 48kHz)
Zakres ISO Auto (80-25600 ISO, przystosowalne, domyślnie 80-1600 ISO)
Ręcznie: 180-25600 ISO w krokach co 1/3 lub 1 EV
Bracketing ISO, 3 klatki, do wyboru co 1/3, 2/3, lub 1.0 EV
Migawka Skomputeryzowana migawka szczelinowa
60 s-1/8000 s w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV, Bulb (max 30 min.)
Konstrukcja obiektywu Obiektywy systemu micro 4/3,
poprzez adapter także obiektywy systemu 4/3 lub OM
powiększenie w stosunku do klatki 35 mm: x2.0
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 2x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo • Poklatkowy: 4k, 1080p, 720p (AVI Motion JPEG)
• 1920 x 1080 px (Full HD 1080p 16:9) 30p, 25p, 24p / ALL-I(A-I), IPB(SF, F, N) (MOV)
• 1920 x 1080 px (Full HD 1080p 16:9) 60p, 50p / IPB (SF, F, N) (MOV)
• 1280 x 720 px (HD 16:9) 60p, 50p, 30p, 25p, 24p / ALL-I(A-I), IPB(SF, F, N) (MOV)
• 1280 x 720 px (HD 16:9) 30p (MOV)
• 640 x 480 px, 30p (AVI otion JPEG)
maks. czas nagrania: 29 min. (MOV), 7 min. (HD - AVI Motion JPEG), 14 min. (SD),
Maksymalna wielkość pliku: 4 GB MOV, 2 GB Motion JPEG
Wbudowany mikrofon stereo
Kontrola ekspozycji dla filmów: P / A / S / M / Filtr artystyczny
Redukcja szumu wiatru
Regulacja poziom nagrania dźwięku
Ogniskowanie 81-polowy AF oparty o detekcję kontrastu, MF
• Tryb wyboru punktu ostrości: Wszystkie pola, Grupa pól (9 punktów), Pojedyncze pole (normalne), Pojedyncze pole (małe)
• Tryby AF: Manualne ustawianie ostrości, Pojedynczy AF, Ciągły AF, Pojedynczy AF + MF, Śledzenie AF
• Funkcja wykrywania twarzy
• Funkcja wykrywania oka (Wył. / Priorytet bliższego oka / Priorytet prawego oka / Priorytet lewego oka)
• Peaking ostrości: wybór kolorów (biały, czarny, czerwony, żółty)
• Wspomaganie AF: wbudowana dioda
Pomiar światła 324-strefowy TTL,
Tryby pomiaru:
• Cyfrowy ESP (matrycowy 324-strefowy),
• centralnie ważony uśredniony,
• punktowy,
• punktowy z kontrolą świateł,
• punktowy z kontrolą cieni.
Zakres pomiaru: od -2 do 20 EV (dla 17 mm, f/2.8, ISO 100)
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto, Światło żarówek, Światło jarzeniowe, Słoneczny dzień, Lampa błyskowa, Zachmurzone niebo, Cień, Tryb podwodny
• 2 ustawienia własne wg wzorca
• ustawienia wg skali Kelvina (2000K - 14000K)
• Bracketing balansu bieli (3 zdjęcia ze zmianą co 2, 4, 6 kroki).
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 5 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
Bracketing: 2, 3 lub 5 klatek, w skoku co 1/3, 1/2, 2/3 lub 1 EV lub 7 zdjęć w skoku co 1/3 lub 2/3 EV
Programy iAuto, Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M), Czas B, Live Composite, Filtry artystyczne (ART), Film, HDR, Fotostory, Mój tryb
• Programy tematyczne (SCN): Portret, e-portret, Krajobraz, Portret na tle krajobrazu, Makro, Zdjęcia sportowe, Sceny nocne, Portret na tle sceny nocnej, Dzieci, Tryb jasnej tonacji, Tryb ciemnej tonacji, Cyfrowa stabilizacja obrazu, Makrofotografia - przyroda, Przy świecach, Zachód słońca, Dokumenty, Panorama, Sztuczne ognie, Plaża i śnieg, Konwerter Rybie oko, Konwerter makro 3D, Konwerter szerokokątny, Z ręki przy świetle gwiazd, Panorama
• Filtry artystyczne: Pop Art, Zmiękczenie ostrości, Jasny i lekki kolor, Tonowanie światła, Ziarnisty film, Fotografia otworkowa, Diorama, Cross Process, Dramatyczna tonacja, Delikatna Sepia, Podkreślone krawędzie, Akwarela, Vintage, Kolorowe elementy
Zdjęcia seryjne • Tryb seryjnych zdjęć H: z szybkością do 10 kl./s (do 16 zdjęć RAW)
• Tryb seryjnych zdjęć L: z szybkością do 5 kl./s (do zapełnienia karty pamięci - tryb JPG / L)
Lampa błyskowa Brak wbudowanej lampy błyskowej, w komplecie zewnętrzna FL‑LM3
• Czas synchronizacji błysku: 1/250 s / 1/8000 s (tryb Super FP)
• Tryb działania: Auto, Czerwone oczy, Wymuszenie, Wyłączony, Czerwone oczy w synchronizacji Slow (na 1. kurtynę), Synchronizacja Slow (na 1. kurtynę), Synchronizacja Slow ( na 2. kurtynę), Manualnie - 1/1FULL, 1/64, Błysk dopełniający
• Tryby sterowania dla zewnętrznej lampy błyskowej: TTL Auto, Auto, Manualny, FP-TTL-AUTO, FP-MANUAL
• Bezprzewodowa kontrola błysku: Dostępne (4 kanały, 4 grupy)
Przy bezprzewodowym sterowaniu błyskiem znajdująca się w komplecie lampa błyskowa pełni rolę centralnego flesza
• Kompensacja błysku: +/- 3 EV w krokach co 1/3, 1/2, 1 EV
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2 s lub 12 s, własne (czas oczekiwania 1-30 sek., interwał wyzwalania 0, 1/8, 1/4, 1/2, 1, 2, 4, 8, 15. 30 s.)
Karta pamięci Secure Digital (SDHC, SDXC, UHS-I/II)
LCD Odchylany, 3 calowy, dotykowy, kolorowy LCD, 1.037.000 punktów, proporcje 16:9
Jasność regulowana w 14 poziomach
Temp. barwowa regulowana 14 poziomach,
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, 100% pokrycie pola kadru
Wizjer Elektroniczny, 2.360.000 px, regulacja -4.0 - +2.0 dioptrii, pole widzenia około 100%, powiększenie maks. 1.23x z obiektywem 50 mm ustawionym na nieskończoność przy -1 dioptrii, punkt oczny 20 mm przy -1 dioptrii od soczewki wizjera
Komunikacja i złącza • Uniwersalne złącze: USB 2.0 Hi Speed, mikro HDMI typu-D, złącze akcesoriów AP2
• Wi-Fi
• Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy BLN-1, wydajność ok. 330 zdjęć
Akcesoria Korpus (kolor srebrny lub czarny), lampa FL‑LM3, bateria BLN‑1, ładowarka BCN‑1, zakrywka mocowania obiektywu, pasek na ramię, kabel USB, oprogramowanie, instrukcja, karta gwarancyjna
Waga 373 g (bez akumulatora)
ok. 427 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 124.8 x 72.1 x 37.3 mm (bez elementów wystających)
Dodatkowe informacje Skuteczność stabilizacji wg producenta do 5 EV (stabilizacja 5-osiowa)


Poprzedni rozdział