Olympus PEN-F - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny (5300K),
- Cień (7500K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3000K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Fotografia podwodna,
- Światło lampy błyskowej (5500K),
- Cztery ustawienia ręczne według wzorca bieli,
- Skala temperaturowa Kelwina (2000–14000K, ze skokiem co 50, 100, 200, 400 i 1000K w zależności od wartości temperatury).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.92 | 111.2 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.14 | 110.9 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.73 | 107.8 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 3.51 | 106.6 |
3000K | Auto (zach.ciepły kolor wł.) | 17 | 122.3 |
3000K | Auto (zach.ciepły kolor wył.) | 19.3 | 126.4 |
3000K | Żarówki | 8.52 | 110.7 |
3000K | 3000K | 4.68 | 107.2 |
5500K | Auto | 6.32 | 112.9 |
5500K | 5500K | 9.82 | 116.4 |
Lampa błyskowa | Auto | 3.98 | 98.58 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 3.85 | 97.15 |
Do pracy balansu bieli w testowanym aparacie nie mamy większych zastrzeżeń. Automatyka działa sprawnie, dając w większości przypadków błędy koloru na rozsądnym poziomie i porównywalnym z tym, jaki obserwujemy przy ustawieniach dedykowanych. Tradycyjnie wyjątkiem jest światło żarowe, przy którym stosując automatyczny balans bieli w pomiarach otrzymujemy spory błąd koloru i to niezależnie od tego, czy opcja „WB AUTO Zachowaj ciepły kolor” jest włączona, czy wyłączona. Warto też zauważyć, że przy użyciu dedykowanego balansu bieli dla tego światła, błąd koloru nie redukuje się w dostatecznym stopniu. Na podstawie dokładnych wyników (prezentowanych w końcowej części rozdziału) widać jednak, że korekcja ciepłego zabarwienia jest w tym przypadku zbyt silna i w efekcie zdjęcie ma nieco zbyt chłodną kolorystykę. Dla uzyskania najlepszej korekcji, przy świetle żarowym najlepiej ustawić odpowiednią temperaturę barwową.
Z powyższej tabelki widać, że aparat ma raczej tendencję do przesycania koloru (wyjątek stanowi światło lampy błyskowej), aczkolwiek nie jest ona wyjątkowo silna.
Powróćmy jeszcze do kwestii opcji „WB AUTO Zachowaj ciepły kolor”, a dokładniej zachowania aparatu w momencie jej wyłączenia. Po raz kolejny podczas testu w świetle żarowym, otrzymywane wyniki są podobne niezależnie od włączenia, czy wyłączenia owej opcji. Co ciekawe, takie zachowanie daje się zaobserwować nie tylko w przypadku zdjęć tablicy testowej. Spójrzmy na poniższy przykład. Prezentujemy na nim zdjęcia dwóch scenek, które różnią się tylko sposobem wypełnienia tła: na pierwszym mamy białe tło, a na drugim czarne. Dla obu scenek wykonaliśmy zdjęcia przy następujących ustawieniach balansu bieli: temperatura barwowa 3000K, Auto (zach.ciepły kolor wł.) oraz Auto (zach.ciepły kolor wył.).
WB 3000K |
|
„WB AUTO Zachowaj ciepły kolor” ON |
|
„WB AUTO Zachowaj ciepły kolor” OFF |
|
WB 3000K |
|
„WB AUTO Zachowaj ciepły kolor” ON |
|
„WB AUTO Zachowaj ciepły kolor” OFF |
|
Widać wyraźnie, że kiedy tło jest białe, zdjęcia wykonane z automatycznym balansem bieli przy włączonej i wyłączonej opcji zachowywania ciepłego zabarwienia różnią się w nieznacznym stopniu. Korekcja ciepłej dominanty jest właściwie znikoma. Ale kiedy zastosowaliśmy czarne tło, otrzymaliśmy efekt jakiego należało oczekiwać. Co więcej, korekcja ciepłej dominanty wydaje się być nawet minimalnie zbyt intensywna. Zdjęcie z korektą jest nieco chłodniejsze w porównaniu do tego wykonanego przy balansie temperaturowym 3000K. Warto zatem mieć na uwadze, że korzystanie z automatycznego balansu bieli przy świetle żarowym, nawet z wyłączoną opcją zachowywania ciepłego koloru, nie gwarantuje takich samych rezultatów w różnych sytuacjach.