Olympus PEN-F - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Powyższy wykres jest potwierdzeniem naszych obserwacji dotyczących odszumiania. Działanie procesu redukującego szum powoduje, że wzrost szumu w miarę zwiększania czułości z pewnością nie jest wykładniczy. Ponadto, poszczególne składowe (poza niebieską) przyjmują bardzo zbliżone wartości. Należy zatem mieć świadomość, że odszumiania JPEG-ów w testowanym PEN-ie nie da się zupełnie wyłączyć, mimo iż dostępne w menu opcja właśnie na to wskazuje. Po raz kolejny pozostaje nam powiedzieć, że jest to wprowadzanie użytkownika w błąd.
W Olympusie PEN-F intensywność procesu odszumiania na wyższych czułościach można kontrolować w 3-stopniowej skali. W poniższej tabelce prezentujemy zdjęcia wykonane przy teoretycznie wyłączonej redukcji oraz na poszczególnych ustawieniach stopnia intensywności tego procesu dla czułości ISO 6400 oraz 12800.
ISO 6400 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Sytuacja wygląda podobnie jak w innych bezlusterkowcach Olympusa. Teoretycznie nieodszumione JPEG-i charakteryzują się na tyle niskim szumem, że kolejne stopnie procesu redukującego zakłócenia dają stosunkowo niewielki zysk. Bardziej widoczna jest utrata szczegółów obrazu niż obniżenie szumu.
Przyjrzyjmy się teraz surowym zdjęciom z PEN-a F. Wywołaliśmy je programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy wycinki zdjęć z Panasonika GX8 oraz Fujifilm X-Pro2.
Jakość obrazu na zdjęciach RAW z PEN-a F utrzymuje się na podobnym poziomie do tego, jaki prezentuje Panasonic GX8. Na niższych czułościach można jednak zauważyć, że obraz z Olympusa oddaje większą liczbę detali niż zdjęcia z GX8. Przechodząc na wyższe czułości widać, że aż do maksymalnego dostępnego ISO, poziom szumu jest porównywalny w obu bezlusterkowcach Mikro 4/3. Podobnie jak w przypadku JPEG-ów również dla RAW-ów, zarówno testowany PEN, jak i GX8 przegrywają z X-Pro2. Surowe zdjęcia z aparatu Fujifilm prezentują się jednak najlepiej, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę szum na wysokich czułościach. Jego poziom bowiem jest wyraźnie niższy w X-Pro2 niż w obu aparatach systemu Mikro 4/3.
Warto też dokonać porównania testowanego PEN-a z modelem E-M5 MkII. I o ile na niższych czułościach daje się zauważyć większą szczegółowość obrazu z nowszego modelu, o tyle w pojedynku na poziom szumu PEN-F przegrywa. Porównując zdjęcia na wyższych czułościach łatwo zauważyć, że E-M5 MkII szumi jednak w nieco mniejszym stopniu niż testowany model.
Przyjrzyjmy się teraz wynikom pomiarów. Te uzyskaliśmy programem Imatest na podstawie surowych zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.
W zachowaniu się wyników pomiaru nie widzimy niczego podejrzanego. Wraz ze wzrostem czułości szum zwiększa się wykładniczo, a wartości dla poszczególnych składowych są dobrze rozdzielone. Rzućmy zatem okiem na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla testowanego bezlusterkowca i trzech innych bezlusterkowców, w tym dwóch konkurencyjnych.
Widać, że PEN-F i GX8 idą łeb w łeb, przynajmniej do ISO 3200. Powyżej tej czułości widać minimalną przewagę Panasonika, ale w praktyce różnica ta jest ciężka do wychwycenia. Potwierdza się również to, że PEN-F przegrywa ze swoim kuzynem E-M5 MkII. Przewagę tego drugiego można oszacować na nieco ponad 0.5 EV przy niższych czułościach. W miarę wzrostu ISO maleje jednak do około 1/3 EV. Nietrudno zauważyć również, że na wyższych ISO z całej stawki aparatów najlepiej spisuje się X-Pro2.
Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.
Darki
Sprawdźmy teraz, jak Olympus PEN-F zachowuje się w kategorii prądu ciemnego. Jego poziom sprawdzamy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku testowanego PEN-a zakres ten wynosi od 0 do 511. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
80 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 |
W tej kategorii nie mamy większych zastrzeżeń do PEN-a F. Histogramy nie są co prawda idealne, ale ich główna część kształtem przypomina rozkład Poissona. Do ISO 1600 średnia wartość sygnału utrzymuje się na stałym poziomie w okolicy 254 (patrz tabelka poniżej). Na wyższych czułościach wartość ta maleje, co uwidacznia się również w histogramach, których maksimum przesuwa się w lewą stronę. Mimo to do ISO 12800 odchylenia standardowe są niższe od średniej wartości sygnału. Tylko dla najwyższej czułości histogram jest mocno przesunięty i obcięty z lewej strony. Nic dziwnego zatem, że dla tej czułości ISO średnia wartość sygnału jest niższa od odchylenia standardowego.
Na wygląd samych darków trudno narzekać. Nie dostrzegamy oznak bandingu, a jedyne niejednorodności jakie można zauważyć, to nieznacznie jaśniejszy lewy brzeg kadru na najwyższych czułościach.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
80 | 254.4 | 4.194 |
200 | 254.5 | 4.186 |
400 | 253.6 | 7.810 |
800 | 255.6 | 10.83 |
1600 | 254.0 | 24.77 |
3200 | 246.9 | 41.11 |
6400 | 248.4 | 98.12 |
12800 | 238.7 | 223.1 |
25600 | 218.6 | 286.0 |
Na zakończenie prezentujemy jeszcze darki w formacie JPEG. Patrząc na dwie najwyższe czułości można zauważyć, że szum przy ISO 25600 jest niższy niż przy ISO 12800. Sugeruje to, że przy długich ekspozycjach JPEG-i z maksymalnej czułości muszą być dość intensywnie odszumiane.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
80 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 |