Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Mi się podoba z wyjątkiem wyświetlacza, a raczej mechanizmu jego obracania.
Tak z ciekawości: jaka jest przewaga tego typu ruchomego wyświetlacza nad tym, co było w poprzedniku (przy filmowaniu rzecz jasna)? Ja jestem w stanie dostrzec zalety w 2 sytuacjach: 1. Praca na gimbalu 2. Nagrywanie samego siebie Obie sytuacje specyficzne i nie każdy będzie tak robił (zaryzykuję nawet twierdzenie, że wbrew obecnym trendom youtuba zdecydowana mniejszość). Co przeoczyłem?
@ryszardo z tym ekranem to się tak zastanawiam czy zwykłe lusterko zamontowane na gorącej stopce i skierowane w odchylony d góry ekran nie da lepszego efektu bo nie będziemy patrzeć gdzieś w bok
@ryszardo - co do przewag rozkładanego ekranu 1. Tak jak piszesz - gimbal, i ogólniej praca pod dziwnymi kątami. Wielokrotnie miałem w ciasnym wnętrzu sytuację w której aparat jest przy samej ścianie i bez rozkładanego ekranu nie da się kadru podejrzeć i ustawić (znaczy można na smartfonie po wifi ale ekran wygodniejszy) 2. Nie tylko nagrywanie samego siebie - miałem sytuacje, że człowiek którego nagrywałem chciał na szybko podejrzeć kadr - obrócenie ekranu jest łatwiejsze niż zabawa w nagrywanie kawałka i pokazywanie mu, albo wożenie zewnętrznego monitora tylko po to. 3. Można ekran złożyć plastikiem do zewnątrz jak nie jest potrzebny, co zmniejsza zużycie prądu i ryzyko porysowania. 4. Można obrócić całkiem do boku i ustawić się w pozycji ostrzyciela - łatwiej się ostrzy widząc poza peakingiem także skalę odległości na filmowym obiektywie.
@Kmicic - kombinacje z lusterkiem są paskudnie niewygodne w praktyce ;)
@veto "4K" to ogólna nazwa grupy standardów, wśród których mamy własnie m.in. standard kinowy, czyli DCI (4096 px) czy standard telewizyjny, jak UHD (3840 px).
@veto - jest bajzel w nomenklaturze, bo każdy chce sobie nakleić wielki napis 4K na produkcie. W ramach porządkowania staram się w miarę możliwości pisać "4K UHD" i "4K DCI" żeby rozróżnić. W praktyce z UHD spotykamy się przez 95% czasu, więc niejako staje się synonimem 4K i świat jest z tym w miarę pogodzony.
Żródłem problemu jest to, że w którymś momencie zbiegły się dwa sposoby oznaczeń - telewizyjny, ze swoim SD, HD, UHD itd oraz kinowy liczony w "K", gdzie 2K teoretycznie oznacza 2000 pikseli na szerokość, 4K 4000 pikseli itd. W praktyce, jak widać, i tak trzeba zachować pewną tolerancję, bo ani 4096 ani 3840 to nie jest dokładnie 4000.
Napisałem wczoraj odpowiedź i jej nie widzę ? 1K to chyba jest od standardu 1024x768, tu nie jestem w 100% pewny . Jak cos nagrywa 4K DCI to powinno być : 4096 x ... ,6300K, 48nit,przestrzeń przesunięta w prawo od Adobe . UHD to jest to 3840x ... = 3,75K FHD to jest to 1920x... =1,875K A proporcje w pionie to mogą być od 1:1 do Ben Hur :-)
Wikipedia raczej potwierdza moją wersję wydarzeń. link
A już nazywanie 3840 pikseli na wysokość "3,75"K to dla mnie totalne matematyczne voodoo i przekombinowywanie. Metryczne podejście, że 1K = 1000 jest znacznie powszechniejsze. Spójrz sobie np. na specyfikacje kamer - pojawiają się wartości typu 5.9K, 6.5K, 2.7K, i zawsze to bazuje na 1K = 1000
60 fps at 8K Full Format (8192 x 4320), 75 fps at 8K 2.4:1 (8192 x 3456) 60 fps at 7K Full Format (7168 x 3780), 75 fps at 7K 2.4:1 (7168 x 3024) 75 fps at 6K Full Format (6144 x 3240), 100 fps at 6K 2.4:1 (6144 x 2592) 96 fps at 5K Full Format (5120 x 2700), 120 fps at 5K 2.4:1 (5120 x 2160) 120 fps at 4K Full Format (4096 x 2160), 150 fps at 4K 2.4:1 (4096 x 1728) 150 fps at 3K Full Format (3072 x 1620), 200 fps at 3K 2.4:1 (3072 x 1296) 240 fps at 2K Full Format (2048 x 1080), 300 fps at 2K 2.4:1 (2048 x 864)
To dane z RED RANGER MONSTRO kamery i 1K wychodzi 1024 !!!? UHD to jest 3,75K i tak wychodzi od wielu lat !
Dobierasz sobie fakty pod tezę, więc odwdzięczę się tym samym:
Arri Alexa LF - 4.5K - 4448 x 3096 Arri Alexa 65 - 6.5K - 6560 x 3100 Canon C500 Mark II - 5.9K - 5952 x 3140 Canon 1D X Mark III - 5.5K - 5496 × 2904 Panasonic S1H - 5.9K - 5888 x 3312 Panasonic EVA1 - 5.7K - 5720 x 3016
Znam mnóstwo filmowców, dziennikarzy branżowych itd. NIKT NIGDY nie twierdził, że Ultra HD to 3.75K. Znajdź mi na to jakieś źródło, bo póki co ten artykuł z Wikipedii, który przytoczyłem, a do którego się nie odniosłeś, cytuje standardy które dopuszczają wiele interpretacji oznaczenia 4K, jest nawet 3996 px na szerokość. I jest jak najbardziej 3840 jako 4K.
Panavision DXL to RED Weapon przepakowany do innego opakowania, czyli de facto pokazujesz drugi raz to samo.
Zresztą, popraw mnie jeśli się mylę, ale wydaje mi się, że nasze poglądy w tej debacie wyglądają następująco:
- ja uważam, że 1K to z grubsza 1000 pikseli na szerokość (na co przytoczyłem dowody ze specyfikacji kamer kilku producentów), a pojęcie 4K obejmuje w zasadzie wszystko od 3840 do 4096, na co też przytoczyłem artykuł z Wiki cytujący ileś dokumentów standaryzacyjnych i specyfikacji. Zresztą w analogicznym artykule o 8K znajdziesz, że obejmuje to wszystko od 7680 do 8192. Nie jest to idealne rozwiązanie, bo idąc dalej za 16K można uznać 15360, czyli de facto bardziej 15K, ale taki jest stan faktyczny i praktyczny na całym świecie.
- Ty twierdzisz, że 1K to tylko i wyłącznie 1024 piksele, wywodząc to z jakiegoś powodu od komputerowego XGA aka 1024 x 768 (które nigdy z filmem nie miało nic wspólnego) a 3840px powinno być zapisywane jako 3.75K. Przy czym nie przytoczyłeś ani jednego przykładu na taki zapis, wklejasz jedynie specyfikacje, gdzie 4 i więcej K to wielokrotności 1024. Które de facto nijak nie obalają mojej tezy, bo nigdy nie twierdziłem, że 4K to nie może być 4096 itd. Zresztą według Twojej teorii Arri źle podaje rozdzielczość swoich matryc, co raczej mnie nie przekonuje.
Jeśli coś przekręciłem to przepraszam, jeśli się mylę to chętnie zobaczę dowody i zmienię zdanie. Póki co jednak mnie nie przekonałeś.
Ok mogę Cię nie przekonać ale przecież na FHD nikt nie pisał 2K, a na UHD wszyscy 4K walą w reklamie bez wyjątku . Monitory Nec EA244UHD i EA275UHD zero wzmianki o 4K --------------------------------------------------------------- 4K nie UHD ! link --------------- Tu nawet Nec nie napisał poprawnie UHD i dodał 4K. link --------------- Eizo 4K link Eizo 4K link W Japan
Jest to standard wyświetlania obrazu telewizyjnego, który posiada rozdzielczość 7680x4320 (33,1776 MPix). Obecnie dla powyższego standardu używa się nazwy Hi-Vision, albo 7.5K (dla odróżnienia od standardu kina cyfrowego 8K o rozdzielczości 8192x4320
Jeżeli jest 7.5K to jest też 3.75K nazywane potocznie UHD . Jak ktoś to nie umie nazwać,napisać - to jest to chwyt marketingowy i chyba kończę rozmowę bo jest tu mętlik na całym świecie . Ja trzymam się 1K=1024 pikselki
Chociaż URSA Mini Pro 4.6K G2 to raczej z Twoim rozumowaniem ... :-( . Coś jest nie tak na świecie !
Ogólnie podobają mi się komentarze pod testami trybów filmowych. Jest ich mało, ale jest spokojnie, można prowadzić kulturalną wymianę zdań i się czegoś dowiedzieć. Szkoda, że przy testach foto jest inaczej :/
Warto zaznaczyć, że X-T4 z ceną 8999 zł jest w przeciwieństwie do poprzedników na rynku europejskim Made In China !!! (w USA i Japonii tak jak poprzednio Made In Japan).
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.
Mi się podoba z wyjątkiem wyświetlacza, a raczej mechanizmu jego obracania.
Tak z ciekawości: jaka jest przewaga tego typu ruchomego wyświetlacza nad tym, co było w poprzedniku (przy filmowaniu rzecz jasna)?
Ja jestem w stanie dostrzec zalety w 2 sytuacjach:
1. Praca na gimbalu
2. Nagrywanie samego siebie
Obie sytuacje specyficzne i nie każdy będzie tak robił (zaryzykuję nawet twierdzenie, że wbrew obecnym trendom youtuba zdecydowana mniejszość).
Co przeoczyłem?
@ryszardo
z tym ekranem to się tak zastanawiam czy zwykłe lusterko zamontowane na gorącej stopce i skierowane w odchylony d góry ekran nie da lepszego efektu bo nie będziemy patrzeć gdzieś w bok
@Kmicic
Ja na poważnie pytałem, proszę mi tu nie obracać tego w żart ;)
Chyba, że Twoja wypowiedź też miała być na poważnie... O_O
@ryszardo - co do przewag rozkładanego ekranu
1. Tak jak piszesz - gimbal, i ogólniej praca pod dziwnymi kątami. Wielokrotnie miałem w ciasnym wnętrzu sytuację w której aparat jest przy samej ścianie i bez rozkładanego ekranu nie da się kadru podejrzeć i ustawić (znaczy można na smartfonie po wifi ale ekran wygodniejszy)
2. Nie tylko nagrywanie samego siebie - miałem sytuacje, że człowiek którego nagrywałem chciał na szybko podejrzeć kadr - obrócenie ekranu jest łatwiejsze niż zabawa w nagrywanie kawałka i pokazywanie mu, albo wożenie zewnętrznego monitora tylko po to.
3. Można ekran złożyć plastikiem do zewnątrz jak nie jest potrzebny, co zmniejsza zużycie prądu i ryzyko porysowania.
4. Można obrócić całkiem do boku i ustawić się w pozycji ostrzyciela - łatwiej się ostrzy widząc poza peakingiem także skalę odległości na filmowym obiektywie.
@Kmicic - kombinacje z lusterkiem są paskudnie niewygodne w praktyce ;)
@Amadi
Dzięki za odpowiedź, teraz wiem więcej :)
Czy w świecie są pojęcia nieprecyzyjne 4K = UHD - a może powinno być 3,75K = UHD ?
4K DCI = rozdzielczość do przestrzeni ,temperatury i jasności ?
To są dość niejasne informacje jak dla mnie ,może się mylę . Czy idzie zobaczyć HLG 10bit UHD ??
@veto
"4K" to ogólna nazwa grupy standardów, wśród których mamy własnie m.in. standard kinowy, czyli DCI (4096 px) czy standard telewizyjny, jak UHD (3840 px).
@veto - jest bajzel w nomenklaturze, bo każdy chce sobie nakleić wielki napis 4K na produkcie. W ramach porządkowania staram się w miarę możliwości pisać "4K UHD" i "4K DCI" żeby rozróżnić. W praktyce z UHD spotykamy się przez 95% czasu, więc niejako staje się synonimem 4K i świat jest z tym w miarę pogodzony.
Żródłem problemu jest to, że w którymś momencie zbiegły się dwa sposoby oznaczeń - telewizyjny, ze swoim SD, HD, UHD itd oraz kinowy liczony w "K", gdzie 2K teoretycznie oznacza 2000 pikseli na szerokość, 4K 4000 pikseli itd. W praktyce, jak widać, i tak trzeba zachować pewną tolerancję, bo ani 4096 ani 3840 to nie jest dokładnie 4000.
Napisałem wczoraj odpowiedź i jej nie widzę ?
1K to chyba jest od standardu 1024x768, tu nie jestem w 100% pewny .
Jak cos nagrywa 4K DCI to powinno być : 4096 x ... ,6300K, 48nit,przestrzeń przesunięta w prawo od Adobe .
UHD to jest to 3840x ... = 3,75K
FHD to jest to 1920x... =1,875K
A proporcje w pionie to mogą być od 1:1 do Ben Hur :-)
Wikipedia raczej potwierdza moją wersję wydarzeń.
link
A już nazywanie 3840 pikseli na wysokość "3,75"K to dla mnie totalne matematyczne voodoo i przekombinowywanie. Metryczne podejście, że 1K = 1000 jest znacznie powszechniejsze. Spójrz sobie np. na specyfikacje kamer - pojawiają się wartości typu 5.9K, 6.5K, 2.7K, i zawsze to bazuje na 1K = 1000
60 fps at 8K Full Format (8192 x 4320), 75 fps at 8K 2.4:1 (8192 x 3456)
60 fps at 7K Full Format (7168 x 3780), 75 fps at 7K 2.4:1 (7168 x 3024)
75 fps at 6K Full Format (6144 x 3240), 100 fps at 6K 2.4:1 (6144 x 2592)
96 fps at 5K Full Format (5120 x 2700), 120 fps at 5K 2.4:1 (5120 x 2160)
120 fps at 4K Full Format (4096 x 2160), 150 fps at 4K 2.4:1 (4096 x 1728)
150 fps at 3K Full Format (3072 x 1620), 200 fps at 3K 2.4:1 (3072 x 1296)
240 fps at 2K Full Format (2048 x 1080), 300 fps at 2K 2.4:1 (2048 x 864)
To dane z RED RANGER MONSTRO kamery i 1K wychodzi 1024 !!!?
UHD to jest 3,75K i tak wychodzi od wielu lat !
Dobierasz sobie fakty pod tezę, więc odwdzięczę się tym samym:
Arri Alexa LF - 4.5K - 4448 x 3096
Arri Alexa 65 - 6.5K - 6560 x 3100
Canon C500 Mark II - 5.9K - 5952 x 3140
Canon 1D X Mark III - 5.5K - 5496 × 2904
Panasonic S1H - 5.9K - 5888 x 3312
Panasonic EVA1 - 5.7K - 5720 x 3016
Znam mnóstwo filmowców, dziennikarzy branżowych itd. NIKT NIGDY nie twierdził, że Ultra HD to 3.75K. Znajdź mi na to jakieś źródło, bo póki co ten artykuł z Wikipedii, który przytoczyłem, a do którego się nie odniosłeś, cytuje standardy które dopuszczają wiele interpretacji oznaczenia 4K, jest nawet 3996 px na szerokość. I jest jak najbardziej 3840 jako 4K.
Usiądę i odpowiem dokładnie ,ale
Panavision liczy jeszcze inaczej od 4K , ... , do 4K HD
link
Panavision DXL to RED Weapon przepakowany do innego opakowania, czyli de facto pokazujesz drugi raz to samo.
Zresztą, popraw mnie jeśli się mylę, ale wydaje mi się, że nasze poglądy w tej debacie wyglądają następująco:
- ja uważam, że 1K to z grubsza 1000 pikseli na szerokość (na co przytoczyłem dowody ze specyfikacji kamer kilku producentów), a pojęcie 4K obejmuje w zasadzie wszystko od 3840 do 4096, na co też przytoczyłem artykuł z Wiki cytujący ileś dokumentów standaryzacyjnych i specyfikacji. Zresztą w analogicznym artykule o 8K znajdziesz, że obejmuje to wszystko od 7680 do 8192. Nie jest to idealne rozwiązanie, bo idąc dalej za 16K można uznać 15360, czyli de facto bardziej 15K, ale taki jest stan faktyczny i praktyczny na całym świecie.
- Ty twierdzisz, że 1K to tylko i wyłącznie 1024 piksele, wywodząc to z jakiegoś powodu od komputerowego XGA aka 1024 x 768 (które nigdy z filmem nie miało nic wspólnego) a 3840px powinno być zapisywane jako 3.75K. Przy czym nie przytoczyłeś ani jednego przykładu na taki zapis, wklejasz jedynie specyfikacje, gdzie 4 i więcej K to wielokrotności 1024. Które de facto nijak nie obalają mojej tezy, bo nigdy nie twierdziłem, że 4K to nie może być 4096 itd. Zresztą według Twojej teorii Arri źle podaje rozdzielczość swoich matryc, co raczej mnie nie przekonuje.
Jeśli coś przekręciłem to przepraszam, jeśli się mylę to chętnie zobaczę dowody i zmienię zdanie. Póki co jednak mnie nie przekonałeś.
Pozdrawiam :)
Ok mogę Cię nie przekonać ale przecież na FHD nikt nie pisał 2K, a na UHD wszyscy 4K walą w reklamie bez wyjątku .
Monitory Nec EA244UHD i EA275UHD zero wzmianki o 4K
---------------------------------------------------------------
4K nie UHD !
link
---------------
Tu nawet Nec nie napisał poprawnie UHD i dodał 4K.
link
---------------
Eizo 4K
link
Eizo 4K
link
W Japan
Jest to standard wyświetlania obrazu telewizyjnego, który posiada rozdzielczość 7680x4320 (33,1776 MPix). Obecnie dla powyższego standardu używa się nazwy Hi-Vision, albo 7.5K (dla odróżnienia od standardu kina cyfrowego 8K o rozdzielczości 8192x4320
Jeżeli jest 7.5K to jest też 3.75K nazywane potocznie UHD .
Jak ktoś to nie umie nazwać,napisać - to jest to chwyt marketingowy i chyba kończę rozmowę bo jest tu mętlik na całym świecie . Ja trzymam się 1K=1024 pikselki
Chociaż URSA Mini Pro 4.6K G2 to raczej z Twoim rozumowaniem ... :-( .
Coś jest nie tak na świecie !
Pozdrawiam
Zgadzam się absolutnie, że jest bałagan i można to było zrobić lepiej. Niemniej - jest jak jest.
A tak na marginesie, URSA Mini Pro 4.6K G2 to świetny sprzęt. Mocno bym rozważył gdybym faktycznie potrzebował kamery z kamerową ergonomią.
Dzięki za pouczającą wymianę zdań :)
Ogólnie podobają mi się komentarze pod testami trybów filmowych.
Jest ich mało, ale jest spokojnie, można prowadzić kulturalną wymianę zdań i się czegoś dowiedzieć. Szkoda, że przy testach foto jest inaczej :/
Warto zaznaczyć, że X-T4 z ceną 8999 zł jest w przeciwieństwie do poprzedników na rynku europejskim Made In China !!! (w USA i Japonii tak jak poprzednio Made In Japan).
Co to zmienia?
Tyle, że jednak wolałbym Japan.
Chyba coś zmienia -jak A6500 robiono w Tajlandii a A6600 w Chinach.
Skąd przekonanie, że w Chinach aparaty składają chłopi oderwani od pola ryżowego, a w Japonii szlachetni samurajowie razem z czcigodnymi gejszami? :D
No bo chyba nie chodzi o to, że samuraj swoim mieczem jednym zgrabnym ruchem wycina plasterki z wafla krzemowego? :)
Wiara narodu w cuda silna jest bardzo ;)
Arku, może teścik porównawczy mejdinów czajna z japanami?
Przegrzewanie X-t4 już mi nie straszne:)
link