Sony Alpha SLT-A68 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Światło dzienne,
- W cieniu,
- Dzień pochmurny,
- Żarówki,
- Świetlówki (ciepła biała, zimna biała, dzienna biała, światło dzienne),
- Lampa błyskowa,
- Auto. podwodne,
- Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (3 zestawy).
Temperaturę barwową możemy regulować w zakresie od 2500K do 9900K z krokiem 100K. Co więcej, każde ustawienie balansu można dostosować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) i M (Magenta) oraz A (Amber) i B (Blue). W każdym z tych kierunków mamy do dyspozycji 7-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.74 | 108.9 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.7 | 109.2 |
Pochmurny dzień | Auto | 6.84 | 105.2 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.08 | 100.9 |
3000K | Auto | 17.8 | 122 |
3000K | Żarówki | 9.15 | 106.5 |
3000K | 3000K | 6.74 | 103.2 |
5500K | Auto | 5.9 | 110.3 |
5500K | 5500K | 9.13 | 113.1 |
Lampa błyskowa | Auto | 5.57 | 94.35 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 5.56 | 94.26 |
Jak widać w poniższej tabeli, w większości wypadków nasycenie wykracza poza 100%. Nie jest to jednak problem, bowiem odchyłki nie należą do wysokich.