Canon EOS 1300D - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto / Auto z priorytetem bieli,
- Dzień słoneczny,
- Cień,
- Dzień zachmurzony,
- Światło żarowe,
- Światło jarzeniowe,
- Światło lampy błyskowej,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Podobnie jak w innych typowo amatorskich lustrzankach Canona, również w 1300D zabrakło opcji ustawienia temperatury barwowej zgodnie ze skalą Kelvina. Z uwagi na stosunkowo niewielką liczbę zdefiniowanych wzorców, taka funkcja byłaby całkiem przydatna. W stosunku do poprzednika nowością jest jednak tryb automatyczny z priorytetem bieli, którego zadaniem jest redukcja ciepłego zabawienia obrazu przy fotografowaniu w świetle żarowym. Każdą nastawę balansu bieli możemy skorygować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) – M (Magenta) oraz B (Blue) – A (Amber) w 9-stopniowej skali. Co więcej, istnieje możliwość włączenia bracketingu WB ze skokiem ±1, ±2 lub ±3 w jednej z osi kolorów (G-M lub B-A).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 3.7 | 97.03 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 3.68 | 97.21 |
Pochmurny dzień | Auto | 3.52 | 98.56 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 3.25 | 97.97 |
3000K | Auto | 19.8 | 125.1 |
3000K | Auto (priorytet bieli) | 13.2 | 108 |
3000K | Żarówki | 8.77 | 100.7 |
5500K | Auto | 5.93 | 107.5 |
Lampa błyskowa | Auto | 3.2 | 89.74 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 4.15 | 92.63 |
Do pracy balansu bieli w 1300D nie mamy większych zastrzeżeń. Przy naturalnym świetle i lampie błyskowej błędy koloru utrzymują się na niskim poziomie zarówno w trybie automatycznym i przy ustawieniach dedykowanych. Tradycyjnie sporą wartość błędu notujemy w świetle żarowym przy standardowym ustawieniu automatycznym. Typowo ciepłe zabarwienie obrazu w tej sytuacji można zredukować w pewnym stopniu uruchamiając tryb auto z priorytetem bieli. Przy tej opcji błąd pozostaje jednak wciąż stosunkowo wyraźny i dla uzyskania lepszego efektu najlepiej użyć ustawienia dedykowanego dla światła żarowego. Z poziomem nasycenia kolorów na zdjęciach również nie ma problemów. W większości przetestowanych przypadków odchyłki od 100% są nieduże.