Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon PowerShot G7 X Mark II - test aparatu

17 czerwca 2016

5. Jakość obrazu JPEG

G7 X II oferuje zapis zdjęć w następujących bazowych rozdzielczościach:

  • L, czyli 5472×3648,
  • M1, czyli 4320×2880,
  • M2, czyli 2304×1536,
  • S, czyli 720×480
oraz w następujących formatach:
  • JPEG,
  • RAW (CR2),
  • RAW+JPEG.
Podane powyżej rozdzielczości tyczą się proporcji boków 3:2. Zdjęcia w formacie JPEG można zapisywać w jakości wysokiej i standardowej.

Pliki JPEG możemy modyfikować, używając opcji „styl zdjęcia”:

  • automatyczny,
  • standard,
  • portrety,
  • krajobrazy,
  • szczegóły,
  • barwy neutralne,
  • dokładny,
  • monochromatyczny,
  • 3 zestawy nastaw własnych.


----- R E K L A M A -----

Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG

Dostosowywanie stylów obrazu polega na regulacji następujących parametrów:

  • ostrość
    • siła, regulujący wygładzanie krawędzi,
    • precyzja, definiujący grubość krawędzi obejmowanych wygładzaniem,
    • próg, określający różnicę kontrastu, jaka ma występować na granicy wygładzanych krawędzi,
  • kontrast,
  • nasycenie,
  • ton koloru.
Opcje „nasycenie” i „ton koloru” w trybie monochromatycznym zamieniają się w:
  • efekt filtru
    • żółtego, uwydatniającego niebo,
    • pomarańczowego, przyciemniającego błękit nieba,
    • czerwonego, jeszcze silniej przyciemniającego niebo i uwydatniającego kolorowe liście,
    • zielonego, zmiękczającego odcień skóry i rozjaśniającego liście drzew,
  • efekt tonalny
    • sepia,
    • niebieski,
    • purpurowy,
    • zielony.
Co ciekawe, w przeciwieństwie do poprzednich testowanych kompaktów Canona, te nastawy są dostępne, gdy wraz z plikiem JPEG będziemy chcieli zapisać dane w formacie RAW.

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.

ISO 3200
Odszumianie
słabe
Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG
ISO 6400
Odszumianie
słabe
Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG
ISO 12800
Odszumianie
słabe
Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG

Na przedstawionych wycinkach trudno dostrzec wyraźne różnice w redukcji zakłóceń dla poszczególnych nastaw tego parametru. Proces odszumiania jest na tyle silny, że nawet dla ustawienia „słabe” utrata szczegółów jest stosunkowo duża, co wskazuje, że użyteczność wysokich czułości jest niewielka, szczególnie wtedy, gdy decydujemy się na silne przycinanie kadru.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
-7
Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
3
Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
7
Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG

Wyostrzanie plików JPEG na nastawie minimalnej jest nieznaczne, co pokazaliśmy w poprzednim rozdziale. Nastawą środkową, którą jest wartość 3, możemy ten efekt wzmocnić. A jak widać na zaprezentowanych wycinkach, zakres manewru jest stosunkowo duży.

Balans bieli

Aparat G7 X II umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • automatyczny,
  • słoneczny dzień,
  • cień,
  • pochmurny dzień,
  • żarówki,
  • świetlówki,
  • lampa błyskowa,
  • pod wodą,
  • według wzorca,
  • temperatura barwowa.
W każdym z wyżej wymienionych trybów mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-fiolet) w kilkustopniowej skali. Definiowanie balansu według wzorca polega na wykonaniu fotografii białego przedmiotu, po czym wybraniu opcji ręczny balans i wczytaniu danych z wykonanego wcześniej zdjęcia.

Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 5.12 96.17
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 6.26 98.9
Zacienienie Auto 9.08 104.2
Zacienienie Zacienienie 9.46 103.4
Zachmurzenie Auto 4.57 98.61
Zachmurzenie Zachmurzenie 4.16 98.68
Żarówki Auto 21.2 118.7
Żarówki Żarówki 4.61 91.48
Żarówki 3000K 4.63 91.16
5500K Auto 9.96 108.8
5500K 5500K 7.25 98.6
Jedynie dla światła żarowego notujemy duży błąd automatyki. Na szczęście użycie dedykowanej nastawy znacząco redukuje ten błąd. Podobny wynik uzyskaliśmy dla nastawy temperatury w kelwinach, co dobrze świadczy o kalibracji aparatu. Dla innych nastaw aparat zachowuje się bardzo dobrze, jedynie dla pochmurnej pogody automatyka delikatnie pudłuje.

Uzyskane wyniki pokazują też, że kolory są w zasadzie delikatnie niedosycone, a wartość średnia ze wszystkich pomiarów wynosi 100%.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Słoneczny dzień
Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Zacienienie
Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Zachmurzenie
Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Żarówki
Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: 3000K
Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: 5500K
Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG

Na pierwszy rzut oka można by stwierdzić, że krzywa w miarę równomiernie rośnie wraz ze zwiększaniem wartości ISO. Nie trzeba jednak bardzo wysilać wzroku, by odnotować załamania dla ISO 400 oraz 3200. W tych miejscach aparat najwyraźniej zmienia algorytmy odszumiania, gdyż nachylenie prostej jest odmienne. Musimy odnotować także silniejszą korektę niebieskiej części widma. Zwróćmy też uwagę na stosunkowo niski całkowity poziom szumu do ISO 3200.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Canon PowerShot G7 X Mark II - Jakość obrazu JPEG

By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Nawet na najwyższych czułościach zakłócenia są słabo widoczne – to potwierdzenie tego, o czym wspominaliśmy przy analizie wykresu szumu. Widzimy także, że z szumem znika także detal. Pod tym względem jest gorzej od tego, co prezentuje Sony RX100 IV, choć w jego wypadku na minus zaliczyć trzeba przebarwienia. Na niskich czułościach trudno dostrzec znaczące różnice między porównywanymi modelami aparatów, czyli Sony RX100 IV oraz Panasonikiem LX 100. Dla wszystkich czułości obraz z Canona jest czystszy, jednak wynika to z bardziej agresywnego odszumiania.