Huawei P9 Plus - test aparatu
3. Użytkowanie i ergonomia
Ze względu na nieznacznie zaokrąglone brzegi obudowy, stosunkowo śliską powierzchnię użytych materiałów i dość spore rozmiary, warto uważnie trzymać P9 Plus podczas fotografowania. W takiej sytuacji z pewnością często będziemy go obracać pomiędzy pionową a poziomą orientacją, zatem w chwili nieuwagi dość łatwo może nam się wyśliznąć z dłoni. Ponieważ oba obiektywy położone są blisko brzegu telefonu, warto uważać, by podczas fotografowania (szczególnie w orientacji poziomej) nie dostał nam się w kadr któryś z palców.
Fotografowanie P9 Plus nie przysparza szczególnych problemów. Aplikację aparatu uruchamiamy dotykając odpowiedniej ikony na ekranie. Możemy także wykorzystać funkcję ultra-migawki. Dzięki niej można szybko uruchomić aparat przy zablokowanym ekranie, poprzez dwukrotne wciśnięcie przycisku głośności. Dodatkowa opcja tej funkcji poza uruchomieniem aplikacji pozwala także na automatyczne wyzwolenie migawki. Mówiąc o migawce warto dodać, że poza ikoną na ekranie można ją wyzwalać przyciskiem głośności. Można go też wykorzystać do ustawiania ostrości. Bardzo przydatną opcją jest możliwość wyzwalania migawki dźwiękiem. Do wyboru jest opcja wypowiedzenia słowa: „cheese”, lub opcja z przekroczeniem pewnego poziomu dźwięku. W tej drugiej wystarczy krzyknąć, klasnąć lub nawet głośniej pstryknąć palcami aby wyzwolić migawkę. Funkcja ta zatem przyda się do zdalnego wykonywania zdjęć i będzie pomocna na przykład przy wykonywaniu dłuższych ekspozycji.
Jasny obiektyw wykorzystany w P9 Plus niewątpliwie jest zaletą, ale przy fotografowaniu w jasnych warunkach zewnętrznych wymaga użycia bardzo krótkich czasów ekspozycji. Przy ręcznym wyborze tego parametru jesteśmy ograniczeni wartością 1/4000 sekundy. Kiedy jednak zdamy się na automatyczną regulację szybkości migawki, pozwoli to na użycie znacznie krótszych czasów ekspozycji sięgających nawet 1/37000 sekundy.
Obsługa ustawień aplikacji aparatu jest całkiem wygodna, jednak na pewne jej aspekty można nieco ponarzekać. Dla przykładu, elementy wyboru trybów pracy zmieniają orientację zgodnie z orientacją smartfona. Podobnie jest z ikonami widocznymi na górnym panelu (lewym przy poziomej orientacji). Główne menu natomiast wyświetla się jedynie w orientacji pionowej, co może stanowić pewien problem przy fotografowaniu w poziomie. O ile jednak do głównego menu zaglądamy raczej rzadko, o tyle w trybie profesjonalnym podstawowe ustawienia fotografowania zmieniamy dość często. Te niestety mają niezmienną orientację przystosowaną do fotografowania w pionie.
Tryby pracy
Huawei P9 Plus oferuje następujące tryby pracy:
- Zdjęcia – podstawowy tryb fotograficzny,
- Monochromatyczny – tryb zdjęć czarno-białych,
- Upiększanie – tryb portretowy wygładzający skórę fotografowanej osoby,
- Wideo – podstawowy tryb wideo,
- HDR – wykonywanie zdjęć o zwiększonej dynamice tonalnej,
- Film z makijażem – tryb wideo z retuszem twarzy,
- Panorama – tryb automatycznych zdjęć panoramicznych,
- Zdjęcia nocne – automatyczny tryb do zdjęć nocnych,
- Malowanie światłem – 4 tryby do wyboru: światło aut, świetlne graffiti, jedwabista woda, tory gwiazd,
- Tryb poklatkowy – nagrywanie filmów poklatkowych,
- Zwolnione tempo – nagrywanie filmów w zwolnionym tempie,
- Znak wodny – dodawanie „znaków wodnych” do zdjęć,
- Notatka audio – mozliwość nagrania 10-sekundowej dźwiękowej notatki po wykonaniu zdjęcia,
- Skanowanie dokumentu – tryb przeznaczony do fotografowania dokumentów.
Menu
Podstawowe menu w aplikacji aparatu wyświetlamy poprzez przeciągnięcie palca od prawej krawędzi w lewo (jeśli telefon trzymamy w orientacji pionowej). Opcje w menu różnią się w zależności od trybu pracy aparatu, a najwięcej pod tym względem oferuje tryb profesjonalny.Fotografując P9 Plus trzymanym w poziomie po prawej stronie ekranu mamy przycisk wyzwalania migawki oraz przyciski trybu filmowania i odtwarzania. W trybach profesjonalnych po prawej stronie wyświetlacza widoczne są również ustawienia fotografowania, w tym parametry ekspozycji oraz tryby AF, pomiaru światła i balansu bieli. Po lewej natomiast mamy skromne menu podręczne. Znajdziemy w nim przełącznik aparatów (przedni / tylny), wybór filtrów efektowych, opcje nasycenia kolorów, funkcję małej przysłony oraz tryb lampy błyskowej.
W trybie fotografowania niezależnie możemy również wyświetlić dwa rodzaje siatki kadrowania lub prawo- albo lewoskrętną spiralę Fibonacciego.
W trybie odtwarzania, poza widokiem samego zdjęcia możemy także wyświetlić dodatkowe informacje, wśród których znajdują się między innymi parametry ekspozycji oraz inne podstawowe ustawienia fotografowania. Widoczny jest również histogram. Z poziomu trybu odtwarzania możemy także dodawać zdjęcia do ulubionych, udostępniać oraz usuwać. Nie mamy w tym trybie typowego podglądu miniaturek, ale zsunięcie dwóch palców powoduje zmniejszenie wyświetlanego obrazu i pokazanie (co najmniej częściowo) dwóch sąsiednich zdjęć. Do typowego widoku miniaturek mamy dostęp za pośrednictwem aplikacji „Galeria”, do której możemy przejść bezpośrednio z trybu odtwarzania.
Zdjęcia możemy także edytować, a menu dostępne z poziomu odtwarzania zapewnia w tym zakresie naprawdę szeroki wachlarz możliwości. Poza obracaniem i kadrowaniem możemy między innymi zmieniać nasycenie kolorów, kontrast, jasność, odcień itp. Do dyspozycji jest także szereg opcji pozwalających nakładać filtry oraz elementy dodatkowe (napisy, znaki wodne, etykiety).
Szybkość
Huawei P9 Plus (tak jak zwykła wersja P9) pracuje pod kontrolą 8-rdzeniowego (4×2.5 GHz A72 + 4×1.8 GHz A53) procesora Kirin 955 o 64-bitowej architekturze. Podczas użytkowania smartfonu nie zauważamy problemów z płynnością jego pracy. Sam aparat uruchamia się bardzo szybko i w zakresie jego działania oraz obsługi również nie natrafiliśmy na żadne problemy związane z szybkością pracy. W P9 Plus do dyspozycji mamy 4 GB RAM-u, podczas gdy w zwykłej wersji tego modelu jest 3 GB.
Zdjęcia seryjne
P9 Plus umożliwia rejestrację zdjęć seryjnych jedynie w trybie automatycznym przez przytrzymanie spustu migawki. Nie można zatem w tym trybie rejestrować zdjęć RAW ani kontrolować parametrów ekspozycji. Warto dodać, że aparat rejestruje maksymalnie do 100 zdjęć w pojedynczej serii. Ponadto, nawet jeśli w menu wybierzemy opcję pierwszeństwa zapisu na kartę SD, zdjęcia wykonywane w serii automatycznie zapisywane są jedynie w wewnętrznej pamięci telefonu.
Podczas testów P9 Plus korzystaliśmy z karty SanDisc Extreme Pro microSDHC 8GB UHS-I U3. Z tego co napisaliśmy przed chwilą, przy zdjęciach seryjnych użyta karta nie ma znaczenia. Pliki JPEG w maksymalnej rozdzielczości miały wielkości 4.95 MB. Aparat dobrał parametry ekspozycji ISO 100 i 1/50 s. Wynik testu prezentujemy w formie wykresu.
W ciągu nieco ponad 7 sekund aparat wykonał 100 zdjęć, co przekłada się na prędkość fotografowania sięgającą niemal 14 kl/s. Jest to wynik wyraźnie lepszy niż w przypadku LG G5 (9 kl/s). P9 Plus przegrywa jednak w tej kategorii z Galaxy S7, który zanotował szybkość 20 kl/s.
Autofokus
W Huawei P9 Plus zastosowano hybrydowy system AF działający w oparciu o detekcję fazy i kontrastu, który wspomagany jest dodatkowo przez czujnik laserowy. Autofokus może pracować w trybie pojedynczym i ciągłym. Ponadto w menu aparatu znajdziemy opcję śledzenia obiektu. Po jej aktywacji aparat będzie starał się utrzymywać ostrość na wskazanym na ekranie obiekcie.
Podczas fotografowania do skuteczności ustawiania ostrości w P9 Plus nie mamy większych zastrzeżeń. Pod względem szybkość działania AF zachowuje się całkiem dobrze, ale powodów do szczególnych zachwytów w tym zakresie raczej nie ma. Zdarza się bowiem, że autofokus wykonuje typowe dla detekcji kontrastu oscylacje wokół punktu ostrości. Poniżej przedstawiamy dwa filmy prezentujące działanie autofokusa podczas ogniskowania naprzemiennie pomiędzy bliskim i dalekim planem. Na pierwszym filmie AF pracuje w trybie ciągłym, na drugim w trybie pojedynczym. Widoczne na filmie migotanie jest spowodowane oświetleniem pierwszego planu lampami wykorzystującymi świetlówki.
W trybie manualnym ostrość możemy kontrolować przesuwając wskaźnik odległości znajdujący się po prawej stronie ekranu. Niestety, aparat nie wspomaga nas w tym procesie powiększeniem fragmentu obrazu czy też kolorowaniem ostrych obszarów. Opcjonalnie możemy się posiłkować włączeniem na chwilę zoomu cyfrowego (ale tylko przy zapisie plików w formacie JPEG).
Lampa błyskowa
W P9 Plus zastosowano dwutonową lampę błyskową (2 diody LED dające światło o różnych temperaturach barwowych), która może pracować w następujących trybach:
- wyłączona,
- włączona,
- automatycznie.
Test siły błysku lampy, jaki przeprowadzamy, polega na zrobieniu zdjęcia motywu z odległości ok. 3 m, przy odcięciu światła zastanego (ciemne pomieszczenie) z czasem ekspozycji 1/100 s i przy nastawionej czułości ISO 100. Kolejne zdjęcie zostało wykonane przy przełączeniu w automatyczny dobór czasu migawki i wartości ISO (aparat ustawił 1/20 s oraz ISO 500).
Tryb M | Tryb P (Auto ISO) |
W warunkach całkowitego odcięcia światła zastanego wbudowana lampa ledwie oświetla fotografowany motyw. Energia błysku nie jest zatem wysoka. Automatyka poradziła sobie całkiem nieźle, i co ciekawe aparat nie zastosował zbyt wysokiej czułości.
Tryb HDR
W trybie HDR aparat wykonuje serię zdjęć o różnej ekspozycji i zapisuje na karcie złożoną z nich fotografię o większej rozpiętości tonalnej.
Przykłady działania tej funkcji w porównaniu do zdjęć wykonanych przy w normalnym trybie fotografowania przedstawiamy poniżej.
Tryb P | Tryb HDR |
Zaprezentowane przykłady pokazują, że na zdjęciach HDR widać zysk zarówno w jasnych, jak i ciemnych partiach obrazu. W tym drugim przypadku, różnica w stosunku do zwykłego zdjęcia jest jednak minimalna.
Filtry cyfrowe
W trybie Auto mamy w P9 Plus dostęp do kilku cyfrowych filtrów efektowych. Po aktywacji tej opcji na ekranie mamy podgląd aktualnego kadru z uwzględnieniem wszystkich możliwych opcji:
- sentymentalność,
- moc,
- ND,
- Walencja,
- oryginalny,
- niebieski,
- poświata,
- nostalgia,
- brzask.
Filtr: sentymentalność
|
Filtr: moc
|
Filtr: ND
|
Filtr: Walencja
|
Filtr: oryginalny
|
Filtr: niebieski
|
Filtr: poświata
|
Filtr: nostalgia
|
Filtr: brzask
|
Panoramy
Kolejnym trybem pracy aparatu w P9 Plus jest fotografia panoramiczna. By wykonać panoramę, wystarczy jedynie wcisnąć przycisk spustu migawki i obracać aparat, zgodnie ze wskazaniem strzałki widocznej na ekranie. Ponadto na wyświetlaczu widoczna jest linia ułatwiająca utrzymanie odpowiedniego poziomu podczas obracania. Panoramy możemy wykonywać smartfonem trzymanym zarówno w poziomie jak i w pionie.
Poniżej przedstawiamy przykładowe panoramy.
Dzięki wysokiej rozdzielczości wynikowych zdjęć panoramy są bogate w szczegóły. Na wykonanych przez nas przykładach można zauważyć, że błędy łączenia czasami się jednak zdarzają.
Malowanie światłem
Choć tryb malowania światłem jest automatyczny, przewidziano w nim cztery opcje pomyślane do fotografowania w specyficznych sytuacjach:
- Światła aut – funkcja przeznaczona do utrwalania nocnych miejskich krajobrazów z charakterystycznymi śladami świateł samochodów,
- Świetlne graffiti – tryb ułatwiający wykonywanie fotografii polegających na malowaniu wszelakich wzorów za pomocą światła latarki itp.,
- Jedwabista woda – symulacja efektu powstającego przy fotografowaniu poruszającej się wody z długimi czasami ekspozycji,
- Tory gwiazd – funkcja przeznaczona do utrwalania ruchu gwiazd na nocnym nieboskłonie.
W trybach tych, po dotknięciu spustu migawki aparat rozpoczyna rejestrować obraz. Upływający czas wyświetlany jest na ekranie. Aby zakończyć ekspozycję należy dotknąć na ekranie przycisku z czerwonym kwadratem. Warto dodać, że w trybie Świetlnego graffiti wynikowy obraz jest lustrzanym odbiciem rejestrowanego kadru. To ułatwia tworzenie świetlnych napisów.
Światła aut |
Świetlne graffiti |
Jedwabista woda |
Tory gwiazd |
Tryb nocny
Kolejną ciekawą funkcją oferowaną przez Huawei P9 Plus jest Tryb nocny. Jak sama nazwa wskazuje, jest to tryb przeznaczony do wykonywania zdjęć po zmroku. Używając go możemy się zdecydować na automatykę i pozwolić aparatowi dobrać odpowiednie parametry. Czułość (w zakresie ISO 100–1600) oraz czas ekspozycji (od 1/4 sekundy do 32 sekund) możemy również ustawić ręcznie. Aparat w tym trybie wykonuje dłuższe ekspozycje, zatem użycie statywu (lub inne ustabilizowanie smartfonu) jest konieczne.
Podczas korzystania z tego trybu zauważyliśmy, że w opcji automatycznej działa on w bardzo efektywny sposób. W pewnym sensie wynikowy obraz obraz przypomina zdjęcie HDR. W trakcie rejestracji widać na ekranie, że w miarę upływającego czasu ekspozycji jasność obrazu wzrasta. Jednak najjaśniejsze obszary nie ulegają prześwietleniu i od pewnego momentu rozjaśnieniu ulegają jedynie pozostałe obszary kadru. W ten sposób ostateczny efekt wygląda bardzo ciekawie. Co więcej, dobierając analogiczne parametry ręcznie, otrzymamy w tym trybie obraz wyraźnie prześwietlony. Szkoda tylko, że nie możemy w tym trybie ręcznie kontrolować balansu bieli. Na przykładach widać, że nie zawsze aparat dobiera go prawidłowo. Poniżej prezentujemy porównanie dwóch zdjęć, jedno z wykorzystaniem automatyki, a drugie przy manualnych ustawieniach porównywalnych parametrów.
Tryb nocny (Auto: ISO 100, 13 s) |
Tryb nocny (Manualny: ISO 100, 12 s) |
Poniżej prezentujemy więcej przykładów zdjęć wykonanych w trybie nocnym z zastosowaniem automatyki.
Tryb małej przysłony
Specyfika konstrukcji aparatów w smartfonach sprawia, że wykonywane zdjęcia charakteryzują się duża głębią ostrości. Wykorzystując obecność w P9 Plus dwóch aparatów, jego konstruktorzy postanowili obejść ten problem i wprowadzili tryb symulujący płytką głębię ostrości. Na początek warto zaznaczyć, że funkcja ta działa jedynie w trybie automatycznym i tylko przy rejestracji zdjęć kolorowych, a uruchamiamy ją za pośrednictwem ikony przysłony widocznej na górnym panelu podręcznym. W trybie tym wykorzystywane są oba aparaty dzięki czemu poza rejestracją zdjęcia system ma do dyspozycji również informacje o wzajemnym położeniu w trzecim wymiarze poszczególnych planów na zdjęciu.
W efekcie, aparat jest w stanie wydobyć fotografowany obiekt poprzez programowe rozmycie tła. Warto jednak zaznaczyć, że tryb ten najlepiej sprawdza się przy fotografowaniu obiektów położonych nie dalej niż 2 m od aparatu. Użytkownik natomiast może ustawić stopień rozmycia poprzez wybranie wirtualnej wartości przysłony w zakresie od f/0.95 do f/16. Należy zaznaczyć, że stopień rozmycia możemy ustalić nie tylko na etapie wykonywania zdjęcia, ale również po fakcie przy jego odtwarzaniu. Co więcej, możemy również zmienić miejsce ustawienia ostrości i na przykład wybrać obiekt z tła. Rozmyte wówczas zostaną obiekty znajdujące się na bliższym planie. Ponadto możemy wybrać dodatkowe efekty artystyczne nakładane na zapisywany obraz.
Poniżej przedstawiamy przykłady dla różnych ustawień rozmycia oraz dostępne efekty artystyczne.
f/0.95 |
f/2.0 |
f/2.8 |
f/4.0 |
f/5.6 |
f/8.0 |
f/11 |
f/16 |
f/4.0; efekt artystyczny 1 |
f/4.0; efekt artystyczny 2 |
f/4.0; efekt artystyczny 3 |
f/4.0; efekt artystyczny 4 |
f/4.0; efekt artystyczny 5 |
Poniższy przykład prezentuje możliwości ustawiania ostrości na bliskim i dalekim planie.
f/2.8 ostrość na obiekcie pierwszoplanowym |
f/2.8 ostrość na obiektach w tle |
Trzeba przyznać, że funkcja małej przysłony to ciekawe rozwiązanie. Co prawda przy maksymalnej intensywności rozmycie wygląda nieco sztucznie, jednak dla ustawień pośrednich efekt jest całkiem niezły. Można śmiało powiedzieć, że funkcja ta jest obiecująca, a odpowiednio wykorzystana potrafi dać interesujące efekty.
Filmowanie
Huawei P9 Plus umożliwia nagrywanie filmów w następujących rozdzielczościach:
- Full HD – 1920×1080 pikseli (30 i 60 kl/s),
- HD – 1280×720 pikseli (30 kl/s),
- VGA – 640×480 pikseli (30 kl/s).
Tryb wideo można uruchomić za pośrednictwem przycisku z ikoną kamery, położonego powyżej przycisku migawki (przy poziomej orientacji smrtfona). Możemy też wybrać go z panelu trybów pracy aparatu. Filmowanie może działać w trybie całkowicie automatycznym, ale można go szybko przełączyć w tryb profesjonalny. Pozwala on na ręczną regulację trybu pomiaru światła, kompensacji ekspozycji, trybu autofokusa (pojedynczy lub ciągły) oraz balansu bieli. Warto jeszcze dodać, że filmy możemy nagrywać z użyciem tych samych filtrów cyfrowych, co w przypadku zdjęć.
Huawei P9 Plus oferuje także tryb filmów poklatkowych. Niestety nie pozwala on na żadne dodatkowe ustawienia typowe dla tego typu funkcji, jak liczba klatek, czy odstęp czasu pomiędzy zdjęciami. W tej kwestii zatem musimy zdać się na domyślną konfigurację tego trybu. Wynikowe filmy zapisywane są w jakości HD 30p.
W P9 Plus odnajdziemy również tryb zwolnione tempo. W tym przypadku również nie mamy dostępnych dodatkowych ustawień. Dodatkowo nagrany w tym trybie film możemy obejrzeć w zwolnionym tempie jedynie na smartfonie. Po skopiowaniu i otwarciu na komputerze, film odtwarza się w normalnym tempie. Kiedy oglądamy tak nagrany film bezpośrednio w smartfonie, możemy ustawić, jaki fragment będzie odtwarzany w spowolnionym, a jaki w normalnym tempie.
Przykładowe filmy
- film 1 – 1920×1080 pix 60 kl/s, 81.5 MB,
- film 2 – 1920×1080 pix 60 kl/s, 85.3 MB,
- film 3 – 1920×1080 pix 60 kl/s, 84.3 MB (film nagrany o zmierzchu),
- film 4 – 1920×1080 pix 60 kl/s, 79.3 MB (ciągły AF),
- film 5 – 1920×1080 pix 30 kl/s, 41.3 MB,
- film 6 – 1920×1080 pix 30 kl/s, 45.8 MB,
- film 7 – 1920×1080 pix 30 kl/s, 42.0 MB (film nagrany o zmierzchu),
- film 8 – 1920×1080 pix 30 kl/s, 31.4 MB (filtr cyfrowy moc),
- film 9 – 1920×1080 pix 30 kl/s, 31.5 MB (filtr cyfrowy nostalgia),
- film 10 – 1920×1080 pix 30 kl/s, 31.4 MB (filtr cyfrowy poświata),
- film 11 – 1280×720 pix 30 kl/s, 30.2 MB,
- film 12 – 1280×720 pix 30 kl/s, 31.8 MB (film nagrany o zmierzchu),
- film 13 – 1280×720 pix 30 kl/s, 11.3 MB (film poklatkowy),
- film 14 – 1280×720 pix 30 kl/s, 32.9 MB (film poklatkowy),
- film 15 – 640×480 pix 30 kl/s, 11.7 MB.