Huawei P9 Plus - test aparatu
5. Jakość obrazu JPEG
- JPEG,
- RAW (DNG) + JPEG (zapis tylko w pamięci urządzenia).
Balans bieli
W P9 Plus znajdziemy następujące ustawienia dotyczące balansu bieli:
- Auto,
- Dzień pochmurny,
- Świetlówka,
- Światło żarówki,
- Dzień słoneczny,
- Temperatura barwowa.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 3.88 | 113.2 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.53 | 114.6 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.85 | 124 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 7.64 | 127.4 |
3000K | Auto | 8.36 | 110.3 |
3000K | Żarówki | 5.85 | 101.5 |
3000K | 3000K | 7.21 | 108.4 |
5500K | Auto | 6.66 | 117.9 |
5500K | 5500K | 12.5 | 124.5 |
Lampa błyskowa | Auto | 6.63 | 100.8 |
Przy świetle naturalnym P9 Plus dobrze sobie radzi z odwzorowaniem kolorów. Automatyczny balans bieli wypada w tym przypadku lepiej niż ustawienia dedykowane, dając zauważalnie niższy błąd koloru. W pozostałych sytuacjach również nie napotykamy szczególnych problemów. Nawet przy świetle żarowym automatyka spisuje lepiej niż w testach typowych aparatów fotograficznych. Jeżeli chodzi o nasycenie kolorów, można zauważyć, że w większości przypadków parametr S dość wyraźnie przekracza wartość 100%. P9 Plus ma zatem tendencję do przesycania barw.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.
Szum
Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG z kolorowego aparatu:
Bardzo niski poziom szumu, nierówne zachowanie w miarę wzrostu czułości oraz porównywalne wartości dla poszczególnych składowych wskazują na odszumianie. Warto jeszcze dodać, że P9 Plus notuje niższy szum niż LG G5, szczególnie na wyższych czułościach. Również nad Galaxy S7 można zauważyć nieznaczną przewagę.
Spójrzmy teraz na wyniki pomiarów przeprowadzonych na JPEG-ach wykonanych aparatem monochromatycznym.
Trochę dziwi nieco odmienne zachowanie poziomu szumu w miarę wzrostu czułości. Podobnie jednak jak dla kolorowego aparatu, szum utrzymuje się na niskim poziomie nawet dla wysokich ISO, co naturalnie wskazuje na odszumianie.
Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG z aparatu kolorowego.
Na niższych czułościach kolorowe JPEG-i z P9 Plus prezentują się całkiem dobrze, chociaż od ISO 200 daje się zauważyć utratę najdrobniejszych szczegółów obrazu spowodowaną odszumianiem. W oczy rzuca się również intensywne wyostrzanie. W tej kategorii testowany smartfon dobrze wypada na tle konkurentów. Jego przewagę widać szczególnie na wyższych czułościach, gdzie, mimo aktywnego odszumiania, degradacja szczegółów jest mniejsza niż w konkurencyjnych modelach. W zasadzie dopiero na ISO 3200 obraz w P9 Plus wygląda słabo, chociaż i tak lepiej niż w LG G5.
Poniżej prezentujemy jeszcze wycinki zdjęć JPEG wykonanych aparatem monochromatycznym. Te również noszą wyraźne ślady odszumiania, aczkolwiek podobnie jak na kolorowych zdjęcia, przynajmniej do czułości ISO 1600 degradacja obrazu nie jest drastyczna.
ISO 50 | |||
ISO 100 | |||
ISO 200 | |||
ISO 400 | |||
ISO 800 | |||
ISO 1600 | |||
ISO 3200 | |||