Fujifilm X-T2 - test aparatu
2. Budowa i jakość wykonania
Wysoką wytrzymałość korpusu X-T2 zapewnia szkielet wykonany z lekkich stopów magnezu. W sprzęcie tej klasy nie mogło zabraknąć uszczelnień i odporności na niskie temperatury (do −10 stopni Celcjusza). Testowany bezlusterkowiec Fujifilm nie daje żadnych powodów do narzekań w kwestii jakości wykonania i użytych materiałów. Aparat sprawia naprawdę solidne wrażenie. Znaczną część korpusu pokryto chropowatym i przyczepnym gumowym tworzywem, a na tylnej ściance (po prawej stronie) znajdziemy wypustkę pod kciuk.
Producent oferuje dodatkowy uchwyt do zdjęć pionowych VPB-XT2. Ten wyposażono w zdublowane elementy: spust migawki, pokrętła sterujące, przyciski Fn, AE-L, AF-L, szybkiego menu Q, a także dżojstik. „Grip” posiada także przełącznik, umożliwiający wybranie trybu Boost, który przyspiesza działanie aparatu. W stosunku do trybu Normal poprawia się szybkość AF z 0.08 do 0.06 sekundy, opóźnienie migawki skraca się z 50 do 45 ms, pojawia się także możliwość wykonywania zdjęć seryjnych przy 11 kl/s z wykorzystaniem mechanicznej migawki. Skraca się także czas (z 0.13 do 0.114 sekundy) w którym tracimy podgląd obrazu w trakcie fotografowania. Co więcej, uchwyt mieści dwa dodatkowe akumulatory, co znacznie wydłuża czas pracy z aparatem, np. pozwala to na wydłużenie czasu rejestracji filmu w jakości 4K z 10 do 30 minut. Na koniec warto wspomnieć, że wygospodarowano miejsce na złącze mini-jack 3.5 mm przeznaczone do podłączenia słuchawek.
Zasilanie i złącza
Aparat zasilany jest dedykowanym akumulatorem o oznaczeniu NP-W126S i parametrach 7.2 V oraz 1260 mAh. Ładowanie odbywa się w dedykowanej ładowarce BC-W126 i trwa około 2 godzin. Według producenta pojemność tego akumulatora wystarcza na wykonanie 340 zdjęć. Podczas testów nie stwierdziliśmy znaczących odchyłek od tej deklaracji. Gniazdo baterii znajdziemy na spodzie korpusu. Warto także wspomnieć, że zostało ono zabezpieczone przed przypadkową próbą włożenia akumulatora w nieprawidłowy sposób.
Zestaw złącz komunikacyjnych zebrano na lewej ściance korpusu, zamknięte pod wspólną, uszczelnioną klapką. Obejmuje on (od góry):
- wejście mikrofonu (mini-jack 3.5 mm),
- gniazdo USB 3.0 (z możliwością podłączenia elektronicznego wężyka spustowego),
- wyjście HDMI,
- wejście wężyka spustowego innych producentów.
Zdjęcia i filmy zapisywane są na dwóch kartach SD/SDHC/SDXC, a oba sloty obsługuja szybki standard UHS-II. Funkcje dotyczące zapisu zdjęć na karty oferują możliwość wybrania karty podstawowej i pomocniczej. Dodatkowe opcje obejmują:
- zapis na kartę podstawową i automatyczne przełączanie na kartę pomocniczą w przypadku przepełnienia,
- zapis kopii zapasowej na karcie pomocniczej,
- zapis RAW-ów na karcie podstawowej i JPEG-ów na pomocniczej.
Przyciski
Fujifilm X-T2 został wyposażony w dość dużą liczbę przycisków i pokręteł. Omawianie poszczególnych elementów zaczniemy od górnej części aparatu.
Po lewej stronie wizjera mamy pokrętło ISO. Wyposażono je w opcjonalną blokadę (plus w stosunku do poprzednika) – kolejne wciśnięcia przycisku włączają ją lub wyłączają. U jego podstawy dostępny jest pierścień trybów migawki (tryb filmowania, bracketing, zdjęcia seryjne i pojedyncze, wielokrotna ekspozycja, filtry efektowe, panorama). Na lewej stronie nadbudówki celownika znajduje się pokrętło regulacji dioptrażu. Z kolei na prawej leży przycisk VIEW MODE, za pomocą którego możemy wybrać tryb widoku:
- tylko LCD,
- tylko EVF,
- tylko EVF (aktywowany czujnikiem zbliżeniowym),
- LCD/EVF (wybór czujnikiem zbliżeniowym).
Spójrzmy teraz na tylną ściankę aparatu.
Warto zauważyć, że pokrętła nastawcze można wciskać. Krótkie wciśnięcie tylnego pozwala na włączenie wspomagania manualnego ogniskowania, natomiast dłuższe – wybór rodzaju tegoż wspomagania (powiększenie obrazu, powiększenie + focus-peaking, cyfrowy podział zdjęcia). Przednie natomiast umożliwia zmianę przysłony (dla odpowiednich obiektywów) oraz kompensacji ekspozycji, gdy kółko odpowiadające za jej regulację znajduje się w pozycji „C”. Oba pozwalają także na zmianę wielkości pola AF, po uprzednim wciśnięciu dżojstika.
Wspominaliśmy o przyciskach programowalnych. Przypomnijmy, że należą do nich cztery guziki wybieraka, Fn1 i Fn2 oraz przyciski AE-L i AF-L. Lista dostępnych opcji, jakie możemy pod każdy z nich przypisać wygląda następująco:
- samowyzwalacz,
- rozmiar zdjęcia,
- jakość zdjęcia,
- RAW,
- symulacja filmu,
- efekt ziarnistości,
- zakres dynamiczny,
- balans bieli,
- wybór ustawień specjalnych,
- obszar ostrości,
- tryb AF,
- tryb AF-C ustawienia niestandardowe,
- wykrycie twarzy/oczu,
- ustawienia trybu migawki,
- samowyzwalacz,
- typ migawki,
- ustawienia Auto ISO,
- komunikacja bezprzewodowa,
- ustawianie funkcji lampy,
- TTL blokada,
- lampa modelująca,
- ustawienia mikrofonu,
- podgląd głębi pola,
- podgląd naświetlenia / balansu bieli,
- podgląd efektu zdjęcia,
- tylko blokowanie AE,
- tylko blokowanie AF,
- tylko blokowanie AE/AF,
- AF włączony,
- ustawienia przysłony,
- wydajność,
- odtwarzanie.
Menu
Menu aparatu jest analogiczne jak w modelu X-Pro2, a co za tym idzie wyraźnie różni się w stosunku do układu znanego z X-T1. Opcje zgromadzono w siedmiu zakładkach: ustawienia jakości obrazu, AF/MF, zdjęć, lampy, filmu, konfiguracji oraz odtwarzania zdjęć (aktywne w trybie odtwarzania), dodatkowo mamy także sekcję „Moje menu”. Zawartość tej ostatniej ustalamy dodając odpowiednie pozycje (maksymalnie 16) z pierwszych pięciu zakładek.
Menu jakości obrazu:
Menu ustawień AF/MF:
Menu zdjęć:
Menu lampy błyskowej:
Menu filmowania:
Menu konfiguracji:
Menu odtwarzania zdjęć:
Moje menu:
Ważnym elementem obsługi jest menu podręczne aktywowane klawiszem Q. Jego wciśnięcie powoduje wyświetlenie na ekranie siatki, za pomocą której możemy podglądać i zmieniać wiele parametrów aparatu.
- wybór ustawień specjalnych,
- rozmiar zdjęcia,
- jakość zdjęcia,
- symulacja filmu,
- efekt ziarnistości,
- zakres dynamiczny,
- balans bieli,
- podświetl ton,
- przyciemnij ton,
- redukcja zakłóceń,
- kolor,
- wyostrzenie,
- tryb AF,
- tryb AF-C ustawienia niestandardowe,
- wykrycie twarzy/oczu,
- MF assist,
- samowyzwalacz,
- typ migawki,
- tryb lampy błyskowej,
- korekcja błysku,
- tryb filmu,
- regulacja poziomu nagrywania mikrofonu,
- jasność EVF/LCD,
- kolor EVF/LCD.
Wyświetlacz
Przycisk DISP/BACK służy między innymi do przełączania pomiędzy różnymi konfiguracjami ekranu w trybie podglądu na żywo oraz przy przeglądaniu zdjęć.
W trybie podglądu na żywo do dyspozycji mamy następujące widoki:
- wyświetlacz INFO,
- informacje wybrane przez użytkownika,
- brak informacji.
W trybie przeglądania zdjęć dostępne widoki to:
- informacje włączone,
- informacje wyłączone,
- szczegółowe informacje,
- ulubione.
Przyciskając klawisz kierunkowy GÓRA, możemy modyfikować ekran informacji szczegółowych. Oprócz kilku ekranów z dokładnymi informacjami EXIF aparat pokazuje też użyty punkt nastawy ostrości.
Zdjęcia można powiększać (przy pomocy tylnej rolki; jej wciśnięcie uruchamia podgląd 100%) lub przeglądać w postaci miniaturek (3×3 lub 10×10). Istnieje także możliwość przewijania zdjęć w powiększeniu, wykorzystując przednie pokrętło sterujące.
Filmowanie
Nagrywanie rozpoczyna i zatrzymuje się przez wciśnięcie spustu migawki, po uprzednim ustawieniu pierścienia trybów migawki w pozycji Film. Filmowanie możliwe jest w następujących trybach:
- 4K (3840×2160 pix): 29.97p, 25p, 24p, 23.98p,
- Full HD (1920×1080 pix): 59.94p, 50p, 29.97p, 25p, 24p, 23.98p,
- HD (1280×720 pix): 59.94p, 50p, 29.97p, 25p, 24p, 23.98p.
Podczas filmowania możemy regulować stopień otwarcia przysłony, a także czas naświetlania (jeśli przed rozpoczęciem nagrywania pokrętło czasów ustawimy na innej pozycji niż A). W trakcie nagrywania w trybie automatycznym, możemy dokonywać korekty ekspozycji. Wcześniej ustawiamy balans bieli i tryb symulacji filmu. Czułość ustawiamy w zakresie 200–6400 ISO, możemy też zdać się na automatykę. Skuteczność autofokusa w trybie ciągłym (AF-C) zależy od podpiętego obiektywu. W przypadku XF 35 mm f/1.4 praca systemu AF pozostawia nieco do życzenia ze względu na szybkość i pewność pracy mechanizmu. Lepiej pod tym względem sprawował się XF 18–55 mm f/2.8–4, choć często obserwujemy charakterystyczne „pompowanie”.
Istnieje oczywiście możliwość wyłączenia autofokusu – wystarczy ustawić przełącznik w pozycji MF. W procesie ostrzenia może nas wspomagać funkcja focus-peaking (również w trakcie rejestracji) lub powiększenie obrazu. Podczas filmowania dźwięk rejestrowany jest przy pomocy wbudowanego mikrofonu stereofonicznego, w menu mamy opcję regulacji jego czułości. Po podpięciu uchwytu pionowego zyskujemy możliwość podłączenia słuchawek.
Poniżej przedstawiamy przykładowe filmy nagrane testowanym aparatem wraz z obiektywem XF 18–55 mm f/2.8–4 R OIS:
- film 1 – H.264 4K 3840×2160 pix 29.97p, 172.5 MB,
- film 2 – H.264 4K 3840×2160 pix 29.97p, 222.7 MB,
- film 3 – H.264 4K 3840×2160 pix 25p, 210 MB,
- film 4 – H.264 4K 3840×2160 pix 24p, 247.7 MB,
- film 5 – H.264 4K 3840×2160 pix 23.98p, 296.6 MB,
- film 6 – H.264 1920×1080 pix 59.94p, 211.2 MB,
- film 7 – H.264 1920×1080 pix 50p, 222 MB,
- film 8 – H.264 1920×1080 pix 29.97p, 161.2 MB,
- film 9 – H.264 1920×1080 pix 25p, 149.7 MB,
- film 10 – H.264 1920×1080 pix 24p, 146.8 MB,
- film 11 – H.264 1920×1080 pix 23.98p, 137.7 MB,
- film 12 – H.264 1280×720 pix 59.94p, 119 MB,
- film 13 – H.264 1280×720 pix 50p, 112.9 MB,
- film 14 – H.264 1920×1080 pix 25p, 131.5 MB, symulacja filmu: Classic Chrome,
- film 15 – H.264 1920×1080 pix 25p, 114.2 MB, symulacja filmu: Arcos,
- film 16 – H.264 1920×1080 pix 25p, 66.9 MB, ISO 6400,
- film 16 – H.264 1920×1080 pix 25p, 158.3 MB, praca autofokusa.
Wizjer
Elektroniczny wizjer zastosowany w X-T2 został wyposażony w ekran typu OLED, którego rozdzielczość wynosi 2.36 milionów punktów. Wizjer pokrywa oczywiście 100% fotografowanego kadru i oferuje powiększenie 0.77x. Producent chwali się, że maksymalna jasność obrazu jest dwukrotnie większa niż w modelu X-T1. Częstotliwość odświeżania obrazu wynosi 60 kl/s, a po podpięciu pionowego uchwytu w trybie Boost wzrasta nawet do 100 kl/s.
Zarówno wielkość, jak i jakość generowanego przez celownik obrazu robi bardzo dobre wrażenie. Korzystanie z niego jest komfortowe z uwagi na wyrazistość i kolorystykę podglądu, a także dzięki większej niż w X-T1 muszli ocznej. W ciemnym otoczeniu płynność poglądu nie daje powodów do narzekań, choć niewielkie zaszumienie jest widoczne.