Fujifilm X-T2 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Fujifilm X-T2 posiada 9-stopniową skalę odszumiania JPEG-ów. W poniższej tabelce prezentujemy wycinki zdjęć obrazujące intensywność odszumiania na minimalnym (−4), średnim (0) oraz maksymalnym (+4) poziomie, na zdjęciach wykonanych przy czułości ISO 12800 i 25600.
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 25600 | |||
|
|||
|
|||
|
Przy ustawieniu „–4” zdjęcia są już w istotnym stopniu odszumione. Trzeba jednak przyznać, że poziom „0” sprawdza się całkiem nieźle. Pewna ilość zakłóceń została zredukowana przy zachowaniu rozsądnej szczegółowości. Można zatem uznać, że to ustawienie powinno usatysfakcjonować większość fotografujących.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z X-T2 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z aparatów Olympus PEN-F oraz Sony A6300. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
X-T2 i X-Pro2 wyposażono w takie same sensory X-Trans CMOS trzeciej generacji, nic zatem dziwnego, że jakość zdjęć z obu tych aparatów jest praktycznie identyczna. Możemy pochwalić zarówno dobre odtworzenie szczegółów, jak i rozsądny poziom szumu na wysokich ISO. Przy ISO 3200 zakłócenia są wprawdzie widoczne, nie wpływają jednak w sposób znaczący na odbiór obrazu. Dopiero dla wyższych wartości obserwujemy zauważalne pogorszenie jego jakości. Podobnie zresztą jak u konkurentów.
Warto przy okazji przypomnieć, że matryca X-Trans CMOS trzeciej generacji pozwala na zapis plików RAW w całym dostępnym zakresie czułości, także rozszerzonych.
Sprawdźmy teraz, jak nasza wizualna ocena przekłada się na konkretne liczby. Wyniki naszych pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy na poniższym wykresie.
Szum rośnie równomiernie wraz ze wzrostem wartości ISO i nie dostrzegamy niepokojących załamań.
Spójrzmy jeszcze na porównanie poziomu szumu pomiędzy testowanym modelem a aparatami konkurencji. W tym celu zestawiamy ze sobą na wykresie wartości składowej luminancji.
X-T2 charakteryzuje się najniższym poziomem szumów wśród aparatów z naszego zestawienia, choć różnice pomiędzy nimi nie są bardzo znaczące. Dla ISO 6400 wyprzedza on wszystkie modele konkurencji o ok. 1/2 EV. Przy ISO 12800 poziom szumu luminancji w A6300 jest wprawdzie niższy, jest to jednak związane z jego redukcją dla surowych plików. Załamanie widać bowiem wyraźnie na wykresie.
Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.
Darki
Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG, jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Natomiast surowe pliki wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób TIFF-y konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku X-T2 zakres ten wynosi od 800 do 1200. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |
Do ISO 3200 histogramy swoim kształtem przypominają rozkład Poissona, choć widoczne jest pewne zaburzenie. Spoglądając na poniższą tabelkę, nasze wątpliwości budzi fakt, że dla ISO 800 wartość odchylenia standardowego jest niższa niż dla ISO 400. To rodzi uzasadnione podejrzenia odnośnie modyfikacji surowych danych.
Do darków także można mieć pewne zastrzeżenia, bowiem na wysokich czułościach widoczna jest jaśniejsza plama po lewej stronie kadru. Co więcej, bez problemu można także dostrzec obszar wykorzystany na czujniki fazowe autofokusa.
Zachowanie matrycy X-T2 w teście darków przypomina nieco to, co obserwowaliśmy w przypadku modelu X-Pro2. Warto jednak zauważyć, że wyżej wspomniane negatywne objawy są znacznie mniej dokuczliwe niż w starszym aparacie. Obszar czujników fazowych nie powinien przeszkadzać do ISO 1600.
Zakłócenia nie rzucają się w oczy na plikach JPEG, co oznacza, że piksele AF są skutecznie maskowane. W praktyce, podczas fotografowania zórz polarnych, przy czułościach ISO 3200–6400 i czasach rzędu 30–60 sekund, żadnych artefaktów nie było widać.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 1022.034 | 10.426 |
200 | 1022.322 | 10.623 |
400 | 1021.439 | 19.612 |
800 | 1007.633 | 15.206 |
1600 | 991.044 | 31.933 |
3200 | 957.73 | 57.979 |
6400 | 900.105 | 109.769 |
12800 | 778.578 | 279.56 |
25600 | 554.131 | 716.316 |
51200 | 598.609 | 633.43 |
Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |