Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-LX15 - test aparatu

27 grudnia 2016

5. Jakość obrazu JPEG

LX15 oferuje zapis zdjęć w następującej podstawowej rozdzielczości:

  • 5472×3648 (3:2),
  • 4864×3648 (4:3),
  • 3648×3648 (1:1),
  • 5427×3080 (16:9).
Pliki są zapisywane na karcie pamięci w formatach:
  • JPEG (z jakością wysoką lub standardową),
  • RAW,
  • RAW+JPEG (z jakością wysoką lub standardową).
Zdjęcia JPEG możemy oczywiście zapisać na karcie nie tylko w standardowej kolorystyce, ale też używając innych trybów koloru. Do dyspozycji mamy następujące profile (pozycja w menu „Styl zdj.”):
  • standard,
  • żywe barwy,
  • naturalny,
  • monochrom,
  • krajobraz,
  • portret,
  • własny.

Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG


----- R E K L A M A -----

Powyższe profile możemy modyfikować poprzez ustawienia kontrastu, ostrości, odszumiania, saturacji i odcienia. W trybie monochromatycznym zamiast kolorystyki dostępna jest opcja symulacji kolorowego filtru: żółtego, pomarańczowego, czerwonego i zielonego.

Dodatkowo do dyspozycji mamy regulację krzywej tonalnej w zakresie jasnych i ciemnych partii. Możemy wybrać predefiniowane nastawy lub zdefiniować własne, korzystając z 5-krokowej regulacji.

Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.

ISO 3200
Odszumianie
słabe
Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG
ISO 6400
Odszumianie
słabe
Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG
ISO 12800
Odszumianie
słabe
Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG

Jedynie dla czułości ISO 12800 różnice w poziomie odszumiania są łatwe do dostrzeżenia. Wraz bowiem z podnoszeniem wartości tego parametru obraz jest coraz gładszy i pozbawiony detali. Zupełnie inaczej jest dla ISO 3200, gdzie z trudem możemy dostrzec różnice. Musimy jednak przyznać, że nawet przy minimalnej wartości korekcji utrata szczegółów na zdjęciu jest dość znaczna.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−5
Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+5
Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG

Niestety, neutralna nastawa nie gwarantuje dobrej jakości, bowiem widoczność artefaktów w postaci jasnych obwódek przy kontrastowych krawędziach jest spora. By uzyskać optymalną jakość, powinniśmy obniżyć wyostrzanie o jeden lub dwa stopnie. Maksymalna nastawa tworzy przeostrzone, w naszym odczuciu nieprzyjemne w odbiorze obrazy.

Balans bieli

Aparat LX15 umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • Auto,
  • Światło dzienne,
  • Pochmurnie,
  • W cieniu,
  • Żarówka,
  • Lampa błyskowa,
  • Niestandardowy 1–4 (ustawienia według wzorca),
  • Temperatura w kelwinach (ustawiana ręcznie z zakresu 2500–10000 K).
Gdy programujemy według wzorca lub podajemy wartość temperatury bezpośrednio, mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-fiolet) w 7-stopniowej skali.

Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 6.58 108.4
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 7.89 113.2
Zacienienie Auto 13.3 117.8
Zacienienie Zacienienie 12.1 117.3
Zachmurzenie Auto 8.47 115.5
Zachmurzenie Zachmurzenie 10.7 116.3
Żarówki Auto 14.7 115.8
Żarówki Żarówki 4.61 96.41
Żarówki 3000K 5.56 101
5500K Auto 6.52 117.5
5500K 5500K 6.89 114.2
Jak widać, aparat dobrze radzi sobie z przetwarzaniem kolorów, o ile nie fotografujemy scen w cieniu, gdzie zarówno automatyka, jak i dedykowana nastawa nie radzą sobie dobrze. Typowym zachowaniem jest, że przy oświetleniu żarowym zanotowany wynik jedynie dla automatyki osiąga wysokie wartości.

LX15 delikatnie przesyca kolory. Dla wszystkich testowanych nastaw saturacja wynosi powyżej 100%, jednak tylko dla zacienienia osiąga wysoki wynik.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Słoneczny dzień
Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Zachmurzenie
Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Zacienienie
Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Żarówki
Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: 3000K
Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: 5500K
Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG

Zrównanie wszystkich trzech składowych oznacza, że dokonywana jest korekcja sygnału. Fizycznego zachowania dopatrzeć się możemy w zakresie ISO 200–12800, gdzie szum równomiernie rośnie wraz ze zwiększeniem czułości. Przy najwyższej czułości, pochodzącej z zakresu rozszerzonego, czyli ISO 25600, poziom 2.2% nadal wydaje się zdecydowanie niewielki. Podsumowując, stwierdzamy, że w wartościach absolutnych szum nie powinien przeszkadzać nawet dla poziomu ISO 12800, gdzie osiąga wartość 1.5%. To bardzo dobry wynik.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Panasonic Lumix DMC-LX15 - Jakość obrazu JPEG

By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Patrząc na wycinki scenki testowej możemy powiedzieć, że aparat dość dobrze radzi sobie z poziomem szumu aż do czułości ISO 6400. Dopiero używanie ISO 12800 spowoduje, że szum będzie widoczny, jednak nie będzie bardzo przeszkadzał, o ile zrezygnujemy ze sporego powiększania obrazu. Czułość rozszerzona ISO 25600 wygląda już bardzo słabo, a jej używalność wydaje się celowa jedynie wtedy, gdy będziemy redukować zdjęcie do miniatury umieszczonej na portalu społecznościowym. Co ciekawe, nawet dla czułości ISO 1600 opisywany aparat daje lepszej jakości zdjęcia od porównywanego Canona G9X. Z drugiej strony wydaje się, że Sony RX100 IV daje wyraźniejszy obraz w całym spektrum czułości. Jednak w wypadku tego aparatu, zaszumienie zdjęć jest znacznie wyższe. Jednym słowem subiektywnie Panasonic LX15 wypada najlepiej.