Canon EOS M5 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Słoneczny dzień,
- Miejsca ocienione,
- Pochmurny dzień,
- Światło żarówek,
- Białe światło fluorescencyjne,
- Lampa błyskowa,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
- Temperaturowa skala od 2500 do 10000K ze stałym skokiem 100K.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.41 | 92.61 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 8.93 | 97.93 |
Pochmurny dzień | Auto | 3.62 | 93.22 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.56 | 94.7 |
3000K | Auto | 20.4 | 123 |
3000K | Żarówki | 5.34 | 91.06 |
3000K | 3000K | 4.55 | 89.53 |
5500K | Auto | 5.72 | 101.1 |
5500K | 5500K | 9.74 | 106.6 |
Lampa błyskowa | Auto | 3.66 | 93.8 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 6.17 | 96.1 |
Do pracy balansu bieli nie mamy większych zastrzeżeń. Tryb automatyczny w typowych sytuacjach daje błędy koloru na rozsądnym poziomie i co warte zauważenia niższym niż ustawienia dedykowane. Tradycyjnie automatyka daje spory błąd w przypadku światła żarowego, dla którego obserwujemy typowo ciepłe zabarwienie zdjęcia. Dla lepszego odwzorowania kolorów w tej sytuacji wystarczy użyć dedykowanego ustawienia lub odpowiedniej temperatury barwowej. Jeśli chodzi o nasycenie koloru również nie mamy poważniejszych zastrzeżeń. Aparat ma raczej tendencję do niedosycania koloru, a odchyłki od 100% są nieduże. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.