Sony A6500 - test aparatu
5. Balans bieli
Sony α6500 oferuje następujące tryby balansu bieli:
- Auto,
- Światło dzienne,
- W cieniu,
- Dzień pochmurny,
- Żarówki,
- Świetlówki (ciepła biała, zimna biała, dzienna biała, światło dzienne),
- Lampa błyskowa,
- Auto. podwodne,
- Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (pamięć 3 nastaw).
Temperaturę barwową możemy regulować w zakresie od 2500 K do 9900 K z krokiem 100 K. Co więcej, każde ustawienie balansu można dostosować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) i M (Magenta) oraz A (Amber) i B (Blue). W każdym z tych kierunków mamy do dyspozycji 7-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 11.31 | 104.3 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 11.18 | 106.6 |
Pochmurny dzień | Auto | 6.01 | 98.9 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 6.23 | 99.7 |
Żarówki | Auto | 15.60 | 115.5 |
Żarówki | Żarówki | 8.26 | 101.3 |
5500K | Auto | 8.60 | 110.9 |
5500K | 5500K | 11.20 | 114.0 |
Lampa błyskowa | Auto | 6.11 | 90.2 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 6.13 | 90.8 |
Działanie balansu bieli w α6500 okazało odrobinę inne niż w poprzednim modelu. Poprawie uleglo zachowanie w świetle żarowym, natomiast wzrósł błąd oceny kolorów w świetle słonecznym.
Podobnie jak u poprzednika, przypadku światła żarowego ustawienie dedykowane daje zbyt silną korekcję ciepłego zabarwienia i obraz dostaje nieznacznej niebieskiej dominanty. W kategorii nasycenia wyniki są całkiem dobre. W niektórych przypadkach aparat ma tendencję do lekkiego przesycania, a w innych do lekkiego niedosycania.