Olympus OM-D E-M1 Mark II - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny (5300K),
- Cień (7500K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3000K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Fotografia podwodna,
- Światło lampy błyskowej (5500K),
- Cztery ustawienia ręczne według wzorca bieli,
- Skala temperaturowa Kelwina (2000–14000K, ze skokiem co 50, 100, 200, 400 i 1000K w zależności od wartości temperatury).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.76 | 111.9 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.33 | 111.3 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.96 | 110.5 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 6.22 | 111.5 |
3000K | Auto (zach.ciepły kolor wł.) | 16.6 | 123.4 |
3000K | Auto (zach.ciepły kolor wył.) | 18.7 | 126.9 |
3000K | Żarówki | 10 | 116.5 |
3000K | 3000K | 5.16 | 113.8 |
5500K | Auto | 4.7 | 115.9 |
5500K | 5500K | 9.28 | 119.5 |
Lampa błyskowa | Auto | 3.57 | 100.2 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 3.73 | 101 |
Do pracy balansu bieli w E-M1 Mark II nie można mieć większych zastrzeżeń. W większości przetestowanych przypadków błędy koloru utrzymują się na rozsądnym poziomie. Przy świetle naturalnym i błyskowym automatyka spisuje się podobnie (dla chmur nawet lepiej) jak ustawienia dedykowane. Tradycyjnie wyjątkiem jest światło żarowe, przy którym stosując automatyczny balans bieli w pomiarach otrzymujemy spory błąd koloru i to niezależnie od tego, czy opcja „WB AUTO Zachowaj ciepły kolor” jest włączona, czy wyłączona. Warto też zauważyć, że przy użyciu dedykowanego balansu bieli dla tego światła, błąd koloru nie redukuje się w dostatecznym stopniu. Na podstawie dokładnych wyników (prezentowanych w końcowej części rozdziału) widać jednak, że korekcja ciepłego zabarwienia jest w tym przypadku zbyt silna i w efekcie zdjęcie ma nieco zbyt chłodną kolorystykę. Dla uzyskania najlepszej korekcji, przy świetle żarowym najlepiej ustawić odpowiednią temperaturę barwową.
Z powyższej tabelki widać, że aparat ma raczej tendencję do przesycania koloru, aczkolwiek nie jest ona wyjątkowo silna. Wyjątek stanowią zdjęcia wykonane przy świetle lampy błyskowej, gdzie nasycenie jest niemal wzorcowe.
Powróćmy jeszcze do problemu opcji „WB AUTO Zachowaj ciepły kolor”, a dokładniej zachowania aparatu w momencie jej wyłączenia. Po raz kolejny podczas testu w świetle żarowym, otrzymywane wyniki są podobne, niezależnie od włączenia, czy wyłączenia owej opcji. Zauważyliśmy jednak, że na typowych fotografiach wykonanych przy świetle żarowym problem ten w zasadzie nie występuje. Różnica w kolorystyce obrazu z wyłączoną i włączoną opcją jest bowiem zauważalna. Odpowiedni przykład prezentujemy poniżej.
„WB AUTO Zachowaj ciepły kolor” OFF |
|
„WB AUTO Zachowaj ciepły kolor” ON |
|