Sony Alpha SLT-A99 II - test aparatu
4. Rozdzielczość
Rozdzielczość układu jako całości
Korzystając z obiektywu Sony 50 mm f/1.4, wyznaczyliśmy rozdzielczość układu aparat+obiektyw (w rozumieniu wartości funkcji MTF50). Pomiary wykonaliśmy za pomocą programu Imatest na zdjęciach tablicy testowej, zapisanych w formacie JPEG, z minimalnym wyostrzaniem, które w przypadku A99 II odpowiada ustawieniu −3. Wyniki prezentujemy na poniższym wykresie, a wartości wyrażone są w liniach na wysokość obrazu.
Osiągi testowanego aparatu stoją na znacznie wyższym poziomie niż u konkurencji. Z doświadczenia wiemy jednak, że za wysokie wyniki w tej kategorii najczęściej odpowiada wyostrzanie. W testach 5Ds R, D810 oraz K-1 stwierdziliśmy, że proces ten nie zachodzi. W A99 II z kolei jest dokładnie odwrotnie, co potwierdzają poniższe wykresy.
Na górnych wykresach widoczny jest przebieg profilu na granicy czerni i bieli dla poszczególnych składowych. Widać na nich typowe i wyraźne lokalne ekstremum, które jednoznacznie wskazuje na zastosowanie dość silnego wyostrzania. Co prawda funkcje MTF (dolne wykresy) nie przekraczają wartości 1, jednak charakteryzują się całkiem wyraźnymi wybrzuszeniami w górnej części przebiegu.
Rozdzielczość matrycy
Test rozdzielczości matrycy przeprowadziliśmy z wykorzystaniem obiektywów Sigma A 35 mm f/1.4 DG oraz Sony 50 mm f/1.4. Wartości wyznaczyliśmy tradycyjnie w oparciu o funkcję MTF50, a pomiary wykonaliśmy na plikach RAW, które uprzednio przekonwertowaliśmy bez wyostrzania do formatu TIFF przy pomocy programu dcraw. Najwyższe uzyskane przez nas wyniki prezentujemy na poniższym wykresie.
Wyniki testowanej Alphy prezentują się korzystnie. Dla przysłon f/4 i f/5.6 nad A99 II wyraźnie góruje tylko EOS 5Ds R. Przewaga Canona nie powinna jednak dziwić, bowiem jego matryca charakteryzuje się największą liczbą pikseli (50 milionów) wśród aparatów z powyższego zestawienia. 36-megapikselowe sensory zastosowane w K-1 i D810 w przeważającym zakresie przysłon nie dają tak wysokich MTF-ów jak w aparacie Sony.
Warto również dodać, że wszystkie przytaczane tu modele nie mają w swojej konstrukcji filtra antyaliasingowego (w Canonie filtr wprawdzie jest, lecz nie posiada własności antyaliasingowych). Wartości odpowiedzi w częstości Nyquista wynoszą w przypadku A99 II ok. 24 i 27% odpowiednio dla składowej poziomej i pionowej, co jest sytuacją dość typową.
Wykres funkcji MTF oraz przebieg profilu na granicy czerni i bieli wygenerowany dla przykładowego pliku RAW pokazuje, że nie mamy do czynienia z wyostrzaniem surowych plików.
Jak zwykle w przypadku aparatów pozbawionych filtra antyaliasingowego, warto wziąć pod uwagę zwiększoną podatność na wystąpienie efektu mory. Na zdjęciach tablicy do pomiaru zdolności rozdzielczej znajdziemy ją bez problemu, co ilustruje poniższy przykład.
Podobny efekt udało nam się dojrzeć także na kilku zdjęciach przykładowych (np. tutaj), jednak jego występowanie nie jest powszechne. Problem ma szanse zaistnieć w dość specyficznych sytuacjach, gdy fotografujemy bardzo drobne, powtarzające się wzory.