Sony Alpha SLT-A99 II - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (Standard, Priorytet: Nastrój, Priorytet: Biel),
- Światło dzienne,
- W cieniu,
- Dzień pochmurny,
- Żarówka,
- Świetlówki (ciepła biała, zimna biała, dzienna biała, światło dzienne),
- Lampa błyskowa,
- Auto. podwodne,
- Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (pamięć 3 nastaw).
Temperaturę barwową możemy regulować w zakresie od 2500 K do 9900 K z krokiem 100 K. Co więcej, każde ustawienie balansu można dostosować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) i M (Magenta) oraz A (Amber) i B (Blue). W każdym z tych kierunków mamy do dyspozycji 7-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 6.04 | 106.4 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 7.31 | 107.5 |
Pochmurny dzień | Auto | 6.67 | 110.9 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 6.87 | 111.8 |
3000K | Auto (Standard) | 22.1 | 135.5 |
3000K | Auto (Priorytet: Nastrój) | 22.2 | 135.2 |
3000K | Auto (Priorytet: Biel) | 22.2 | 135.3 |
3000K | Żarówka | 11.2 | 113 |
3000K | 3000K | 8.04 | 111.5 |
5500K | Auto | 6.94 | 120.5 |
5500K | 5500K | 9.25 | 122.2 |
Wyniki uzyskane w A99 II są raczej przeciętne. Trudno je nazwać złymi, ale trzeba przyznać, że błędy dC do najniższych nie należą. Najlepsze odwzorowanie kolorów uzyskaliśmy w świetle dziennym. Tradycyjnie największy błąd koloru i typowe ciepłe zabarwienie zaobserwowaliśmy przy świetle żarowym przy użyciu automatyki WB. W A99 II znajdziemy dodatkowe opcje dla tego ustawienia, mianowicie Priorytet: Nastrój oraz Priorytet: Biel. Na podstawie zdjęć tablicy testowej nie widać niestety żadnej różnicy pomiędzy poszczególnymi ustawieniami.
Nasycenie w testowanym aparacie w każdym przypadku przekracza 100%. Jak widać na podstawie powyższej tabelki, tendencja jest wyraźna, szczególnie w świetle sztucznym.
Brak różnic w użyciu nowych opcji automatycznego balansu bieli skłonił nas do wykonania dodatkowych zdjęć. Poniższe przykłady pokazują rezultat działania poszczególnych ustawień na zaaranżowanej scence.
WB Auto Standard |
WB Auto Priorytet: Nastrój |
WB Auto Priorytet: Biel |
WB Auto Standard |
WB Auto Priorytet: Nastrój |
WB Auto Priorytet: Biel |
WB Żarówka |
Silną, pomarańczową dominantę widać zarówno przy białym, jak i czarnym tle przykładowej scenki. Większych różnic pomiędzy poszczególnymi zdjęciami niestety nie zaobserwowaliśmy.