Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony Alpha SLT-A99 II - test aparatu

1 marca 2017
Maciej Latałło Komentarze: 377

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie, na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Na wykresie obserwujemy kilka załamań, co oznacza, że nie możemy tutaj mówić o braku redukcji zakłóceń. Szkoda, że w tak zaawansowanym aparacie programiści znów próbują podejmować decyzję za użytkownika. Warto także pamiętać, że czułości ISO 51200 i 102400 są realizowane jedynie programowo.

Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

W A99 II przewidziano (przynajmniej teoretycznie) możliwość wyłączenia odszumiania dla plików JPEG. W menu dostępne są trzy opcje intensywności tego procesu: wyłączona, niska i normalna. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki działania wszystkich trzech ustawień odszumiania dostępnych w A99 II, dla ISO 25600, 51200 i 102400.


----- R E K L A M A -----

ISO 25600
Odszumianie wyłączone
Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 51200
Odszumianie wyłączone
Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 102400
Odszumianie wyłączone
Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Naszym zdaniem rezultat odszumiania w stopniu „niskim” oferuje najlepszą jakość obrazu. Kompromis pomiędzy utratą detali, a zredukowanym szumem wydaje się najkorzystniejszy.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A99 II wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Canona 5Ds R i Nikona D810. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

Zdjęcia ze wszystkich trzech aparatów z powyższego zestawienia cechują się świetną reprodukcją szczegółów. W Sony A99 II wpływ szumu jest dostrzegalny od ISO 1600, jednak nie oddziałuje on negatywnie na postrzeganie detali. Natomiast dla ISO 6400 staje się on znaczący. Kolejna wartość (12800) jest naszym zdaniem maksymalną użyteczną nastawą.

Na tle konkurencji, na wysokich ISO A99 II wypada nieco lepiej niż Nikon. Lustrzanka Sony ustępuje natomiast Canonowi 5Ds R, w którym poziom zakłóceń wydaje się być najniższy.

Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach. Dzięki nim będziemy mogli zweryfikować poczynione przed chwilą obserwacje.

Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

W zakresie czułości natywnych (ISO 100–25600) nie dostrzegamy wyraźnych załamań. Takie pojawia się dopiero dla ISO 51200, co jednak nie dziwi w wypadku czułości programowych.

Dla uproszczenia porównań poziomu szumu pomiędzy omawianymi aparatami, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji.

Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Dla ISO 6400 najniższy szum zanotowaliśmy na zdjęciach z Pentaksa K-1, z kolei najwyższy w testowanej Alphie. Różnica pomiędzy K-1 i A99 II to ok. 1 i 1/3 EV. Przewaga 5Ds R i D810 to z kolei (odpowiednio) ok. 2/3 EV i 1/3 EV.

Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W A99 II na najniższych czułościach średni poziom sygnału utrzymuje się na poziomie 511, jednak od pewnego momentu sukcesywnie rośnie. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–1023. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Większa część histogramów w zakresie czułości ISO 50–12800 swoim kształtem przypomina rozkład Poissona. Od ISO 25600 ich maksimum znajduje się w zerze, a odchylenia standardowe przekraczają średnie wartości sygnału. W przypadku czułości ISO 51200 i 102400 nie jest to dla nas zaskoczeniem, ponieważ są one oznaczone jako programowe. Warto też zwrócić uwagę na ok. 4-krotnie wyższy bias niż w modelu A7R II, wyposażonym w ten sam sensor światłoczuły.

Do wyglądu darków nie mamy większych zastrzeżeń. Niejednorodności w rozkładzie szumu są niewielkie, nie zauważamy także objawów bandingu.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 510.892 3.571
100 510.864 3.544
200 510.648 5.852
400 510.397 14.084
800 511.754 20.918
1600 511.834 39.461
3200 516.654 105.112
6400 519.003 181.274
12800 522.381 272.208
25600 565.163 519.72
51200 737.094 989.249
102400 1124.734 1485.322


Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony Alpha SLT-A99 II - Szumy i jakość obrazu w RAW