Nikon D5600 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Cień (8000 K),
- Pochmurno (6000 K),
- Światło żarowe (3000 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Lampy sodowe (2700 K),
- Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
- Białe jarzeniowe (3700 K),
- Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
- Dzienne jarzeniowe (6500 K),
- Rtęciowe wys. temperatury (7200 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Co więcej, każde ustawienie balansu można dostosować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) i M (Magenta) oraz A (Amber) i B (Blue). W każdym z tych kierunków mamy do dyspozycji 6-stopniową skalę. W kierunkach G oraz M krok zmiany to 0.25, a w przypadku A i B natomiast 0.5. W menu można także określić bracketing balansu bieli i wykonać 3 zdjęcia z krokiem ±1, ±2 lub ±3 jednostek we wspomnianej wyżej skali (w obu osiach) od pozycji wyjściowej. Niestety, producent nie wyposażył modelu D5600 w opcję ustawienia temperatury barwowej zgodnie ze skalą Kelvina.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie, przy pomocy programu Imatest, wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.46 | 103.4 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.83 | 105.7 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.08 | 100.2 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 3.86 | 99.63 |
3000K | Auto | 20.6 | 122.1 |
3000K | Żarówki | 6.4 | 100.1 |
5500K | Auto | 6.02 | 111.2 |
Lampa błyskowa | Auto | 3.14 | 84.81 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 3.24 | 86.29 |
Do pracy balansu bieli w D5600 nie mamy szczególnych zastrzeżeń. W świetle naturalnym i lampy błyskowej automatyka daje błędy koloru na niskim poziomie i podobnym lub czasem nawet niższym niż w przypadku ustawień dedykowanych. Standardowo automatyczny balans bieli daje typową ciepłą dominantę w świetle żarowym, co skutkuje sporym błędem koloru. Zastosowanie ustawienia dedykowanego pozwala w zadowalającym stopniu ograniczyć ten efekt. Do poziomu nasycenia kolorów również nie mamy większych zastrzeżeń. W większości przypadków odchyłki od 100% są niewielkie. Jedynie dla lampy błyskowej możemy zauważyć dość wyraźne niedosycenie, a dla automatyki przy żarówkach natomiast widać całkiem mocne przesycenie. Dokładne wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.