Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D5600 - test aparatu

20 marca 2017
Szymon Starczewski Komentarze: 59

6. Jakość obrazu JPEG

Nikon D5600 zapisuje zdjęcia w formacie JPEG z trzema stopniami kompresji: Fine (1:4), Normal (1:8) i Basic (1:16) oraz w trzech rozdzielczościach: Duża (Large) 6000×4000 pix, Średnia (Middle) 4496×3000 pix lub Mała (Small) 2992×2000 pix. W menu znajdziemy standardową dla lustrzanek Nikona funkcję przetwarzania obrazu (zwaną Picture Control), pozwalającą wybrać jedną z następujących opcji: Standardowe, Neutralne, Żywe, Monochromatyczne, Portret, Krajobraz oraz Równomierne. W obrębie poszczególnych stylów mamy dodatkowo możliwość regulacji (z krokiem 1 lub 0.25) następujących parametrów:
  • dostępne w stylach Standardowe, Żywe, Portret i Krajobraz:
    • Szybka korekta – wartości w skali od −2 do +2 pozwalają ograniczyć lub spotęgować efekt charakterystyczny dla danego stylu,
  • dostępne we wszystkich stylach:
    • wyostrzanie – automatyczne lub w skali od 0 do 9,
    • kontrast – automatyczny lub w skali od −3 do +3,
    • jasność – w skali od −1.5 do +1.5,
    • przejrzystość – automatyczne lub w skali od −5 do +5,
  • dostępne we wszystkich stylach z wyjątkiem Monochromatyczne:
    • nasycenie – automatyczne lub w skali od −3 do +3,
    • odcień – w skali od −3 do +3 (w stronę ujemną czerwienie zyskują odcień fioletowy, błękity zielony, a zielenie żółty, natomiast w stronę dodatnią czerwienie zyskują odcień pomarańczowy, zielenie niebieski, a błękity fioletowy),
  • dostępne jedynie w stylu Monochromatyczne:
    • efekty filtrów – symulacja wpływu filtrów barwnych na zdjęciach czarno-białe (wyłączony, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony),
    • zabarwienie – czarno-białe (B&W), sepia, zimnoniebieskie (Cyanotype), czerwone (Red), żółte (Yellow), zielone (Green), niebiesko-zielone (Blue Green), niebieskie (Blue), niebiesko-fioletowe (Purple Blue), czerwono-fioletowe (Red Purple) – w skali od 1 do 7.
Aparat pozwala także na zdefiniowanie własnych stylów Picture Control i zapisanie ich w pamięci (maksymalnie 9 stylów). Co więcej, style te można zapisać na kartę pamięci i użyć w innym aparacie Nikona lub w zgodnym oprogramowaniu.

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów

Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z Canona 750D i Sony A68.


----- R E K L A M A -----

Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG

Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

W całkiem szerokim zakresie czułości jakość JPEG-ów w D5600 stoi na dobrym poziomie. Szum pojawia się w okolicy ISO 3200, ale jego negatywny wpływ można uznać jeszcze za umiarkowany. Widać już jednak, że struktura szumu ma postać większych kolorowych plam, co wskazuje na działanie odszumiania (według ustawienia w menu powinno być ono wyłączone). Redukcja szumu sprawia, że na wyższych czułościach zanikają drobne detale obrazu. O ile przy ISO 6400 sytuacja wygląda jeszcze nieźle pod tym względem, o tyle na dwóch najwyższych czułościach efekt degradacji szczegółów jest już wyraźny.

Wśród zaprezentowanych w porównaniu aparatów, we wszystkich dokonywany jest proces redukcji szumu na wyższych czułościach. Różny jest jednak sposób jego realizacji oraz intensywność. Po strukturze obrazu można wnioskować, że w testowanym Nikonie jest on najsilniejszy. W D5600 obraz jest bowiem gładszy w porównaniu z „ziarnistym” obrazem obserwowanym w 750D i A68 na najwyższych czułościach.

Wyostrzanie

Aby przyjrzeć się działaniu funkcji wyostrzania plików JPEG, wykonaliśmy zdjęcia scenki dla czterech ustawień: auto, 0, 4 i 9 (w 9-stopniowej skali ze skokiem jednostkowym). Spójrzmy na poniższe wycinki.

Nikon D5600, ISO 100
wyostrzenie 0
Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 4
Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 9
Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie auto
Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG

Zarówno środkowy stopień wyostrzania, jak i opcja „auto” oferują optymalne wydobycie szczegółów. Ustawienie stopnia zerowego oznacza raczej miękki obraz, choć dający większe możliwości późniejszej obróbki. Maksymalne wyostrzenie natomiast bardzo mocno uwidacznia krawędzie, toteż radzimy ostrożnie korzystać z tak skrajnego ustawienia.

Aktywna funkcja D-Lighting oraz HDR

Nikon D5600 został wyposażony w dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej JPEG-ów: Aktywną funkcję D-Lighting (ADL) oraz HDR (High Dynamic Range). Ta pierwsza polega na modyfikacji krzywej tonalnej pliku JPEG natomiast druga na wykonaniu i połączeniu ze sobą dwóch ekspozycji. Obydwie omawiane tutaj funkcje posiadają cztery stopnie intensywności efektu oraz auto.

ADL / HDR off
Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG
ADL niski
Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG
ADL normalny
Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG
ADL wysoki
Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG
ADL bardzo wysoki
Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG
ADL auto
Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG
HDR niski
Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG
HDR normalny
Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG
HDR wysoki
Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG
HDR bardzo wysoki
Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG
HDR auto
Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG

EFFECTS

Na kole nastaw znajduje się tryb EFFECTS, który oferuje dostęp do cyfrowych filtrów efektowych. Do dyspozycji mamy następujące ustawienia:

  • Noktowizor,
  • Żywe kolory,
  • POP,
  • ilustracja,
  • Efekt aparatu zabawkowego,
  • Efekt miniatury,
  • Kolor selektywny,
  • Sylwetka,
  • Rozjaśnienie (High key),
  • Przyciemnienie (Low key).
Przy korzystaniu z powyższych filtrów mamy bardzo ograniczoną kontrolę ekspozycji. W trybie „Noktowizor” możemy jedynie ustawić kompensację ekspozycji, a w pozostałych – tylko regulować ISO (lub zdać się na automatykę). Kilka spośród powyższych filtrów dostępnych jest również w menu retuszu, zatem lepiej jest skorzystać z nich dopiero po zrobieniu normalnego zdjęcia. Wykorzystanie pełnych możliwości funkcji Effects wymaga fotografowania w trybie LV. Tylko podczas podglądu na żywo możemy regulować nasycenie i kontury przy tworzeniu Ilustracji, ustawić orientację i wielkość obszaru ostrości dla Miniatury, czy wybrać odpowiedni kolor dla trybu Kolor selektywny.

Noktowizor
Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG
Żywe kolory
Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG
POP
Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG
Ilustracja
Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG
Efekt aparatu zabawkowego
Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG
Efekt miniatury
Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG
Kolor selektywny
Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG
Sylwetka
Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG
High key
Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG
Low key
Nikon D5600 - Jakość obrazu JPEG