Nikon D5 - test aparatu
2. Budowa i jakość wykonania
Pod względem wielkości i kształtu Nikon D5 w niewielkim stopniu różni się od swojego poprzednika. Nowy aparat waży natomiast o 55 gramów więcej. Sporą część korpusu, mianowicie oba uchwyty (podstawowy i dodatkowy) i duży fragment lewej ścianki, pokryto przyczepną, chropowatą gumą. Warto jeszcze wspomnieć, że w najnowszym modelu także zastosowano migawkę o podwyższonej żywotności, wynoszącej nominalnie 400 tysięcy cykli.
Zasilanie i gniazda
Nikon D5 zasilany jest akumulatorem litowo-jonowym typu EN-EL18a o pojemności 2500 mAh i napięciu 10.8 V. Aparat można również zasilać opcjonalnym zasilaczem sieciowym EH-6b. W zestawie z aparatem otrzymujemy ładowarkę MH-26a, która ma miejsce na dwa akumulatory, aczkolwiek w danym momencie może ładować się tylko jeden. Pełne ładowanie trwa około 2 godziny i 35 minut. Ładowarka posiada funkcję kalibracji akumulatora, która zapewnia dokładne podawanie stanu naładowania akumulatora przez wskaźniki aparatu i ładowarki. Według standardów CIPA wydajność akumulatora wynosi około 3780 zdjęć (bez używania podglądu na żywo). W menu aparatu odnajdziemy opcję pozwalającą na wyświetlenie w procentach dokładnego poziomu naładowania akumulatora, liczbę zdjęć wykonanych od ostatniego ładowania, oraz poziom zużycia akumulatora. Rzeczywista liczba zdjęć możliwych do wykonania na w pełni naładowanym akumulatorze jest bardzo różna i zależy od sposobu fotografowania. Podczas testu byliśmy w stanie wykonać ok. 1500–2000 zdjęć, przy mieszanym użytkowaniu (fotografowanie, nagranie kilku filmów, serie zdjęć). Tą wartość trudno jednak uznać za miarodajną, bowiem do testu otrzymaliśmy starszy akumulator EN-EL18, o mniejszej pojemności (2000 mAh). Co więcej, poziom jego zużycia został określony przez aparat jako 1 (w skali od 0 do 4, gdzie 0 oznacza akumulator nowy).
Nikon D5 występuje w dwóch wersjach: jedna obsługuje dwie karty XQD, a druga CompactFlash typu I (kompatybilność ze standardem UDMA 7). Funkcje dotyczące zapisu zdjęć na karty oferują możliwość wybrania karty podstawowej i pomocniczej. Dodatkowe opcje obejmują:
- zapis na kartę podstawową i automatyczne przełączanie na kartę pomocniczą w przypadku przepełnienia,
- zapis kopii zapasowej na karcie pomocniczej,
- zapis RAW-ów na karcie podstawowej i JPEG-ów na pomocniczej.
Większość gniazd dostępnych w Nikonie D5 znajdziemy na lewej ściance aparatu. Jest ich tam sześć i zostały zabezpieczone dobrze przylegającymi gumowymi zaślepkami.
- złącze urządzeń peryferyjnych,
- złącze USB 3.0,
- gniazdo słuchawek,
- wejście mikrofonu zewnętrznego,
- złącze Ethernet,
- wyjście HDMI.
- gniazdo przewodu synchronizacyjnego do lampy błyskowej,
- 10-pinowe złącze wężyka spustowego.
Warto także wspomnieć o bezprzewodowej komunikacji. Nikon D5 obsługuje bezprzewodową sieć WiFi przy użyciu opcjonalnego przekaźnika WT-5 lub WT-6. Można także podłączyć do niego opcjonalny odbiornik GPS o oznaczeniu GP-1/GP-1A.
Przyciski
W kategorii elementów sterujących w Nikonie D5 możemy zauważyć pewne zmiany w stosunku do modelu D4s. Przejdźmy zatem do szczegółowego omówienia poszczególnych przycisków i pokręteł w testowanym aparacie, zaczynając od górnej części.
Po lewej stronie mamy układ trzech przycisków: MODE do zmiany trybu pracy (P, A, S, M), braketingu oraz trybu pomiaru światła. Bezpośrednio pod nimi znajduje się pierścień z trybami wyzwalania migawki (zdjęcia pojedyncze (S), seryjne wolne (CL), seryjne szybkie (CH), ciche wyzwalanie migawki (Q), samowyzwalacz, wstępne podnoszenie lustra (Mup) oraz tzw. szybki wybór trybu wyzwalania migawki. Do przekręcenia pokrętła wymagane jest wciśnięcie niewielkiego przycisku blokady, który znajduje się powyżej. Przechodząc na prawą stronę wizjera natrafiamy na małe pokrętło służące do regulacji dioptrażu. Na wysokości rękojeści mamy tradycyjny spust migawki, wokół którego znajduje się włącznik aparatu i podświetlenie monochromatycznych paneli LCD oraz części przycisków. Poniżej znajdziemy trzy przyciski: ISO, przycisk nagrywania filmu i przycisk kompensacji ekspozycji. Na samej górze rękojeści aparatu znajduje się pokrętło sterujące.
Spójrzmy teraz na tylną ściankę aparatu.
W lewym górnym narożniku znajdują się przyciski trybu odtwarzania zdjęć i ich usuwania. Bezpośrednio przy wizjerze odnajdziemy przełącznik umożliwiający jego zasłonięcie oraz dwa przyciski zwalniające blokadę muszli ocznej. Przechodząc niżej, przy lewej krawędzi korpusu odnajdziemy kolumnę sześciu przycisków. Na samej górze mamy przycisk MENU, poniżej którego znajduje się przycisk włączający ochronę zdjęć. Służy on również do konfiguracji funkcji Picture Control oraz włącza pomoc podczas przeglądania menu. Idąc dalej natrafiamy na przycisk przybliżania zdjęcia podczas odtwarzania lub powiększania widoku kadru w trybie Live View. Kolejny natomiast służy do oddalania oraz przechodzenia do poziomu miniaturek. Podczas fotografowania pozwala także ustawić opcje lampy błyskowej. Poniżej znajduje się natomiast przycisk OK, którym zatwierdzamy dokonywane ustawienia aparatu. Na samym dole odnajdziemy programowalny przycisk Fn3, który domyślnie otwiera ekran opcji związanych z siecią LAN i Ethernet.
Przechodząc z powrotem na górę, na prawej stronie tylnej ścianki, w narożniku odnajdziemy główne pokrętło sterujące, a po jego lewej stronie przycisk AF-ON. Ich kopie wykorzystywane podczas wykonywania pionowych kadrów znajdują w odpowiednim miejscu w dolnej części. Na tylnej ściance można odnaleźć w sumie trzy wybieraki. Główny wybierak wielofunkcyjny wykorzystywany jest między innymi do nawigowania po menu aparatu, wybierania punktów AF oraz podczas odtwarzania zdjęć. Dodatkowy wybierak (dżojstik) znajduje się przy prawym górnym narożniku wyświetlacza LCD. Można go używać zamiast wybieraka głównego do wybierania pola AF. Można go także wykorzystać do blokowania ostrości i ekspozycji. Trzeci z wybieraków (drugi dżojstik) znajduje się w dolnej części i wykorzystywany jest podczas fotografowania w pionie. Pod głównym wybierakiem mamy przełącznik blokujący możliwość wyboru pól AF za pomocą tegoż wybieraka. Poniżej znajdziemy przycisk i otwierający menu podręczne.
W dolnej części tylnej ścianki, bezpośrednio pod tylnym monochromatycznym ekranem LCD znaleźć można następujące przyciski: szybkiego wyboru trybu migawki, QUAL (jakość i wielkość zdjęcia), WB (balansu bieli) oraz przycisk info, który wyświetla na głównym ekranie LCD informacje o ustawieniach aparatu. Pierwszy i trzeci przycisk (oznaczone dodatkowo zielonymi kropkami) służą również do resetowania ustawień aparatu, poprzez jednoczesne ich wciśnięcie na dłużej niż 2 sekundy. Nad guzikiem info znajdziemy także przycisk LV uruchamiający podgląd na żywo oraz przełącznik, który umożliwia przechodzenie pomiędzy fotografowaniem a filmowaniem w trybie LV.
Warto w tym miejscu jeszcze dodać, że poza omówionymi przyciskami na tylnej ściance znajdziemy jeszcze diodę dostępu do karty pamięci oraz mikrofon do notatek głosowych.
Przyjrzyjmy się teraz przedniej ściance.
Po prawej stronie bagnetu mamy na trzy przyciski. Górny, oznaczony jako Pv, poza podglądem głębi ostrości można przeprogramować i wykorzystywać w innych sytuacjach. Kolejne dwa zostały oznaczony jako Fn1 i Fn2 i również są programowalne. Z lewej strony, pod przyciskiem zwalniającym blokadę bagnetu mamy przełącznik trybu ustawiania ostrości. Wewnątrz niego natomiast znajduje się przycisk wyboru trybów AF (pojedynczy i ciągły). Za jego pomocą można również ustawiać tryb obszaru AF (przy pomocy przedniego pokrętła sterującego).
Na koniec trzeba jeszcze wspomnieć, że zarówno spust migawki jak i przednie pokrętło sterujące mają oczywiście swoje odpowiedniki dla uchwytu pionowego. Dodatkowy spust otoczony jest wąskim pierścieniem stanowiącym przełącznik jego blokady. W bezpośrednim sąsiedztwie odnajdziemy także dodatkowy przycisk funkcyjny.
Warto zwrócić uwagę na to, że D5 tak samo jak jego poprzednik, oferuje rozbudowane opcje programowania przycisków. Większość z nich odnajdziemy w menu ustawień własnych w sekcji f. Poza dwoma typowo funkcyjnymi przyciskami Fn, zaprogramować można również przycisk Pv, BKT, AF-ON, wybieraki funkcyjne, oraz przycisk nagrywania filmów. W przypadku niektórych przycisków możemy zaprogramować ich funkcję jako oddzielnego przycisku, jak również funkcję przycisku połączoną z jednoczesnym wybieraniem pokrętłem. Część elementów można osobno zaprogramować w trybie nagrywania filmów, a odpowiednie opcje znajdziemy w menu ustawień własnych w sekcji g. Trzeba przyznać, że w D5 wybór w zakresie dostosowywania elementów sterujących do własnych potrzeb jest naprawdę duży i powinien zadowolić każdego zaawansowanego użytkownika.
Menu
Menu w D5 jest zorganizowane w sposób tradycyjny dla zaawansowanych lustrzanek Nikona. Mamy standardowy podział zakładek: menu odtwarzania, fotografowania, nagrywania filmów, ustawienia własne, ustawienia aparatu, retusz i menu własne. Przyjrzyjmy się teraz dokładniej poszczególnym zakładkom.
Menu odtwarzania:
(a) autofokus:
Ostatnią zakładką jest Moje menu lub Ostatnie ustawienia. To pierwsze umożliwia skomponowanie własnej zakładki poprzez wybór opcji (maksymalnie 20) z całego menu, według własnego uznania i przydatności. Alternatywnie można wyświetlać menu zawierające ostatnio używane opcje.
Wyświetlacze
Nikon D5 został wyposażony w wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości (2 359 000 punktów) i przekątnej 3.2". Jakość wyświetlanego obrazu jest naprawdę świetna. Odbicia nie są specjalnie uciążliwe, podobnie jak praca przy silnym oświetleniu. Dobre wrażenie robią również szerokie kąty widzenia. W menu ustawień znajdziemy opcje związane z jasnością obrazu. Osobno ustawiamy jasność (w 11-stopniowej skali) dla menu i trybu odtwarzania oraz live-view.Korzystając z przycisku info na głównym ekranie można wyświetlić panel informacyjny, przedstawiający aktualne ustawienia najważniejszych parametrów. Wciśnięcie przycisku i powoduje otwarcie dodatkowego menu podręcznego.
Ilość informacji wyświetlanych w trybie odtwarzania jest w pełni satysfakcjonująca. Pomiędzy kolejnymi ekranami wyświetlania przechodzimy za pomocą górnego lub dolnego przycisku kierunkowego wybieraka. Wśród informacji, do których mamy dostęp, są między innymi histogramy, skrócony EXIF zdjęcia, najważniejsze parametry ekspozycji lub informacje o przepaleniach obrazu. Ilość tych informacji możemy regulować w menu odtwarzania. Tradycyjnie, zdjęcia możemy powiększać, przeglądać z formie miniaturek (4, 9 lub 72 zdjęcia) lub z poziomu wybranej karty.
Podobnie jak jego poprzednik, Nikon D5 ma dwa monochromatyczne panele LCD. Jeden klasycznej wielkości na górze i drugi mniejszy pod głównym wyświetlaczem LCD. Większość informacji jest wyświetlana na górnym panelu. Dolny natomiast zawiera informacje o jakości i rozmiarze zdjęć, na którą kartę są one zapisywane, balansie bieli oraz nagrywaniu dźwięku.
Live View
Tryb podglądu na żywo w Nikonie D5 uruchamiamy dedykowanym przyciskiem, znajdującym się na tylnej ściance aparatu pod prawym dolnym narożnikiem wyświetlacza LCD. Bezpośrednio przy nim znajduje się również przełącznik, którym wybieramy tryb fotografowania lub filmowania w LV. Fotografowanie w trybie podglądu na żywo może odbywać się w dwóch trybach: normalnym i bezgłośnym. W tym drugim aparat nie używa mechanicznej migawki i możemy w nim fotografować przy czułościach nie niższych od ISO 100.
W trybie LV mamy dostęp wyłącznie do autofokusu działającego w oparciu o detekcję kontrastu. Może on działać w trybie pojedynczym (AF-S), wówczas ostrość ustawiamy wciskając po prostu spust migawki do połowy lub przyciskiem AF-ON lub w trybie ciągłym (AF-F). W tym drugim, aparat na bieżąco koryguje ostrość obiektu znajdującego się w obrębie obszaru AF. Dopiero po wciśnięciu przycisku migawki do połowy ostrość zostaje zablokowana. Warto także wspomnieć, że w trybie live-view, aparat na bieżąco przymyka przysłonę do wybranej wartości.
Jeżeli chodzi o wybór obszaru AF w trybie LV, mamy w tym zakresie cztery możliwości:
- AF z priorytetem twarzy,
- szerokie pole AF,
- normalne pole AF,
- AF ze śledzeniem ruchu.
Podczas fotografowania w LV możemy na ekranie wyświetlać różne informacje oraz dodatkowe elementy. Pomiędzy kolejnymi widokami przechodzimy przyciskiem info. Do dyspozycji mamy następujące podglądy (w każdym z nich, u dołu ekranu wyświetlane są informacje o parametrach ekspozycji, czułości, trybie pomiaru światła i liczbie zdjęć możliwych do wykonania):
- dodatkowe informacje,
- aktualny kadr bez dodatkowych informacji,
- siatka kadrowania,
- elektroniczna poziomica.
- obszar zdjęcia,
- funkcja D-Lighting,
- elektroniczna przednia kurtyna migawki,
- jasność monitora,
- balans bieli obrazu w live-view,
- zoom podzielonego obrazu na wyświetlaczu,
- bezgłośne fotografowanie.
Filmy
W testowanym modelu mamy następujące tryby filmowania:
- 3840×2160 (4K UHD) 30p, 25p, 24p (z cropem 1.5x),
- 1920×1080 (Full HD 1080p) 60p, 50p, 30p, 25p, 24p,
- 1920×1080 (Full HD 1080p) 60p, 50p, 30p, 25p, 24p (z dodatkowym cropem 1.5x),
- 1280×720 (HD) 60p, 50p.
W trybie wideo, podczas podglądu na żywo możemy wyświetlać różne widoki (czysty, z parametrami, siatką kadrowania, histogramem, czy poziomicą), jak również używać powiększenia obrazu i aktywować zebrę. Dostępne jest także menu podręczne i.
Podczas filmowania możemy korzystać z ciągłego autofokusu, wybierając w ustawieniach tryb AF-F. W trybie AF-S natomiast, pracę autofokusu wymuszamy wciskając przycisk AF-ON lub spust migawki do połowy. Dzięki obecności dotykowego ekranu możemy także wskazywać palcem miejsce na wyświetlaczu gdzie ma być ustawiona ostrość. Podczas używania autofokusa obserwujemy charakterystyczne i nieprzyjemne „pompowanie”, które nie prezentuje się dobrze.
Nikon D5 został również wyposażony w funkcję indeksowania, pozwalającą na oznaczanie wybranych miejsc w filmie, ułatwiając tym samym odnalezienie oznaczonych miejsc podczas edycji filmów. W całym filmie można umieścić do 20 indeksów.
Model D5 oferuje funkcję tworzenia filmów na podstawie serii zdjęć poklatkowych. Ustawienia dotyczące jakości i rozdzielczości filmów poklatkowych są takie same, jak dla zwykłych plików wideo. Chcąc wykonać film poklatkowy, w menu aparatu musimy ustalić jedynie wartość interwału pomiędzy kolejnymi klatkami oraz ogólny czas fotografowania. Czas wynikowego filmu widoczny jest na ekranie opcji i dostosowuje się automatycznie w oparciu o ustawione parametry zdjęć poklatkowych oraz wybraną w ustawieniach filmu ilość klatek na sekundę.
Przykładowe filmy
Filmy od 1 do 16 nagraliśmy wykorzystując do tego obiektyw Sigma A 35 mm f/1.4 DG. W przypadku pozostałych – Nikkor 50 mm f/1.8D. Oprócz nr 16, w aparacie ustawiony był profil koloru Standard.
- film 1 – 3840×2160 pix, 30p, 306 MB,
- film 2 – 3840×2160 pix, 25p, 275 MB,
- film 3 – 3840×2160 pix, 24p, 278 MB,
- film 4 – 1920×1080 pix, 60p, 124 MB,
- film 5 – 1920×1080 pix, 50p, 118 MB,
- film 6 – 1920×1080 pix, 30p, 54 MB,
- film 7 – 1920×1080 pix, 25p, 67 MB,
- film 8 – 1920×1080 pix, 24p, 56 MB,
- film 9 – 1280×720 pix, 60p, 55 MB,
- film 10 – 1280×720 pix, 50p, 65 MB,
- film 11 – 1920×1080 pix, 60p, 141 MB,
- film 12 – 1920×1080 pix, 50p, 150 MB,
- film 13 – 1920×1080 pix, 30p, 63 MB,
- film 14 – 1920×1080 pix, 25p, 56 MB,
- film 15 – 1920×1080 pix, 24p, 71 MB,
- film 16 – 3840×2160 pix, 30p, 308 MB, profil koloru: Równomierne (Flat),
- film 17 – 3840×2160 pix, 30p, 256 MB, ISO 6400,
- film 18 – 3840×2160 pix, 30p, 202 MB, ISO 51200,
- film 19 – 3840×2160 pix, 30p, 241 MB, ISO Hi1 (204800),
- film 20 – 3840×2160 pix, 30p, 252 MB, ISO Hi1 (204800), odszumianie: standard.
Wizjer
Do dyspozycji w D5 mamy pentapryzmatyczny wizjer, który charakteryzuje się 100-procentowym pokryciem kadru w trybie FX. Powiększenie wynosi około 0.72x (dla 50 mm f/1.4), a zatem odrobinę więcej niż w D4s. Odległość źrenicy wyjściowej równa jest 17 mm, a zakres dioptrażu zawiera się pomiędzy −3 a +1 1/m. Wizjer został wyposażony w matówkę BriteView Clear Matte Mark IX typu B.
W wizjerze poza punktami AF możemy wyświetlić również siatkę kadrowania. Ponadto punkty AF wykorzystywane są do wyświetlania elektronicznej poziomicy. Widoczne są także dodatkowe informacje o najważniejszych ustawieniach aparatu. Pochodzący z instrukcji obsługi aparatu schemat oraz pełną listę elementów wyświetlanych w wizjerze prezentujemy poniżej.
Podobnie jak w poprzednim modelu, trudno cokolwiek zarzucić wizjerowi w D5. Jest on duży i jasny oraz zapewnia komfort pracy na wysokim poziomie, zatem śmiało można go pochwalić.