Nikon D5 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- Format FX:
- L – 5568×3712 pix,
- M – 4176×2784 pix,
- S – 2784×1856 pix,
- Format 1.2x:
- L – 4640×3088 pix,
- M – 3472×2312 pix,
- S – 2320×1544 pix,
- Format DX:
- L – 3648×2432 pix,
- M – 2736×1824 pix,
- S – 1824×1216 pix,
- Format 5:4:
- L – 4640×3712 pix,
- M – 3472×2784 pix,
- S – 2320×1856 pix,
- Standardowe,
- Neutralne,
- Żywe,
- Monochromatyczne,
- Portret,
- Krajobraz,
- Równomierne.
- dostępne w stylach Standardowe, Żywe, Portret i Krajobraz:
- Szybka korekta – wartości w skali od −2 do +2 pozwalają ograniczyć lub spotęgować efekt charakterystyczny dla danego stylu,
- dostępne we wszystkich stylach:
- wyostrzanie – automatyczne lub w skali od 0 do 9,
- kontrast – automatyczny lub w skali od −3 do +3,
- jasność – w skali od −1 do +1,
- przejrzystość – automatyczne lub w skali od −5 do +5,
- dostępne we wszystkich stylach z wyjątkiem Monochromatyczne:
- nasycenie – automatyczne lub w skali od −3 do +3,
- odcień – w skali od −3 do +3 (w stronę ujemną czerwienie zyskują odcień fioletowy, błękity zielony, a zielenie żółty, natomiast w stronę dodatnią czerwienie zyskują odcień pomarańczowy, zielenie niebieski, a błękity fioletowy),
- dostępne jedynie w stylu Monochromatyczne:
- efekty filtrów – symulacja wpływu filtrów barwnych na zdjęciach czarno-białe (wyłączony, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony),
- zabarwienie – czarno-białe (B&W), sepia, zimnoniebieskie (Cyanotype), czerwone (Red), żółte (Yellow), zielone (Green), niebiesko-zielone (Blue Green), niebieskie (Blue), niebiesko-fioletowe (Purple Blue), czerwono-fioletowe (Red Purple) – w skali od 0 do 8.
W Nikonie D5 mamy natywny zakres czułości od ISO 100 do 102400. Istnieje również możliwość rozszerzenia zakresu o czułości programowe, w dół do ISO 50 (Lo1) oraz w górę do ISO 3276800 (Hi5). Czułość możemy regulować z krokiem 1, 1/2 lub 1/3 EV (nie ma jedynie kroków pośrednich pomiędzy ISO 204800 (Hi1) a 3276800 (Hi5). Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych w formacie JPEG. Dla porównania prezentujemy także wycinki dla aparatów Canon EOS 1D X Mark II oraz Sony A99 II. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
Bardzo dobra jakość obrazu utrzymuje się w szerokim zakresie czułości. Nawet przy ISO 6400 nie zobaczymy silnych oznak szumu, te bowiem pojawiają się dopiero przy ISO 25600–51200. Najwyższa natywna (102400) czułość to naszym zdaniem maksymalna użyteczna wartość. Nastawy rozszerzone Hi (od 1 do 5) oferują obraz bardzo słabej jakości i szczerze mówiąc, nie widzimy większego sensu ich stosowania.
Porównując JPEG-i z D5 oraz jego głównego konkurenta, EOS-a 1D Mark II możemy zauważyć, że mniej więcej do ISO 12800 charakteryzują się porównywalną jakością. Dla wyższych czułości widoczność detali jest naszym zdaniem lepsza na wycinkach z Canona, co wynika częściowo z bardziej drobnoziarnistej struktury szumu. Obraz z lustrzanki Sony prezentuje się znaczniej lepiej na niskich czułościach, natomiast dla wysokich ISO bardzo wyraźnie ustępuje Nikonowi i Canonowi. Oczywiście ze względu na zastosowany sensor, nie traktujemy A99 II jako bezpośredniego konkurenta dla D5 i EOS-a 1D X Mark II.
Wyostrzanie
W Nikonie D5 mamy do dyspozycji standardową dla lustrzanek tego producenta 10-stopniową skalę wyostrzania (od 0 do 9 oraz auto). Jak w praktyce wygląda obraz przy wyostrzaniu ustawionym na 0, 4 i 9 można zaobserwować w poniższej tabelce. Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.
Nikon D5, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Efekt maksymalnego wyostrzania nie wygląda zachęcająco. Stopień 4 także oferuje dość silne uwydatnienie obrazu i powstanie widocznego efektu halo. Warto zatem ustawić wyostrzanie pomiędzy stopniem 0 i 4.
Tryb HDR
W trybie HDR Nikon D5 wykonuje dwa zdjęcia, a różnica w ekspozycji pomiędzy nimi może wynosić 1, 2, 3 EV lub Auto. Do wyboru mamy także opcje wygładzania: zmniejszone, normalne, zwiększone. Tryb HDR możemy aktywować dla pojedynczego zdjęcia (wówczas zostaje on automatycznie wyłączony po jego wykonaniu) lub na stałe (musimy go ręcznie wyłączyć aby powrócić do normalnego fotografowania).
Aparat automatycznie przycina zdjęcia, co może być powiązane z automatycznym wyrównaniem obrazu. Producent zaleca stosowanie statywu. Warto również zauważyć, że tryb HDR jest nieaktywny jeśli fotografujemy w plikach RAW. Co więcej, nie mamy możliwości zapisu oryginalnych zdjęć, a na karcie zachowany zostaje jedynie efekt końcowy.
W poniższej tabelce prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane w trybie HDR.
Wielokrotna ekspozycja
Nikon D5 oferuje tryb wielokrotnej ekspozycji, umożliwiający automatyczne łączenie od dwóch do trzech zdjęć w jeden obraz. W pierwszej kolejności możemy wybrać, czy tryb ma być aktywny jednorazowo, czy pozostawiać włączony przez cały czas. Dodatkową opcją jest tzw. „tryb nakładania”, który pozwala wybrać spośród kolejnych wariantów:
- dodaj – ekspozycje są nakładane bez modyfikacji,
- średnia – wzmocnienie jest dostosowywane w zależności od liczby zarejestrowanych ekspozycji (wzmocnienie dla każdej ekspozycji ustawiane jest na 1/2 dla dwóch i 1/3 dla trzech ekspozycji),
- jasno – automatyka porównuje obszary o różnej jasności na zdjęciach składowych i wybiera jaśniejsze piksele,
- ciemno – automatyka porównuje obszary o różnej jasności na zdjęciach składowych i wybiera ciemniejsze piksele.