Nikon D5 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Porównanie poziomu zakłóceń do EOS-a 1D X Mark II utrudnia fakt, że w Canonie załamania na wykresie są znacznie wyraźniejsze. Co więcej, poszczególne składowe szumu powyżej ISO 3200 przyjmują zbliżone wartości, w Nikonie natomiast zauważalnie się różnią.

W Nikonie D5, tak samo jak w innych zaawansowanych lustrzankach tego producenta, w menu fotografowania odnajdziemy funkcję redukcji szumu przy wysokich czułościach. Dostępne ustawienia obejmują: wyłączona, zmniejszona, normalna oraz zwiększona. Jak działa odszumianie w D5 przy poszczególnych ustawieniach, można przekonać się na podstawie poniższej tabelki. Zdjęcia wykonaliśmy dla czułości ISO 25600, 51200 i 102400.
ISO 25600 | |||
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
ISO 51200 | |||
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
ISO 102400 | |||
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
Kolejne stopnie odszumiania sukcesywnie pozbawiają obraz zarówno zakłóceń obrazu, jak i detali. Naszym zdaniem ich siła została dobrana jednak rozsądnie i funkcja ta może się okazać użyteczna dla niektórych fotografujących.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z D5 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Canonem 1D X Mark II i Sony A99 II. Przypominamy jednocześnie, że na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
Obraz w formacie RAW zachowuje dobrą jakość nawet przy czułości ISO 12800. Wpływ szumu staje się zauważalny dla kolejnych wartości i sukcesywnie psuje ich odbiór. Podobnie jak przy porównaniu JPEG-ów, czułość 102400 jest maksymalną, jaką naszym zdaniem jest sens stosować. Wartości Hi4 i Hi5 oferują na tyle niską jakość obrazu, że kwestia implementowania ich w aparacie jest mocno dyskusyjna.
Nikon D5 i Canon 1D X Mark II prezentują porównywalną jakość zdjęć mniej więcej do ISO 12800. Wraz ze wzrostem czułości lepiej sobie radzi Canon, z uwagi na lepsze odwzorowanie detali. Od ISO 102400 natomiast, rozpoznawalność szczegółów mocno spada w przypadku obu aparatów, co może być także skutkiem odszumiania RAW-ów.
Przejdźmy teraz do sprawdzenia, co w temacie szumów pokażą nam konkretne liczby. Wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów prezentujemy poniżej. Ze względu na bardzo szeroki zakres czułości, w celu zachowania lepszej czytelności dane prezentujemy na dwóch wykresach.


Na powyższym wykresie, w przeważającym zakresie czułości nie dostrzegamy większych nieprawidłowości, a przebiegi dla poszczególnych składowych szumu mają charakter wykładniczy. Niewielkie załamania dostrzegamy dopiero dla rozszerzonych wartości Hi4 i Hi5.
Spójrzmy teraz na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla D5, D4s, EOS-a 1D X Mark II oraz Sony A99 II. Ze względu bardzo szeroki zakres czułości w Nikonie, zakres ISO na wykresie ograniczyliśmy do wartości 819200.

Poziom zaszumienia w Nikonie jest najniższy spośród aparatów wybranych do powyższego porównania. Dla ISO 25600 jego przewaga nad EOS-em to ok. 0.5 EV, a dla D4s odrobinę więcej. Pomiędzy D5 i A99 II natomiast jest ok. 2.5 EV różnicy.
Tradycyjnie, na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Tutaj także zastosowaliśmy podział na dwa wykresy.


Darki
Wspominaliśmy już wcześniej, że Nikon D5 może zapisywać RAW-y między innymi w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–1023. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
50 | ![]() |
![]() |
![]() |
100 | ![]() |
![]() |
![]() |
200 | ![]() |
![]() |
![]() |
400 | ![]() |
![]() |
![]() |
800 | ![]() |
![]() |
![]() |
1600 | ![]() |
![]() |
![]() |
3200 | ![]() |
![]() |
![]() |
6400 | ![]() |
![]() |
![]() |
12800 | ![]() |
![]() |
![]() |
25600 | ![]() |
![]() |
![]() |
51200 | ![]() |
![]() |
![]() |
102400 | ![]() |
![]() |
![]() |
204800 | ![]() |
![]() |
![]() |
409600 | ![]() |
![]() |
![]() |
819200 | ![]() |
![]() |
![]() |
1638400 | ![]() |
![]() |
![]() |
3276800 | ![]() |
![]() |
![]() |
Podobnie jak w modelu D500, w D5 histogramy nie mają swojego maksimum w zerze, jak to zwykle obserwowaliśmy w starszych lustrzankach tego producenta. Na podstawie poniższej tabelki widzimy, że punkt ten odpowiada wartości sygnału na poziomie około 400. Przy wzrastającej czułości rozkłady stają się coraz szersze, a średnie wartości sygnału systematycznie rosną. Od ISO 51200 odchylenie standardowe przekracza średni poziom sygnału, a histogramy mają charakterystykę grzebieniową. Poziom szumu dla czułości rozszerzonych jest naprawdę bardzo wysoki.
Do darków można mieć pewne zastrzeżenia, bowiem od ISO 25600 widoczne są niejednorodności w postaci nieregularnie występujących jaśniejszych stref oraz niewielki banding na najwyższych czułościach.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
50 | 400.288 | 6.071 |
100 | 400.49 | 5.94 |
200 | 399.903 | 6.438 |
400 | 399.962 | 9.01 |
800 | 400.566 | 15.606 |
1600 | 401.261 | 25.14 |
3200 | 401.126 | 47.846 |
6400 | 405.092 | 90.329 |
12800 | 409.643 | 173.58 |
25600 | 418.117 | 335.948 |
51200 | 472.68 | 607.114 |
102400 | 652.112 | 1070.655 |
204800 | 969.909 | 1814.549 |
409600 | 1677.466 | 3120.382 |
819200 | 2758.696 | 4671.47 |
1638400 | 4020.946 | 6023.498 |
3276800 | 5203.373 | 6984.436 |
Na zakończenie prezentujemy jeszcze darki w formacie JPEG, w przypadku których również daje się zauważyć wspomniane wcześniej niejednorodności pojawiające się na wysokich czułościach.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
50 |
![]() |
![]() |
|
100 |
![]() |
![]() |
|
200 |
![]() |
![]() |
|
400 |
![]() |
![]() |
|
800 |
![]() |
![]() |
|
1600 |
![]() |
![]() |
|
3200 |
![]() |
![]() |
|
6400 |
![]() |
![]() |
|
12800 |
![]() |
![]() |
|
25600 |
![]() |
![]() |
|
51200 |
![]() |
![]() |
|
102400 |
![]() |
![]() |
|
204800 |
![]() |
![]() |
|
409600 |
![]() |
![]() |
|
819200 |
![]() |
![]() |
|
1638400 |
![]() |
![]() |
|
3276800 |
![]() |
![]() |