Canon EOS 800D - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Auto, priorytet bieli,
- Słoneczny dzień,
- Miejsca ocienione,
- Pochmurny dzień,
- Światło żarówek,
- Białe światło fluorescencyjne,
- Lampa błyskowa,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.82 | 96.77 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.3 | 95.78 |
Pochmurny dzień | Auto | 7.03 | 97.79 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 3.95 | 96.62 |
3000K | Auto | 21.4 | 119.3 |
3000K | Auto, priorytet bieli | 13.7 | 101.7 |
3000K | Żarówki | 8.61 | 91.01 |
5500K | Auto | 5.05 | 101.8 |
Lampa błyskowa | Auto | 3.53 | 87.95 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 3.34 | 87.14 |
Drobne zastrzeżenia możemy mieć natomiast do nasycenia. We wszystkich warunkach, poza trybami automatycznymi przy świetle żarowym i trybem automatycznym przy świetle 5500K saturacja jest niższa, niż powinna być. Apogeum tego zjawiska osiągane jest przy błysku wbudowanej lampy, gdzie spotkamy z niedosyceniem na poziomie 12%. Warto jednak pamiętać, że pomiary dokonywane są przy ustawieniach standardowych, zwiększenie poziomu nasycenia w nastawie aparatu powinno w jakimś stopniu zredukować problem. Dokonać korekty można również w postprodukcji.