Canon EOS 800D - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Przebieg krzywej jest praktycznie identyczny jak w 77D. Do nastawy ISO 6400 krzywa utrzymuje wykładniczy charakter, dla ISO 12800 natomiast widoczne jest załamanie. Efektem tego wartość wszystkich składowych szumu dla ISO 6400 i ISO 12800 jest praktycznie identyczna. Takie zachowanie jest oczywiście dowodem na stosowanie redukcji zaszumienia obrazu JPEG przez oprogramowanie aparatu.
Sprawdźmy zatem, jak testowana lustrzanka radzi sobie z programowym odszumianiem zdjęć JPEG. Przewidziano pięć stopni redukcji szumu: wyłączona, standardowa, słaba, mocna oraz wieloklatkowa redukcja szumu. Ta ostatnia polecana jest przy zdjęciach obiektów nieruchomych wykonywanych ze statywu i polega na wykonaniu czterech klatek, a następnie uśrednieniu zarejestrowanego szumu, co pozwala na otrzymanie finalnego ujęcia o mniejszym zaszumieniu. Efekt działania wszystkich stopni przetestowaliśmy na nastawach ISO 12800 oraz 25600.
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 25600 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Przy każdym kolejnym parametrze odszumiania spotkamy się z większą redukcją szumu, ale też mocniejszą degradacją szczegółów. Przy odszumianiu wieloklatkowym dla nastawy ISO 25600 możemy zauważyć, iż zaszumienie jest praktycznie całkowicie skompensowane, a przy tym na zdjęciu można wyróżnić więcej detali, niż przy odszumianiu mocnym.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z EOS-a 800D wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z aparatami Nikon D5600 i Sony A68.
Pliki RAW testowanego aparatu, podobnie jak konkurencji, charakteryzują się wysoką jakością i oddaniem detali fotografowanej sceny. Sytuacja ta utrzymuje się do ISO 3200, powyżej tej wartości wpływ szumu na obraz jest znaczący. Wydaje nam się, że testowany aparat szumi nieco mniej, niż aparaty Nikona i Sony, różnica wydaje się jednak bardzo niewielka.
Sprawdźmy wyniki pomiarów programu Imatest. Wartości wyznaczyliśmy na podstawie zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.
Do wykresu nie możemy mieć zastrzeżeń, bowiem krzywa ma charakter wykładniczy, a wraz ze wzrostem ISO rośnie odległość pomiędzy poszczególnymi składowymi. Świadczy to o fizycznym charakterze wykresu, a więc braku ingerencji w surowe pliki RAW.
Zerknijmy, jak wygląda porównanie procentowej obecności składowej luminescencji na zdjęciach testowanego aparatu do zdjęć lustrzanek konkurentów.
Na zakończenie, tradycyjnie prezentujemy wykres otrzymany w wyniku obliczeń na 48-bitowych zdjęciach TIFF.
Darki
Canon EOS 800D zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W 800D mamy podobną sytuację jak w ostatnich lustrzankach EOS, bowiem dla czułości ISO 100 i 200 mamy do czynienia z biasem na poziomie ok. 512, podczas gdy dla pozostałych czułości wynosi on około 2048. W związku z tym w poniższych przykładach dla dwóch najniższych czułości ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–1023, a dla pozostałych 1024–3072. Identyczne zakresy zostały również odłożone na poziomej osi odpowiednich histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą dla wszystkich czułości 100 000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
00100 | |||
00200 | |||
00400 | |||
00800 | |||
01600 | |||
03200 | |||
06400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |
Darki z aparatu 800D nie noszą żadnych znamion ingerencji w surowe dane, co należy zaliczyć na plus. Dla wszystkich czułości kształty histogramów, poza niewielkimi nieregularnościami po prawej stronie pików, przypominają rozkład Poissona. Dodatkowo, w całym zakresie czułości odchylenie standardowe pozostaje mniejsze, niż wartość sygnału. Niestety, podobnie jak w innych aparatach z tą samą matrycą (77D oraz M6) na trzech najwyższych czułościach możemy zauważyć oznaki bandingu.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 510.915 | 7.032 |
200 | 509.490 | 10.882 |
400 | 2046 | 16.556 |
800 | 2045 | 30.803 |
1600 | 2043 | 54.172 |
3200 | 2036 | 75.870 |
6400 | 2030 | 141.760 |
12800 | 2013 | 262.504 |
25600 | 1956 | 505.238 |
51200 | 1905 | 1030.739 |
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
00100 | |||
00200 | |||
00400 | |||
00800 | |||
01600 | |||
03200 | |||
06400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |