Sony A9 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Światło dzienne,
- W cieniu,
- Dzień pochmurny,
- Żarówki,
- Świetlówki (ciepła biała, zimna biała, dzienna biała, światło dzienne),
- Lampa błyskowa,
- Auto. podwodne,
- Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (pamięć 3 nastaw).
Automatycznemu balansowi bieli można dodatkowo nadać profil: standardowy, priorytet bieli oraz priorytet nastroju. Temperaturę barwową możemy regulować w zakresie od 2500K do 9900K z krokiem 100K. Co więcej, każde ustawienie balansu można dostosować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) i M (Magenta) oraz A (Amber) i B (Blue). W każdym z tych kierunków mamy do dyspozycji 7-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.47 | 108.2 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.15 | 107.4 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.58 | 106.2 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4,13 | 105.9 |
3000K | Auto | 14.1 | 126.2 |
3000K | 3000K | 5.35 | 111.3 |
3000K | Żarówka | 8.03 | 114.3 |
5500K | Auto | 6 | 119.3 |
5500K | 5500K | 9.39 | 121.9 |
W każdym świetle A9 nieco przesyca fotografie, a uwidocznia się to szczególnie przy świetle żarowym i 5500K, gdzie nasycenie przekracza 110%.