Olympus Tough TG-5 - test aparatu
6. Jakość zdjęć i filmów podwodnych
Jakość zdjęć podwodnych
Jeżeli chodzi o kolorystykę zdjęć podwodnych, to TG-5 oferuje tyle samo, co jego starszy brat. Prawdopodobnie inżynierowie wykorzystali te same algorytmy, bowiem aparat bardzo dobrze radzi sobie z eliminowaniem ze zdjęć niebieskiej dominanty. Oczywiście na zdjęciach z głębokości przekraczających 10 metrów staje się ona już wyraźnie widoczna, jednak mimo wszystko Olympus prezentuje tutaj wysoki poziom i nawet na 15 metrach udawało nam się uzyskać fotografie o przyzwoitej kolorystyce.Głębokość 0.5 m |
Głębokość 3 m |
Głębokość 5 m |
Głębokość 10 m |
Głębokość 14 m |
Olympus TG-4 | Olympus TG-5 |
|
|
Fotografując w zielonych wodach polskich jezior także nie napotkamy większych problemów z odwzorowaniem kolorystyki, a do tego autofokus bardzo dobrze sprawdza się w sytuacjach, gdy pod wodę dociera mniej światła. Podczas testowych nurkowań w jeziorze aparat nie miał problemów z szybkim i celnym ustawianiem ostrości.
Zdjęcie wykonane w trybie podwodnym „Makro” |
Zdjęcie wykonane przy użyciu funkcji mikroskopu |
Zdjęcie wykonane przy użyciu funkcji mikroskopu z lampą błyskową |
Jakość filmów podwodnych
Z wielką radością przyjęliśmy wiadomość o implementacji trybu wideo 4K w najnowszym Olympusie TG. Niestety czar prysł dość szybko, bowiem okazało się, że w trybie podwodnym możemy nagrywać filmy w maksymalnej rozdzielczości Full HD (60p lub 50p). Podobnie jest we wszystkich innych trybach fotograficznych. W menu podręcznym nie możemy wybrać opcji 4K. Tryb o rozdzielczości 3840×2160 pikseli jest dostępny tylko po ustawieniu koła wyboru trybów na ikonkę kamery (Tryb wideo) i wybranie z wyświetlonego wówczas menu opcji 4K. Tylko w tej sytuacji możemy dokonać rejestracji materiału 4K poprzez naciśnięcie przycisku nagrywania wideo. Trudno powiedzieć, czym kierowali się projektanci podejmując taką decyzję i trudno nam znaleźć jakieś racjonalne wytłumaczenie dla niej.W rezultacie podczas nurkowania albo decydujemy się na możliwość szybkiego rejestrowania filmów w trybie podwodnym ale w rozdzielczości Full HD, albo godzimy się z faktem, że każdorazowo przed nagraniem filmu przekręcamy koło wyboru trybów na tryb wideo i potem wracamy nim na tryb zdjęć podwodnych, jeśli znów chcemy fotografować. Trzeba też pamiętać, by w trybie wideo ustawić odpowiedni balans bieli.
Jednak nawet jeśli to zrobimy, filmy podwodne w 4K wyglądają zupełnie inaczej niż te w Full HD kręcone w trybie podwodnym. W tym ostatnim wypadku, oprócz balansu bieli, działają dodatkowe algorytmy wpływające na kolorystykę, naświetlenie kadru i ogólny kontrast. Filmy w 4K są wyraźnie jaśniejsze, bledsze, mniej kontrastowe i mniej nasycone kolorami, co szczególnie uwidacznia się na większych głębokościach.
Materiał w rozdzielczości Full HD wygląda podobnie, jak w przypadku starszego modelu. Kolorystyka nawet na większych głębokościach jest prawidłowa i przypomina tę ze zdjęć. Ponownie też napotkamy problemy w sytuacjach, gdy w kadrze pojawią się elementy znajdujące się bardzo płytko pod powierzchnią wody. Zdarza się bowiem, iż przybierają one purpurowy zafarb. Jeśli chodzi o odwzorowanie szczegółów, wygląda to nieco lepiej niż w starszym modelu, a dodatkowo obraz jest bardziej kontrastowy i nasycony. Daje się jednak zauważyć mocne wyostrzanie i troszkę zbyt ciemne obrazy podczas rejestracji na głębokości kilkunastu metrów.
Jednak filmy 4K pod względem odwzorowania szczegółów stoją o klasę wyżej i aż żal, że nie możemy ich wykorzystać w trybie podwodnym. Troszkę uwidacznia się też dwa razy mniejsza liczba klatek na sekundę niż w przypadku Full HD i przy szybszych ruchach aparatem widać, iż obraz nie przesuwa się płynnie.
W związku z tym, że czasów modelu TG-1 konstrukcja obiektywu nie uległa zmianie, to także i tu musimy ponarzekać na często pojawiające się w trybie wideo problemy z autofokusem. Podczas zmiany ogniskowej aparat zazwyczaj zupełnie gubi ostrość.
W zielonych wodach aparat spisuje się bardzo dobrze i o ile nie wystąpią wspomniane problemy z AF, to możemy cieszyć się filmami o znakomitej kolorystyce. Co ciekawe, tutaj mniej objawiały się różnice w odwzorowaniu barw i kontraście między materiałami Full HD i 4K. Ten ostatni był tylko nieco bardziej naświetlony, co akurat wpłynęło pozytywnie na odbiór filmów, a dzięki wysokiemu poziomowi odwzorowania szczegółów wyglądają one rewelacyjnie.
Olympus Tough TG-5 |
|
Olympus Tough TG-5 |
|
Olympus Tough TG-5 |
|
Olympus Tough TG-5 |
|
Olympus Tough TG-5 |
|
Olympus Tough TG-5 |
|
Olympus Tough TG-5 |
|
Olympus Tough TG-5 |
|
Olympus Tough TG-5 |
|
Olympus Tough TG-5 |
|
Olympus Tough TG-5 |
|
Olympus Tough TG-5 |
|