Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-FZ2000 - test aparatu

21 września 2017

2. Budowa i jakość wykonania

Panasonic Lumix DMC-FZ2000 - Budowa i jakość wykonania

Bryła Panasonika FZ2000 z wyglądu bardzo przypomina swojego poprzednika, FZ1000 – w efekcie mamy do czynienia z aparatem przypominającym lustrzankę. Wygląd korpusu robi bardzo solidne wrażenie, jednak podobnie jak w FZ1000 do jego wykonania nie zostały użyte elementy magnezowe, a tworzywa sztuczne. Metalowy pozostał jedynie tubus obiektywu. Sam aparat waży jednak wyraźnie więcej, niż jego poprzednie wcielenie – 918 gram (sam korpus), przy czym jego wymiary, poza grubością, praktycznie się nie zmieniły (136.8×98.5×130.7 mm w FZ1000 w stosunku do 137.6×101.9×134.7 mm testowanej konstrukcji). Jego ciężar da się więc odczuć, trzymając go w dłoni lub pozostawiając w torbie. Szczegółowe spojrzenie na oba korpusy pozwoli zauważyć, że dość wyraźnej modyfikacji uległa górna ścianka – pojawiły się nowe elementy w postaci dwóch pokręteł sterujących, zamienione miejscami zostały również przyciski filmowania i Fn4. Zmiany dotknęły również powierzchni obiektywu, gdzie swoje miejsce znalazły trzy przyciski programowalne, przydatne przy filmowaniu, a także przełącznik odpowiadający za gęstość filtra ND.

Jak już wspomnieliśmy, wygląd FZ2000 daje wrażenie obcowania z bardzo dobrze wykonaną konstrukcją, i tak też jest w rzeczywistości. Wszystkie elementy spasowane są poprawnie, a sam korpus bardzo dobrze leży w dłoniach.


----- R E K L A M A -----

Główne cechy aparatu Panasonic DMC-FZ2000:

  • 1-calowa matryca BSI MOS o rozdzielczości 20.1 Mpix,
  • zakres czułości ISO 80–25600,
  • obiektyw f/2.8–f/4.5 o ekwiwalencie ogniskowych 24–480 mm dla formatu obrazu 3:2,
  • układ 5-osiowej HYBRID O.I.S. optycznej stabilizacji obrazu,
  • obrotowy wyświetlacz TFT LCD o wielkości 3" i rozdzielczości 1040 tys. punktów,
  • wizjer elektroniczny o rozdzielczości 2.36 mln punktów i powiększeniu 0.74x,
  • komunikacja Wi-Fi.

Obiektyw

Panasonic Lumix DMC-FZ2000 - Budowa i jakość wykonania

Obiektyw zastosowany w FZ2000 to nieco bardziej zaawansowana konstrukcja, niż użyta w jego poprzedniku. Tym razem mamy do czynienia z instrumentem Leica DC VARIO-ELMARIT, który charakteryzuje się obecnością 16 elementów ułożonych w 11 grupach, w tym 5 soczewek asferycznych, 4 soczewek ED i jednej soczewki UHR. Charakteryzuje się on jasnością na poziomie f/2.8–4.5 oraz zakresem ogniskowych 8.8–176 mm, co, w ekwiwalencie dla filmu małoobrazowego o formacie boków 3:2 daje 24–480 mm (20-krotne powiększenie optyczne).

Otrzymujemy więc, względem FZ1000, szerszy zakres ogniskowych zarówno z jednej, jak i drugiej strony, co okupione zostało niestety nieco gorszą jasnością na dłuższym końcu zakresu – na szczęście na szerokim kącie wciąż otrzymujemy świetny otwór względny f/2.8. W aparacie zastosowano 9-listkową przysłonę irysową, która może domykać się do zwiększonej względem poprzednika wartości f/11 zarówno przy fotografowaniu, jak i filmowaniu. Zmieniła się również średnica mocowania gwintu obiektywu, co może być złą informacją dla tych, którzy chcą przesiąść się na nowy model – w FZ2000 posiada on średnicę 67 mm. Jednak, co ważne, obiektyw posiada wbudowany filtr szary o zmiennej od 1/4 do 1/64 gęstości, regulowany w stopniach: 1/4, 1/16, 1/64 oraz auto. Jest to istotna informacja głównie dla filmujących, ale i dla tych, którzy wykonują zdjęcia pełnym otworem względnym w słońcu. Spójrzmy, jak rozkłada się maksymalny otwór względny w zależności od użytej ogniskowej.

Zależność światłosiły [f/] od długości ogniskowej obiektywu [mm]
8.8 10.3 11 12.9 14.3 18 20.6 25.7 33.5 55.5 76.5 96 176
2.8 3 3.1 3.3 3.5 3.6 3.7 3.9 4.2 4.3 4.4 4.5 4.5

Niestety, wraz z „szerszą” i „dłuższą” konstrukcją pogodzić musimy się z szybciej ciemniejącym otworem względnym względem Panasonika FZ1000.

Poniżej przedstawiamy przykładowe zdjęcia ilustrujące zakres ogniskowych. Kolejno mamy: 8.8 mm, 37 mm i 176 mm.

Panasonic Lumix DMC-FZ2000 - Budowa i jakość wykonania

Dodatkowo aparat umożliwia jeszcze większe powiększenie optyczne, które znajduje się pod nazwą Ekstra Zoom Optyczny, kolejno 28,1x dla pliku JPEG o wielkości 10 Mpix i proporcji boków 3:2 oraz 40x dla pliku JPEG o wielkości 5 Mpix i proporcji boków 3:2. Aparat oferuje również zoom cyfrowy, którego maksymalne powiększenie wynosi 80x.

Aparat FZ2000 posiada dedykowany tryb makro, który umożliwia fotografowanie obiektów znajdujących się w odległości nie mniejszej niż 3 cm od przedniej soczewki. Skala odwzorowania takiej fotografii to 1:5.5. Gdy uwzględnimy współczynnik krotności ogniskowej, czyli odniesiemy ją do formatu małoobrazkowego (lub wydruku), powiększenie maksymalne wynosi 1:2.05. Drugim trybem jest Macro zoom, który powoduje dodatkowe 3-krotne powiększenie obrazu przy zachowaniu minimalnego dystansu równego 3 cm. W tym trybie uzyskać możemy skalę odwzorowania równą 3.76 oraz 1.4:1 dla formatu małoobrazkowego. Musimy przyznać, że ten wynik imponuje i gdy tylko poradzimy sobie z poprawnym oświetleniem motywu, wynikowe fotografie mogą być spektakularne.

Tryb makro
Panasonic Lumix DMC-FZ2000 - Budowa i jakość wykonania
Tryb Zoom-makro
Panasonic Lumix DMC-FZ2000 - Budowa i jakość wykonania

Elementy sterowania

Opis elementów sterowania tradycyjnie rozpoczniemy od przedniej ścianki.

Panasonic Lumix DMC-FZ2000 - Budowa i jakość wykonania

Większą część panelu zajmuje obiektyw, na którym znajdziemy pokrętło ostrości oraz pierścień odpowiadający za zmianę wartości ogniskowej. Po lewej jego stronie natomiast znalazło się miejsce na diodę wspomagającą autofokus. Po prawej stronie znalazł się grawer z logo Leica, bowiem we współpracy z tą firmą zaprojektowany został obiektyw FZ2000.

Panasonic Lumix DMC-FZ2000 - Budowa i jakość wykonania

Górny panel został znacznie przeprogramowany względem poprzedniej konstrukcji, FZ1000. Po lewej stronie umiejscowiono pokrętło trybów wyzwalania migawki. Po środku znalazły się sanki na zewnętrzną lampę błyskową i zewnętrzny mikrofon, natomiast nad nimi można zauważyć mikrofon stereofoniczny. Z prawej strony znalazło się miejsce na dwa pokrętła sterujące, których w FZ1000 nie było. Zauważyć można również pokrętło trybów PASM, przycisk Fn4, który domyślnie odpowiada za kompensację ekspozycji oraz guzik uruchamiający filmowanie.

Panasonic Lumix DMC-FZ2000 - Budowa i jakość wykonania

Tył z kolei praktycznie się nie zmienił. Po lewej stronie okienka wizjera znajdują się przycisk LVF (także funkcjonujący jako Fn7) i otwór głośnika. Wizjer wyposażony jest w gumową muszlę oczną oraz czujnik zbliżeniowy i regulację dioptrażu. Po prawej stronie wizjera odnajdziemy przycisk AE/AF LOCK otoczony dźwignią trybu ostrości. Poniżej widzimy przyciski odtwarzania oraz menu. Dalej, otoczony klawiszami DISP oraz kasowania /Fn4, znajdziemy czterokierunkowy przycisk kursora z klawiszem MENU/SET pośrodku. Na samym skraju po prawej stronie widzimy rolkę sterującą, która oprócz obracania umożliwia wciskanie. Przyciski kierunkowe kursora mają tez predefiniowane inne funkcje. Są to:
  • lewo – metoda AF,
  • góra – ISO,
  • prawo – balans bieli,
  • dół – tryb AF.

Panasonic Lumix DMC-FZ2000 - Budowa i jakość wykonania

Na obiektywie znalazło się miejsce na trzy dodatkowe, względem FZ1000, przyciski programowalne, kolejno Fn1, Fn2 oraz Fn3. Dalej zauważyć można przełącznik odpowiadający za pracę filtra szarego. Znajdziemy tu pozycje OFF, 1/4, 1/16, 1/64 oraz AUTO.

Zasilanie i złącza

Aparat zasilany jest dedykowanym akumulatorem litowo-jonowym o oznaczeniu DMW-BLC12E i parametrach 7.2 V oraz 1200 mAh i wydajności około 350 zdjęć (bez używania wizjera) oraz 270 zdjęć (przy użyciu wizjera). Podczas testu na pełnym naładowaniu akumulatora udawało nam się wykonać około 400 zdjęć, co można uznać za wynik niezły. Ładowanie akumulatora odbywa się w specjalnej ładowarce, oznaczonej symbolem DE-A79B. Sam proces ładowania trwa około 2 godzin. Niestety – mimo, że aparat dedykowany jest dla turystów, nie znalazła się w nim funkcja ładowania go za pomocą portu USB.

Panasonic Lumix DMC-FZ2000 - Budowa i jakość wykonania Panasonic Lumix DMC-FZ2000 - Budowa i jakość wykonania
Po prawej stronie aparatu umieszczono kieszeń na kartę pamięci SD, SDHC oraz SDXC kompatybilne ze standardem UHS-I UHS Speed Class 3 Standard SDHC / SDXC. Umieszczenie wejścia karty z boku aparatu jest znane z bardziej zaawansowanych modeli – jest to więc plus względem FZ1000, który umożliwi szybszą zmianę karty pamięci. U dołu z kolei umieszczono komorę na akumulator.

Panasonic Lumix DMC-FZ2000 - Budowa i jakość wykonania Panasonic Lumix DMC-FZ2000 - Budowa i jakość wykonania
Na lewej ściance znajdują się gniazda zdalnego sterowania, HDMI i uniwersalne złącze AV/USB ukryte pod jedną klapką. Po przeciwległej stronie obudowy, pod zabezpieczającą klapką odnajdziemy gniazdo mikrofonu.

Wyświetlacz

Panasonic Lumix DMC-FZ2000 - Budowa i jakość wykonania

W aparacie wykorzystano ruchomy 3-calowy wyświetlacz TFT LCD o rozdzielczości 1.04 mln punktów i stosunku boków 3:2. Można go obracać tak, że możliwe jest kadrowanie nie tylko znad głowy lub z poziomu ziemi, ale także z boku lub nawet przodu aparatu. Możliwe jest także odwrócenie go i zamknięcie, co stanowić może dobre zabezpieczenie ekranu przed porysowaniem.

Dla zapewnienia najlepszego oddania kolorów w różnych warunkach oświetleniowych możemy regulować nie tylko jasność wyświetlacza, ale także kontrast, nasycenie, regulować kolorystykę w kierunkach czerń-zieleń oraz zielony-niebieski. Aparat może także regulować automatycznie intensywność podświetlenia ekranu, która dostosowuje się do otoczenia. Możemy też wybrać jedną z trzech zaproponowanych stałych wartości.

Powłoki antyrefleksyjne napylone na ekranie LCD zapewniają dobrą widoczność nawet w ostrym słońcu – najmniej odbić jest jednak widocznych dopiero po ustawieniu jasności na wartość maksymalną. Sam ekran natomiast zapewnia bardzo dobrą widoczność, jasność i kontrast w szerokim zakresie kątów. Cieszy dodatkowo zaimplementowanie pełnej obsługi dotykowej – palcem można obsługiwać nie tylko menu, szybkie menu i nastawy po lewej i prawej stronie ekranu w trybie symulacji ekspozycji, ale również obsługę punktów AF, również przy aktywnym wizjerze.

Wizjer

Panasonic Lumix DMC-FZ2000 - Budowa i jakość wykonania

W aparacie zamontowano OLED-owy wizjer elektroniczny o rozdzielczości 2.34 miliona punktów i powiększeniu 2.14x, co w przeliczeniu na standard 35 mm daje 0.74x. Wizjer jest wyposażony w regulację dioptrażu oraz czujnik zbliżeniowy o regulowanej (wysoka i niska) czułości. Podobnie jak w wypadku wyświetlacza, także wizjer umożliwia regulację parametrów wyświetlanego obrazu.

Wizjer w FZ2000 zapewnia znakomitą jakość obrazu, co w połączeniu z dużym powiększeniem i dobrą jasnością oraz kontrastem powoduje, że używanie go należy do czynności przyjemnych.