Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-FZ2000 - test aparatu

21 września 2017

7. Podsumowanie

Dotarliśmy do końca testu, zatem przyszedł czas na podsumowanie najważniejszych informacji.

Panasonic Lumix DMC-FZ2000 - Podsumowanie

Budowa i funkcjonalność

Aparat wykonany jest bardzo dobrze, a kształtem i gabarytami przypomina lustrzankę. Konstrukcja wykonana jest z tworzyw sztucznych, a wyjątkiem jest tubus obiektywu.

----- R E K L A M A -----

Zastosowany w kompakcie obiektyw to konstrukcja o zasięgu ogniskowej 24–480 mm, co daje bardzo szeroki zakres pól widzenia, przydający się na turystycznych wojażach. Obiektyw posiada jasność zmieniającą się od f/2.8 na najkrótszej ogniskowej do f/4.5. Warto podkreślić obecność filtra szarego o zmiennej gęstości, który przydać się może, gdy chcemy rozmyć obiekty w ruchu (np. wodę) lub nagrywać w pełnym świetle. Do dyspozycji mamy nastawy 1/4, 1/16 oraz 1/64 EV.

Aparat posiada robiący wrażenie tryb makro, który pozwala na przybliżenie na poziomie 1.4:1 – za jego pomocą można wykonać zapierające dech w piersiach zdjęcia, gdy oczywiście zadba się o odpowiednie oświetlenie obiektu oddalonego 1 cm od zasłaniającego światło obiektywu.

FZ2000 posiada szeroki wachlarz programowalnych przycisków fizycznych, a także dotykowych oraz dużą liczbę elementów sterujących innego typu. W efekcie aparat ten posiada możliwość dokładnego spersonalizowania tak, aby wszystkie ustawienia mieć pod ręką i nie mieć konieczności częstego zaglądania do menu.

Bardzo dobre wrażenie robi wizjer OLED o rozdzielczości 2.34 miliona punktów i powiększeniu 2.14x, a także ekran LCD o rozdzielczości 1.04 miliona punktów. Ekran wyposażony jest w pełną funkcjonalność dotykową, łącznie z obsługą punktów AF przy patrzeniu przez wizjer – jest to spore usprawnienie w stosunku do poprzednika. Dodatkowo, aparat umożliwia łączność Wi-Fi, dzięki czemu możliwe jest natychmiastowe przesyłanie plików na telefon i dzielenie się zdjęciami ze znajomymi czy na mediach społecznościowych.

Użytkowanie i ergonomia

FZ2000, jako konstrukcja typu bridge, świetnie leży w dłoni. Robienie zdjęć tym aparatem należy do czynności przyjemnych, ze względu jednak na gabaryty należy go trzymać dwoma rękoma. Wygodny jest również sposób zmiany ogniskowej – jedna dźwignia umieszczona jest obok przycisku wyzwalania migawki, dzięki czemu zoomować możemy przy kadrowaniu, druga natomiast to pokrętło wokół obiektywu. Tym razem, w przeciwieństwie do modelu FZ1000, autonomiczne – do regulacji ostrości mamy oddzielny pierścień.

Aparat posiada migawkę elektroniczną z najkrótszym czasem 1/16000. Z łatwością jednak zauważymy zniekształcenie szybko poruszających się obiektów (ang. rolling shutter). FZ2000 wyposażono również w migawkę mechaniczną, która, przy takich obiektach, sprawdzi się lepiej.

Szybkość zdjęć seryjnych FZ2000 stoi na wysokim poziomie – w trybie H wykonywać możemy 12 kl/s, a bufor aparatu pozwala na cieszenie się pełną prędkością przez nieco ponad 8 sekund w przypadku zdjęć JPEG i 3 sekundy przy zdjęciach RAW. Jak na aparat kompaktowy, wynik ten można uznać za dobry.

Testowany aparat posiada również szerokie możliwości nagrywania filmów – mowa tu o jakości 4K z prędkością 30p i prędkością przesyłania danych 100 Mbps. Z takimi samymi ustawieniami możemy również złożyć film poklatkowy – już z poziomu aparatu, a jego wykonanie wspomaga wbudowany interwałometr. Wspomnieć jeszcze należy o możliwości wykonywania filmów ze zmienną prędkością klatek, a także funkcji focus peaking wspomagającą manualne ostrzenie oraz zebrze, podkreślającej fragmenty kadru o innej jasności.

Warto również wspomnieć o możliwości wykonywania panoram. Funkcja ta, pod warunkiem że nie zarejestrujemy obiektu w ruchu, spisuje się poprawnie – używać możemy również filtrów kreatywnych. Dodatkowo, aparat posiada tryb inteligentnej dynamiki oraz HDR.

Optyka

Konstrukcja obiektywu charakteryzuje się dobrą jakością, o czym świadczy fizyczne zachowanie podczas testów astygmatyzmu – wraz z przymykaniem przysłony, astygmatyzm zmniejsza się. Aparat notuje wysokie, wyższe niż poprzednik, wyniki rozdzielczości RAW. Nieco jednak ustępuje konkurentowi Sony RX10 II w centrum kadru, na brzegach jednak to Panasonic notuje lepsze rezultaty.

W oczy rzuca się ogromna dystorsja w plikach RAW, która, na JPEG-ach jest korygowana na drodze programowej. Podobnie wygląda sytuacja z winietowaniem – wygląda na to, że koło obrazowe najkrótszej ogniskowej nie jest dopasowane do wielkości matrycy, przez co zauważymy czarne obwódki na krańcach kadru. Duże wartości ma również aberracja chromatyczna – nieco nawet większe niż FZ1000. Jest ona jednak korygowana na drodze programowej.

Matryca

Niezłą jakością obrazu RAW, a także JPEG możemy cieszyć się aż do czułości ISO 6400. Rzadko kiedy zakres ten jest równy na obu typach plików – to znak, że wyostrzanie i odszumianie na najniższych poziomach są w FZ200 dobrane bardzo dobrze, tworząc dobrej jakości obraz nie pozbawiony detali.

Matryca zastosowana w FZ2000 charakteryzuje się stosunkowo wysokim szumem przetwarzania, którego wartość jest zmienna w funkcji czułości. Wszystkie nastawy czułości skalibrowane są około 0.5 EV poniżej wartości nominalnych – poza nastawami rozszerzonymi. Pojemność studni potencjałów wynosi 36 e, co jest całkiem niezłym wynikiem. Punkt wzmocnienia jednostkowego został natomiast ustawiony nieco powyżej nastawy ISO 800.

FZ2000 posiada 12-bitowe przetwarzanie danych, co w rezultacie daje dynamikę tonalną przy SNR=1 na poziomie 7.8 EV. Przy kryterium niskiej jakości aparat wykorzystuje praktycznie cały przetwornik. Przy ISO 100 oraz ISO 125 aparat zbliża się do 250 przejść tonalnych, co powinno dać obrazy pozbawione pasteryzacji.

Spośród konkurentów, FZ2000 posiada podobną procentową obecność szumów, jak Sony RX10 II oraz wyraźnie wyższą niż Canon G7 X Mark II.

Panasonic FZ2000 charakteryzuje się bardzo dobrym, zwiększonym względem FZ1000 zakresem zoomu, stosunkowo niezłą jasnością oraz bardzo wysoką funkcjonalnością i komfortem obsługi. W efekcie, z pełną świadomością możemy polecić go jako aparat uniwersalny do codziennego użytku. Ulepszeń, względem FZ1000, zaszło bardzo dużo, co zawsze traktujemy jako plus w tego typu konstrukcjach.

Oprócz tego, FZ2000 posiada wiele funkcji, których obecność ucieszy filmowców. Wpisuje się więc w trend projektowania urządzeń uniwersalnych, które zastosowanie mają do wielu czynności, zachowując przy tym wysoką jakość.

Sprawdźmy jeszcze, jak wygląda cena testowanego aparatu w porównaniu z konstrukcją konkurentów. FZ2000 można kupić za kwotę 4499 zł, Sony RX10 II 5099 zł, a Canon G7 X Mark II za 2499 zł – trzeba jednak pamiętać, że ten ostatni posiada dużo mniejszy zakres zoomu. Wydaje nam się, że cena FZ2000 ustabilizowała się na całkiem rozsądnym poziomie, a cena ma uzasadnienie w funkcjach, które aparat oferuje.


Aparat do testów wypożyczyła firma:

Panasonic Lumix DMC-FZ2000 - Podsumowanie

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firmy Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl
Panasonic Lumix DMC-FZ2000 - Podsumowanie Panasonic Lumix DMC-FZ2000 - Podsumowanie

Zapraszamy do dyskusji na temat aparatu na forum.