Canon EOS 6D Mark II - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto, (3000–7000K),
- Dzień słoneczny (5200K),
- Cień (7000K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3200K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Światło lampy błyskowej,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000–10000K),
- Temperaturowa skala od 2500 do 10000K ze stałym skokiem 100K.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 3.57 | 94.44 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 3.62 | 94.71 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.64 | 98.35 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.51 | 99.45 |
3000K | Auto | 19.7 | 122.5 |
3000K | Auto (priorytet bieli) | 12.8 | 106.4 |
3000K | Żarówki | 7.88 | 95.56 |
3000K | 3000K | 7.64 | 92.8 |
5500K | Auto | 7.19 | 108.2 |
5500K | 5500K | 10.3 | 113 |
W świetle naturalnym błędy kolorów utrzymują się na rozsądnym poziomie. Podstawowe ustawienie automatyki w świetle żarowym natomiast daje wysoki błąd dC i nasycenie. Warto zwrócić uwagę na dodatkową opcję „priorytet bieli”, bowiem dzięki niej błąd koloru został znacznie zredukowany. Lepsze rezultaty zapewni odpowiedni dla tego oświetlenia wzorzec, jak również samodzielne ustawienie temperatury barwowej (na wartość 3000 K). Przy lampach 5500 K natomiast automatyka spisała się lepiej niż ustawienie własne.
O ile nie korzystamy z podstawowego wariantu automatyki w świetle żarowym, odchyłki nasycenia osiągają wartości kilku–kilkunastu procent. Użycie neutralnego profilu kolorów powoduje, że przy słonecznej pogodzie, a także świetle żarowym dla wzorca i ustawienia temperatury 3000 K, parametr S jest niższy od 100%.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.