Canon EOS 6D Mark II - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Standardowe parametry modyfikujące wygląd zdjęć JPEG znajdziemy pod opcją „Styl obrazów” (trzecia zakładka menu fotografowania), czyli tak jak w innych lustrzankach systemu EOS. Do wyboru mamy następujące style: Auto, Standard, Portret, Krajobraz, Szczegóły, Neutralny, Dokładny, Monochromatyczny i Użytkownika 1, 2, 3. Każdy z nich (poza monochromatycznym) może być regulowany w pod względem ostrości (8-stopniowa skala siły wyostrzania) oraz dwa dodatkowe parametry: precyzja i próg, regulowane w 5-stopniowej skali; oraz kontrastu, nasycenia i tonacji (9-stopniowe skale). W przypadku stylu monochromatycznego mamy następujące parametry: ostrość, kontrast, efekt filtru (brak, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony) oraz efekt tonalny (brak, sepia, niebieski, purpurowy, zielony).
W Canonie 6D Mark II mamy natywny zakres czułości od ISO 100 do 40000 z krokiem 1 lub 1/3 EV. Istnieje również możliwość rozszerzenia zakresu o czułości programowe L (ISO 50) oraz H1 (ISO 51200) i H2 (ISO 102400). Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Nikona D750 i Sony A7 II.
Choć wycinki prezentują się ogólnie bardzo dobrze, to na tle konkurentów wyglądają na nieco „miękkie”. To efekt braku wyostrzania JPEG-ów oraz zastosowania w aparacie filtra antyaliasingowego. Pod względem szumów trudno mieć większe zastrzeżenia do zdjęć z 6D Mark II. Nawet przy ISO 12800 zachowano rozsądny poziom odwzorowania szczegółów, a szum nie dominuje. Można odnieść wrażenie, że poziom zakłóceń w D750 jest lepiej kontrolowany, choć powyżej ISO 12800 widać wyraźne ślady odszumiania.
Wyostrzanie
W testowanym EOS-e mamy do dyspozycji 8-stopniową skalę siły wyostrzania (od 0 do 7) oraz dwa dodatkowe parametry: precyzja i próg regulowane w 5-stopniowej skali. Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki zapisanych jako JPEG-i z najniższą siłą wyostrzania oraz na poziomie 3 i 7. Parametry precyzja i próg ustawione były na wartość 2 (domyślną dla Neutralnego stylu obrazu). Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.
Canon 6D Mark II, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Podobnie jak w innych lustrzankach Canona, przy najwyższym stopniu wyostrzania obraz wygląda na przeostrzony. Środkowy stopień także daje wyraźnie uwydatnia detale, dlatego odradzamy stosowanie ustawień wyższych od 3 tego parametru.
Tryb HDR
Tryb HDR w 6D Mark II oferuje sporo opcji umożliwiających całkiem rozsądną kontrolę nad efektem końcowym. Najważniejszym parametrem w przypadku HDR-ów jest różnica ekspozycji pomiędzy kolejnymi zdjęciami. Aparat w tym trybie wykonuje trzy zdjęcia, a różnica w naświetleniu pomiędzy nimi może być kontrolowana automatycznie lub ręcznie przez fotografa. W przypadku ręcznej kontroli użytkownik ma do wyboru trzy warianty: ±1 EV, ±2 EV, ±3 EV. Do dyspozycji mamy także opcję „Efekt”, która odpowiedzialna jest za modyfikację dodatkowych parametrów obrazu w celu uzyskania różnych efektów końcowych. Do wyboru mamy następujące możliwości:
- Naturalny,
- Art. standard,
- Art. żywy,
- Art. olejny,
- Art. uwypuklony.
W poniższej tabelce prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane w trybie HDR, przy różnicy, odpowiednio: auto, 1 EV, 2 EV i 3 EV.
Naturalny
Art. standard
Art. żywy
Art. olejny
Art. uwypuklony