Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sigma sd Quattro - test aparatu

28 grudnia 2017
Maciej Latałło Komentarze: 185

6. Jakość obrazu JPEG

Sigma sd Quattro oferuje zapis zdjęć w następującej rozdzielczości:
  • S-HI: 7680×5120 pikseli (39.3 Mpix – interpolowana),
  • HIGH: 5424×3616 pikseli (19.6 Mpix),
  • LOW: 2704×1808 pikseli (4.9 Mpix)
oraz w następujących formatach:
  • JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
  • RAW (X3F),
  • RAW+JPEG,
  • DNG.
Pliki JPEG mogą być kompresowane przy użyciu trzech stopni: FINE, NORMAL i BASIC. Możliwe jest też zdefiniowanie innych niż 3:2 proporcji boków: 21:9, 16:9 lub 4:3.

Aparat udostępnia sterowanie przetwarzaniem kolorów i oferuje następujące profile obrazu:

  • standardowe,
  • nasycone,
  • naturalne,
  • portret,
  • krajobraz,
  • kino,
  • czerwony zachód słońca,
  • zielony las,
  • FOV klasyczny błękit,
  • FOV klasyczny żółty,
  • czarno-biały.
Poniżej zamieszczamy zdjęcia przykładowe, prezentujące wygląd poszczególnych trybów.

Sigma sd Quattro - Jakość obrazu JPEG
Sigma sd Quattro - Jakość obrazu JPEG
Sigma sd Quattro - Jakość obrazu JPEG
Sigma sd Quattro - Jakość obrazu JPEG
Sigma sd Quattro - Jakość obrazu JPEG
Sigma sd Quattro - Jakość obrazu JPEG
Sigma sd Quattro - Jakość obrazu JPEG
Sigma sd Quattro - Jakość obrazu JPEG
Sigma sd Quattro - Jakość obrazu JPEG
Sigma sd Quattro - Jakość obrazu JPEG
Sigma sd Quattro - Jakość obrazu JPEG


----- R E K L A M A -----

Niezależnie od dokonanego wyboru mamy możliwość modyfikowania trzech parametrów (w przedziale od −1 do 1, z krokiem 0.2):

  • kontrastu,
  • ostrości,
  • nasycenia (za wyjątkiem trybu czarno-białego).
Dla trybu czarno-białego dodatkowo możemy zasymulować użycie filtru:
  • żółtego,
  • pomarańczowego,
  • czerwonego,
  • zielonego,
  • niebieskiego.
Możemy także ustalić kolorystykę obrazu monochromatycznego na:
  • czarno-białą,
  • czerwoną,
  • ciepłą,
  • sepię,
  • zieloną,
  • niebiesko-zieloną,
  • niebieską,
  • zimną,
  • niebiesko-purpurową,
  • purpurową.

W testowanym aparacie czułość można zmieniać w zakresie od ISO 100 do 6400, a krok zmiany ISO wynosi 1 lub 1/3 EV. Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą aparatów Sony A6300 i Fujifilm X-T20.

Sigma sd Quattro - Jakość obrazu JPEG

Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Już na pierwszy rzut oka ostrość wycinków z sd Quattro jest imponująca. Jak pamiętamy z rozdziału czwartego, to efekt silnego wyostrzania JPEG-ów. Szkoda, że producent zdecydował się na tak mocne uwydatnienie obrazu przy najniższym ustawieniu. Naszym zdaniem zdjęcia są przeostrzone, bowiem widzimy sporo postrzępionych krawędzi. Co ciekawe, w kompakcie dp2 Quattro (wyposażonym w analogiczny sensor), efekt ten w zasadzie nie występował.

Użyteczność wyższych nastaw ISO kończy się na wartości 800, choć najlepiej nie przekraczać ISO 400. Już przy ISO 800 znacznemu pogorszeniu ulega reprodukcja kolorów, a dla nastawy ISO 3200 obraz przypomina raczej monochromatyczny niż kolorowy. Z tego względu, sd Quattro wyraźnie odstaje od swoich konkurentów, rekompensuje to jednak dobrym odtworzeniem detali na bazowej czułości.

Wyostrzanie

W testowanej Sigmie mamy do dyspozycji 11-stopniową skalę siły wyostrzania (od −1 do 1 ze skokiem 0.2). Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć. Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.

Sigma sd Quattro, ISO 100
wyostrzenie −1
Sigma sd Quattro - Jakość obrazu JPEG Sigma sd Quattro - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Sigma sd Quattro - Jakość obrazu JPEG Sigma sd Quattro - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 1
Sigma sd Quattro - Jakość obrazu JPEG Sigma sd Quattro - Jakość obrazu JPEG

Już przy ustawieniu −1 obraz jest na tyle mocno wyostrzony, że nie ma sensu stosować wyższych nastaw. Wzmacniamy jedynie efekt halo i postrzępienia krawędzi.