Sigma sd Quattro - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- S-HI: 7680×5120 pikseli (39.3 Mpix – interpolowana),
- HIGH: 5424×3616 pikseli (19.6 Mpix),
- LOW: 2704×1808 pikseli (4.9 Mpix)
- JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
- RAW (X3F),
- RAW+JPEG,
- DNG.
Aparat udostępnia sterowanie przetwarzaniem kolorów i oferuje następujące profile obrazu:
- standardowe,
- nasycone,
- naturalne,
- portret,
- krajobraz,
- kino,
- czerwony zachód słońca,
- zielony las,
- FOV klasyczny błękit,
- FOV klasyczny żółty,
- czarno-biały.
|
Niezależnie od dokonanego wyboru mamy możliwość modyfikowania trzech parametrów (w przedziale od −1 do 1, z krokiem 0.2):
- kontrastu,
- ostrości,
- nasycenia (za wyjątkiem trybu czarno-białego).
- żółtego,
- pomarańczowego,
- czerwonego,
- zielonego,
- niebieskiego.
- czarno-białą,
- czerwoną,
- ciepłą,
- sepię,
- zieloną,
- niebiesko-zieloną,
- niebieską,
- zimną,
- niebiesko-purpurową,
- purpurową.
W testowanym aparacie czułość można zmieniać w zakresie od ISO 100 do 6400, a krok zmiany ISO wynosi 1 lub 1/3 EV. Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą aparatów Sony A6300 i Fujifilm X-T20.
Już na pierwszy rzut oka ostrość wycinków z sd Quattro jest imponująca. Jak pamiętamy z rozdziału czwartego, to efekt silnego wyostrzania JPEG-ów. Szkoda, że producent zdecydował się na tak mocne uwydatnienie obrazu przy najniższym ustawieniu. Naszym zdaniem zdjęcia są przeostrzone, bowiem widzimy sporo postrzępionych krawędzi. Co ciekawe, w kompakcie dp2 Quattro (wyposażonym w analogiczny sensor), efekt ten w zasadzie nie występował.
Użyteczność wyższych nastaw ISO kończy się na wartości 800, choć najlepiej nie przekraczać ISO 400. Już przy ISO 800 znacznemu pogorszeniu ulega reprodukcja kolorów, a dla nastawy ISO 3200 obraz przypomina raczej monochromatyczny niż kolorowy. Z tego względu, sd Quattro wyraźnie odstaje od swoich konkurentów, rekompensuje to jednak dobrym odtworzeniem detali na bazowej czułości.
Wyostrzanie
W testowanej Sigmie mamy do dyspozycji 11-stopniową skalę siły wyostrzania (od −1 do 1 ze skokiem 0.2). Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć. Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.
Sigma sd Quattro, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Już przy ustawieniu −1 obraz jest na tyle mocno wyostrzony, że nie ma sensu stosować wyższych nastaw. Wzmacniamy jedynie efekt halo i postrzępienia krawędzi.